Jump to content

Virus?? Nån här?


Micael

Recommended Posts

Jag misstänker att det är nån här på forumet som har virus. Jag får en hel massa virusmail (+50) till mig.

Och en avsändare känner jag igen och det är mikael kallerman. Nu är det troligen inte han som har viruset men det är därför jag misstänker att det är nån här på forumet. Forumet är den enda gemensamma nämnare mellan Mikael Kallerman och mig.

Alla virussmittade mail får kommer från en och samma ip-adress på bonet. Dock har alla mail olika avsändare (reply to).

Troligen kommer alla "avsändare" från denne persons adressregister.

Kör en scannining på era maskiner

Micke

Link to comment
Share on other sites

Virusprogram, vad är det? :blink: Har inget, men jag tvivlar på att det skulle vara jag som är smittohärden ändå. Det finns någon sida på nätet där man kan gå in och kolla sig, och dit går jag ibland. Har bara haft virus en enda gång någonsin, och det var inget allvarligt.

Link to comment
Share on other sites

Själva forumet överför väl knappast viruset?

Det måste vara via folk som har haft mailkontakt med både Mikael Kallerman och Micael.

Jaja ni har det inte lätt i PC-världen. Jag kör Quickmail på en Mac med virusskydd bakom en OSX mailserver så bidrar man iallafall inte till problemet - däremot får man ju lika mycket spam som alla andra. Väldigt få virus skrivs för att fungera på en Mac, precis som få spel, program etc....suck.

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

En annan räddning för oss i PC -världen är att skita i Microsoft och gå över på Lotus Notes istället som jag har och därmed begränsa en del virussprid :D ning. I dagsläget skrivs det inte mycket virus som är anpassat för Notes eftersom det är så få som använder det.

Link to comment
Share on other sites

för er som har problem med Spam så rekomenderar jag McAfee Spamkiller den tar ca 90% av alla Spam i sina grundinställningar sen går det att bättra på resultatet. :thumbup:

Jag verkar vara en av de som har klarat mig från dessa virus mail men så använder jag också Lotus Notes, tråkigt program men superbra för att slippa en del virus

:D

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Superswift:

Precis. Troligen är den nån som jag och Kallerman har haft kontakt med.

Detta föranleder mig till att tro att det är någon här på forumet eller någon annan "sevenperson", ex nån leverantör som har virus.

För er som kör linux (om det är nån) kan jag rekomendera Clam (www.clamav.net) som virusskydd och spamassassin (www.spamassassin.org) som spamskydd.

Idag verkar det har lugnat ner sig, eller så har inte han/hon inte slagit på sin maskin.

Micke "som funderar på ett megasquirt" Åman

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

fick också igår ca, 25 virusmail och dom kom ifrån samma som Micael beskrev och jag har inte haft kontakt med denna person.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har också fått en hög..... :( Spam och virus är två onda ting här i världen !!!! Vad är det för folk som håller på och utvecklar virus, dom borde skaffa sig ett liv och börja bygga seven istället !!!!

Link to comment
Share on other sites

ett bra alternativ är att använda sig av ett program som går ut till mailservern å "förhandsläser" mailet...

på detta sett ser du vem mailet är ifrån och vad det innehåller INNAN du tar hem mailet till din burk...

detta hjälper givet inte om du får virus från någon du känner men det underlättar massor..

finns även listor så du kan automatiskt kan ta bort mail från vissa avsändare eller domäner i programet..

själv kör jag med www.poptray.org men även www.mailwasher.net är väldigt bra.... :thumbup: ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för folk som håller på och utvecklar virus, dom borde skaffa sig ett liv och börja bygga seven istället !!!!

Min teori är såhär:

Den som sitter och utvecklar virus är naturligtvis inte vilket pucko som helst utan riktiga genier som använder huvet på fel sätt bara.... Ofta kommer de ifrån asien och tillhör inte de översta samhälls skiktet utan istället de mindre bemedlade familjerna.

1. Vederbörande virus tillverkare fixar till ett riktigt elakt virus som sprids över världen

2. Alla blir skitsura

3. Myndigheter börjar leta efter den elaka kotten som spridit skiten.

4. Elaka kotten håller sej undan så gott han kan så viruset får sprida sej rejält.

5. När viruset spridit sej tillräckligt så ser han till att bli tagen.

6. Hamnar i finkan.

7. Antivirus bolagen slåss om att betala borgen för att få ut honom.

8. Elaka kotten blir utsläppt mot borgen och har då fått skriva avtal med antivirusbolag om att

flytta till dom i exempelvis USA och ta anställning hos dom och arbeta med deras program mot alla

virus i stället, och naturligtvis stoppa sitt eget i första hand.

9. Den fattiga asiatiska kotten fick gratis flyg och fast jobb i drömlandet och får jobba med datorer som var det stora intresset och tjänar massor av flis som han skickar hälften av hem till släkten varja månad.

Kotten fick en drömtillvaro med bra betalt själv och försörjer släkten med på samma lön och är en hjälte i sin hem-by i asien och lever själv med sina mått jätte flott och jobbar med sin roliga hobby datorer...

Allt detta i drömarnas land USA dit han aldrig hade haft en möjlighet att ens komma på semester innan...

Link to comment
Share on other sites

I vissa fall är det nog som Arrowsmith skriver, men långt i från alltid. Många som skriver virus är vanliga killar i europa eller usa också. Killar som har datorer som sitt största och enda intresse, som lever för och med sina burkar. Att skriva virus blir som en tävling, ett sätt att få respekt bland andra nördar. Lyckas dom skriva ett riktigt stort och elakt virus, så får dom närmast hjältestatus, folk ser upp till dem och beundrar dem på ett sätt som ingen skulle göra i verkliga livet. Dessutom är ett virus inte samma sak för en av dessa, för dem är det något som drabbar idioter, folk som inte vet hur man skall skydda sig. Folk som är värda det. De tycker inte att det som de gör är så fel som det verkligen är, deras verklighetsuