r Anders Posted January 12, 2010 Author Posted January 12, 2010 Vilken söt IC, vad kommer den ifrån? Jag tycker den påminner om Audi? Jajjamensan, Audi A4 1,8T 1999 (bilen var röd :lol: ). Quote
r Anders Posted January 17, 2010 Author Posted January 17, 2010 Dagens jobb var att tillverka ett vinkeljärn som håller kabelstammen under scutteln. Därefter passades scutteln in och skruvades fast. Den har varit hos Peter Lilja som har spacklat upp den och gjort en gjutform om någon är intresserad av en likadan. Har börjat tillverkningen av motorhuven genom att göra en mall i kraftig papp. Quote
cealm Posted January 17, 2010 Posted January 17, 2010 Skulle just säga vad bra huven blev men så läste jag att det var papp. Fast den blev bra i alla fall och då borde plåten bli det också. Kul att det flyter på i verkstaden, snart är det plusgrader och snön övergår från fast till flytande form (eller ånga). Quote
r Anders Posted January 17, 2010 Author Posted January 17, 2010 Kul att det flyter på i verkstaden, snart är det plusgrader och snön övergår från fast till flytande form (eller ånga). Ja, motivationen att bli någorlunda klar med bygget ligger på topp :racesmile: Quote
Kilkenny Posted January 17, 2010 Posted January 17, 2010 same here :racesmile: Det är sköj när det händer nåt. Quote
r Anders Posted January 23, 2010 Author Posted January 23, 2010 Så var locket på kardantunneln klar, hittade kantlist i aluminium på K-rauta. Plåtarna är skruvade på plats så ev. efter arbete är möjligt. Quote
r Anders Posted February 20, 2010 Author Posted February 20, 2010 Tycker att det är dags att uppdatera byggtråden igen. Jag har bockat till huven i skyltaluminium efter min pappmall. Kommer senare att justera in den ordentligt då huvlåsen är på plats. Har även tillverkat en instrumentbräda och kommer nog att fylla den med analoga instrument. För de mesta så har jag en klar bild i huvudet hur & var grejerna ska vara monterade. Men så har inte varit fallet med soppapumpar & filter. Från början var tanken att pumpar & filter skulle sitta på en aluplåt till vänster om tanken, samt en catchtank ovanför. Efter att jag skrotat den idén har provat alla platserna i skuffen utan att det har blivit så bra som jag velat. Till slut blev den enklaste lösningen den bästa, att montera grejerna på gummiupphängda plåtar på högersidan. Kommer att montera catchtanken ovanför. Sen blev det en massa sladd-dragning i motorrummet. Jag plockade ut hela kabelhärvan ur donatorbilen och har stuvat in den i 7:an. Har också varit på skroten och införskaffat ett expansionskärl från en Renault 19. Byggde därefter klart kylsystemet. Quote
r Anders Posted February 20, 2010 Author Posted February 20, 2010 Då är motorn uppstartad för första gången. Första starten är utan turbo eller någon annan ombyggnation för att se att allt funkar som det ska. Det är därför jag har det något udda avgassystemet, en MC-dämpare rakt upp. Hoppas att ventillyftarna tystnar senare då de är fulla med olja. Quote
Kilkenny Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 Då är det inte långt kvar! :racesmile: Quote
cealm Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 Grattis r Anders till starten. Räta bara upp MC dämparen lite så kan du ha den så. Kom ihåg att montera ett vipplock på dämparen så det inte regnar in om du står parkerad med motorn avslagen. Quote
r Anders Posted February 21, 2010 Author Posted February 21, 2010 Kom ihåg att montera ett vipplock på dämparen så det inte regnar in om du står parkerad med motorn avslagen. Självklart :prop: Quote
r Anders Posted March 7, 2010 Author Posted March 7, 2010 Jag trodde att jag har bra koll på planeringen av bygget, men nej då. Missade en liten men nödvändig del vid monteringen av pedalstället som heter gaswire :banghead: Nu är det så att jag har inte några luckor för att underlätta åtkomsten av pedalstället, så det blev till att ta bort ratten och börja krypa in under rattstången. Det var både trångt & omöjligt, men nu sitter wiren på plats. En lucka kanske vore bra att ha vid justering av bromsvågen, den som lever får se. Just nu är det slangdragning både kors & tvärs som gäller. Det är oljekylaren, till & från turbon, kopplingen & vevhusventilationen som ska installeras. Quote
r Anders Posted March 28, 2010 Author Posted March 28, 2010 Det är dags att uppdatera byggtråden igen. Efter monteringen av gaswiren upptäckte jag att gasspjället inte öppnade fullt då plattan var i mattan. Det var bara att svetsa dit en mindre "trissa?" på spjällaxeln, så nu kommer det bara att bli snabba & riviga starter ;) Hittade ett smidigt expansionskärl med fäste från Renault 19. Svetsade dit 2 plåtvinklar i botten på fästet så jag kunde montera den stående. Monterat behållare till bromsvätska som jag tror kommer från en Honda och kopplingsvätska från en Rover. Slavcylinder och slang till kopplingen har också kommit på plats. Detta skulle också varit monterat innan insug och en massa bråte hamnat ivägen, så jag fick montera grejerna genom att krypa under bilen. Ett enklare jobb var att montera adapterplattan bakom oljefiltret & tillhörande slangar till oljekylaren. Köpte adapterplattan med termostat från Rally Design för en rimlig slant. Igår fick grenröret några varv med avgasbandage vid lämpliga ställen. Snickrade också till & monterade ett värmeskydd på ljuddämparen aluminiumgaller. Idag fick huven 4 huvlås & ett scoop. Quote
cealm Posted March 28, 2010 Posted March 28, 2010 Jag kan gå i god för att bygget ser bra ut. Kul att vi kunde träffas en stund igår. Bra att jag kom just igår för nu har du klätt in grenrör mm men igår hann jag med att se hur du svetsat den IRL. Jag gillar det du skrev --- snabba & riviga starter ---. Uttrycket är välbekant från mopedtiden och Hobbex-katalogen med snabbgashandtaget. Bra också att vi kunde stå och spåna kring de Dion mm. Quote
r Anders Posted March 28, 2010 Author Posted March 28, 2010 Jag gillar det du skrev --- snabba & riviga starter ---. Uttrycket är välbekant från mopedtiden och Hobbex-katalogen med snabbgashandtaget. Hoppas bara att 7:an blir snabbare än en moppe :D Quote
r Anders Posted April 11, 2010 Author Posted April 11, 2010 Nu har backspeglarna kommit på plats, det blev klassiskt runda historier. I veckan fick jag hem en kartong med siliconslangar från do88.se som fixa en snabb leverans på 2 dagar. Var på feltema idag och införskaffade 2 st 5 1/2" huvudstrålkastare som ska monteras då framskärmarna är på plats. Quote
r Anders Posted April 30, 2010 Author Posted April 30, 2010 Håller på att kolla uppdatering av insprutningen och funderar på om man "måste" ha en separat bränsletrycksregulator? Jag tror att det sitter en inbyggd fuelrail, duger inte den eller är det inget att ha? Om man monterar en separat bränsletrycksregulator bör man kanske ta bort den gamla inbyggda? Hittade några på www.stylingbutiken.se till rimliga priser. Quote
Thomas Posted April 30, 2010 Posted April 30, 2010 är du ute efter högre tryck så kan du sätta din nya på returledningen men då kan du aldrig få lägre än din original i tryck om den sitter kvar. men kör man originalsprut så är det nästan aldrig ide att byta till annan. även om du har annat filter o avgas så kompenserar sprutet det lilla i stort sett alltid. Quote
r Anders Posted April 30, 2010 Author Posted April 30, 2010 Jag provar att behålla original & se hur det funkar innan en ev. uppdatering Quote
r Anders Posted May 3, 2010 Author Posted May 3, 2010 Största delen av söndagen gick åt till att söka runt efter lysen & blinkers, snacka om att det är en djungel med E-märkningar. Samtidigt så har jag sett nån stans här i forumet att nån har en nummerplåtshållare som gör att bara den lilla storleken på nummerplåt passar, men jag har sökt & lett men inte hittat nått. Är det nån som har bättre koll & har nått tips? Quote
Jocke4U Posted May 3, 2010 Posted May 3, 2010 (edited) Japp, letade diverse grejer i helgen och har listat detta :) ArtNr: 40-20349 Nummerplåtshållare, För USA-skylt (300x110), ink låslist Mått: 305x124 mm. Info: Svart Pris: 69 riksdaler EDIT: http://mekonomen.se :) Edited May 3, 2010 by Jocke4U Quote
r Anders Posted May 13, 2010 Author Posted May 13, 2010 Nu är jag inne i kabelhärvans underbara värld. Har försökt att koppla in blinkersspaken som sitter på min rattstång från Ford Scorpio (ser ut att vara samma som Sierrans) till elsystemet från Suzuki Swift, men får bara ett surrande från blinkersreläet. Så efter intensivt mätande (i 2 timmar) så upptäckte jag att det sitter ett relä på blinkersspaken, där var felet. Mitt recept blev följande. * Ta bort reläet från blinkersspaken. * Koppla en brygga (sladd) där reläet satt, mellan 49a och 31. Den lilla svarta sladden på bilden. * Koppla den bruna sladden till + * Koppla svart/grön sladd till blinkers på ena sidan. * Koppla svart/vit sladd till blinkers på andra sidan. Jag vet inte var swiftens blinkrelä är inkopplat men både blinkers & varningsblinkers funkar. Quote
r Anders Posted May 25, 2010 Author Posted May 25, 2010 (edited) Jag har jagat billig 2mm-aluplåt till en tank under allt för lång tid, utan ressultat. Så det var bara att tänka om och tänka rostfritt istället, som jag fått tag på till ett rimligt pris. Idag fick jag hem tanken & har börjat att förbereda monteringen med att tillverka plåtbanden som håller tanken på plats. Åsså nåra bilder.. Edited May 26, 2010 by r Anders Quote
Challe Posted May 26, 2010 Posted May 26, 2010 Tycker att det är dags att uppdatera byggtråden igen. Jag har bockat till huven i skyltaluminium efter min pappmall. Kommer senare att justera in den ordentligt då huvlåsen är på plats. Har även tillverkat en instrumentbräda och kommer nog att fylla den med analoga instrument. För de mesta så har jag en klar bild i huvudet hur & var grejerna ska vara monterade. Men så har inte varit fallet med soppapumpar & filter. Från början var tanken att pumpar & filter skulle sitta på en aluplåt till vänster om tanken, samt en catchtank ovanför. Efter att jag skrotat den idén har provat alla platserna i skuffen utan att det har blivit så bra som jag velat. Till slut blev den enklaste lösningen den bästa, att montera grejerna på gummiupphängda plåtar på högersidan. Kommer att montera catchtanken ovanför. Sen blev det en massa sladd-dragning i motorrummet. Jag plockade ut hela kabelhärvan ur donatorbilen och har stuvat in den i 7:an. Har också varit på skroten och införskaffat ett expansionskärl från en Renault 19. Byggde därefter klart kylsystemet. Tjenixen Challe heter jag vill bara ge ett litet tips.Om jag ser rätt så har du placerat filtret efter pumpen. Jag har skurit bensinpump pga egentillverkad tank med väldigt små smutspartiklar i så jag har nu ett litet delbart filter på 30micron innan pumpen och ett till innan motorn dessa filter stryper inget och dom delas och rengöres och återmonteras mvh Challe Quote
Thomas Posted May 26, 2010 Posted May 26, 2010 helt riktigt så bör man ha filter/nät innan pumpen. så har std bilarna det oftast inbyggt i tanken. jag har också skrotat en pump i fjol på väg hem från bilprovningen. jag hade ändå förfilter vid tank men troligen släppte nåt från min mellantank/catchtank. för pumpen tvärlåste så nu har jag Bulletfilter. Quote
Christer J Posted May 27, 2010 Posted May 27, 2010 I min värd går inte bensin ihop med siliconslang. Funkar det på de här blingbling slangarna som finns nuförtiden, eller har du tänkt köra på sprit? Bara en tanke då jag sedan barnsben haft modellflyg som hobby när tiden har räckt till. Då skulle all siliconslang bort när man satte i bensinmotor i stället för metanol pga de blir spröda och spricker. Tvärtom på 250 & 500cc racerbåtarna som vi körde på metanol, där ser man inte gummislang.Christer J. Quote
svante Posted May 27, 2010 Posted May 27, 2010 I min värd går inte bensin ihop med siliconslang. Funkar det på de här blingbling slangarna som finns nuförtiden, eller har du tänkt köra på sprit? Bara en tanke då jag sedan barnsben haft modellflyg som hobby när tiden har räckt till. Då skulle all siliconslang bort när man satte i bensinmotor i stället för metanol pga de blir spröda och spricker. Tvärtom på 250 & 500cc racerbåtarna som vi körde på metanol, där ser man inte gummislang.Christer J. Jag blev avrådd av en slangkille om precis samma, köpte en 90gradare från burton £29,50 plus frakt. MOCNH951, FUEL FILLER NECK HOSE 2"/51mm 90degBEND Quote
Thomas Posted May 27, 2010 Posted May 27, 2010 jo så är det. inga silikonslangar till bensin. de ger utfällningar. Quote
Daffe Posted May 27, 2010 Posted May 27, 2010 Låter helmärkligt! Jag hade själv samma uppfattning att Silicon och bensin är ajjabajja, dock så testade jag med siliconslangar på min dala7a det fungerade bra så länge som jag körde den 2 år, köpta hos Roadster i Tyresö. På mina tre MK indy bilar kör jag med siliconslangar till påfyllningen från tanklock till tank, fungerar perfekt, köpta hos Realcar. Jag lät även testa en siliconslang och lät den ligga i bensin under en hel vinter, inte en tillstymmelse till utfällningar eller liknande. Så jag tror att det funkar. /john Quote
cealm Posted May 27, 2010 Posted May 27, 2010 (edited) Lösningen är nog att det finns (minst) två typer. När jag skulle köpa anslutningen mellan tank och påfyllning till CelamSeven V8 så hade Sellholm slut på bensinbeständig blå silikonvinkelslang men råkade ha en i vanligt armerat svartgummi så det löste sig i alla fall och till ungefär samma pris. Edited May 27, 2010 by cealm Quote
Krolleg Posted May 27, 2010 Posted May 27, 2010 Det är skillnad mellan silicon och silicon. Även gummi och gummi. Silocon eller gummislang med en blandning som tål bensin tål bensin utan problem. En slang som har en blandning inte anpassad för bensin tål det inte. Det går helt enkelt inte att säga att en viss typ av slang inte tål eller tål bensin. Konkreta svar som tester med en viss slang med ett vist artnummer från en viss tillverkare är det enda som igentligen duger om man inte kan se materialspecar Quote
r Anders Posted May 29, 2010 Author Posted May 29, 2010 Tjenixen Challe heter jag vill bara ge ett litet tips.Om jag ser rätt så har du placerat filtret efter pumpen. Jag har skurit bensinpump pga egentillverkad tank med väldigt små smutspartiklar i så jag har nu ett litet delbart filter på 30micron innan pumpen och ett till innan motorn dessa filter stryper inget och dom delas och rengöres och återmonteras mvh Challe Hej Challe, Jag kör med 2 filter, det 1:a sitter mellan tanken & första pumpen (syns nog inte på bilden). Siliconslangen ska klara bensin, men jag har en bit kvar så jag ska göra ett test för att vara riktigt säker. Quote
r Anders Posted May 31, 2010 Author Posted May 31, 2010 Jag behöver lite hjälp med att koppla in den elektriska kylfläkten. Det är nått fel i min ordinarie elhärva, så jag tänkte koppla ett relä direkt till termostaten som sitter i kylaren. Fläkten är från Biltema & kylaren med termostat är från en Polo. Kan det vara så enkelt att man kopplar reläet i serie med termostaten & på så sett styra fläkten? Quote
Drake Posted May 31, 2010 Posted May 31, 2010 Biltemas fläkt drar ca. 8 amp och det är ungefär vad en termokontakt klarar så jag kör min utan relä. Inne på andra säsongen nu och det funkar bra. Man spar ju lite vikt dessutom. Vad som däremot är viktigt om man har problem med kylningen när fläkten är igång är att man har FETA kablar på både plus och minussidan! Några procents spänningfall gör att flödet i fläkten minskar DRAMATISKT! Mins inte relationen mellan spänningsfall och minskat flöde men jag blev förvånad av hur mycket det sjönk. Tror jag har 6-kvadratare och det fläktar som fan! Det är väl en extravikt man får ta. Quote
r Anders Posted May 31, 2010 Author Posted May 31, 2010 Jag får stå ut med understyrningen som blir resultatet med den ökade vikten i fronten :) Quote
Thomas Posted May 31, 2010 Posted May 31, 2010 jo den ritningen funkar. En del nyare termokontakter kör fläkten . Quote
r Anders Posted June 2, 2010 Author Posted June 2, 2010 Har börjat tillverka en kabelhärva till MS, men fick slut på krympslang så det får avslutas senare. Jag kommer till början endast styra insprutningen men löder klart hela kabelhärvan för framtiden. För att göra det så enkelt som möjligt tänker jag till början behålla ordinarie styrboxen till tändningen, och bara styra insprutningen med MS. Min fundering är om det går att använda original hallgivare som sitter i fördelaren så att den får dela sin signal till både den ordinarie styrboxen och MS. Det är ett MS2 v3,0 Quote
r Anders Posted June 3, 2010 Author Posted June 3, 2010 Har börjat tänka om gällande MS (hur många gånger har man inte det?) För att göra det så enkelt som möjligt tänker jag till början behålla ordinarie styrboxen till tändningen, och bara styra insprutningen med MS. Min fundering är om det går att använda original hallgivare som sitter i fördelaren så att den får dela sin signal till både den ordinarie styrboxen och MS. Att dela på hallgivaren i fördelaren till både MS och ordinarie styrbox är nog ett bra sätt om man vill ha PROBLEM. Dessutom levet fördelaren sitt eget liv med vacumjusering av tändningen. Ska istället spärra justeringen på fördelaren & ta hallsignalen från den, samt styra både sprut och tändning från MS. Om det blir 1 tändspole eller 4 små får jag se, måste kolla vad mitt MS är byggt för. Dessutom ska jag kolla man kan använda ordinarie hallgivarens placering i fördelaren rakt av eller om man måste in och mecka där oxå. Quote
r Anders Posted July 9, 2010 Author Posted July 9, 2010 Då det är PowerMeet i stan så har inspirationen kommit tillbaka i stora lass. Igår var jag ut till marknaden och hittade en liten centrum-backspegel som passa som handsken. Det är egentligen en dörrspegel som ska sitta på rutramen på dörren. Fick även hem några meter gummilist från Örebro Agenturaffär som var på plats. För att få lite mer fart på bygget ska jag inte måla skärmarna blåa i år utan de får duga som de är tills vidare. Så de åkte också på igår. Idag var det dags att montera bakljusen & reflexerna samt rensa i kabelhärvan i skuffen. Quote
r Anders Posted July 20, 2010 Author Posted July 20, 2010 Den långa långa "Att-göra-listan" börjar minska, och Kinnekulle närmar sig med stora steg. I går svetsade jag fast sista stagen till framskärmarna, och tror att det ska vara de sista svetsarna men det dyker kanske upp nått mer senare? Har även kopplat de sista sladdarna & givarna till Megasquirt & bredbandslambda. Igår kalibrerade jag lambdan och lysdioden blinkade som den ska. Men testen av MS gav ingen kommunikation mellan dator & MS. Idag körde jag in en ny drivrutin till USB-konvertern & en nyare version av MegaTune. Grejerna börjar kommunicera med varandra och livet leker igen :D Fick en start-mapp från Pelle17b idag ( :thumbsup: ) så nu kanske man kan få liv i rörhögen. 1 Quote
r Anders Posted July 31, 2010 Author Posted July 31, 2010 Mitt Megasquirt har gett upp? I början funka det bra att ställa in TPS & få värden från tempgivarna. Men efter ett tag så börja kommunikationen mellan dator & MS krångla. En del mätande gav att USB-sladden mellan datorn funka samt att strömförsörjningen var ok. Troligen är det de dåliga kallödningarna (har ej gjort de själv) som är felkällan. Nu har jag skickat iväg den för lagning så att jag äntligen kan få liv i bygget. Under tiden har jag tillverkat en enklare vindavvisare i lexanplast (eller liknande?) som sticker upp ca 10-15 cm. Quote
cealm Posted July 31, 2010 Posted July 31, 2010 --- Under tiden har jag tillverkat en enklare vindavvisare i lexanplast (eller liknande?) som sticker upp ca 10-15 cm. ----- Den måste du putsat väl så att den faktiskt inte en syns på bilden som också saknas......... eller? Quote
r Anders Posted July 31, 2010 Author Posted July 31, 2010 --- Under tiden har jag tillverkat en enklare vindavvisare i lexanplast (eller liknande?) som sticker upp ca 10-15 cm. -----Den måste du putsat väl så att den faktiskt inte en syns på bilden som också saknas......... eller? ja. ja. ja... filmen är på framkallning eller så är megapixlarna slut :blink: Du får vänta tills skutteln är målad & rutan monterad så att grejerna är representativa ;) Quote
r Anders Posted August 13, 2010 Author Posted August 13, 2010 Nu har jag fått tillbaka mitt Megasquirt från service och det verkar betydligt stabilare. Får dock ett felmeddelande om att det är fel "Controller code version" (p istället för q) samt att det inte blir nån signal från hallgivaren. Det handlar nog bara om skit bakom spakarna :icon_oops: Quote
r Anders Posted August 14, 2010 Author Posted August 14, 2010 Dagens övningar resulterade i att jag hittade rätt version av MegaTune, och vips så var alla felmeddelanden borta. Nu gäller det att få in triggersignalen, det lutar åt en separat hallgivare. Under eftermiddagen slipade jag noskon, huven & skuteln inför lackeringen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.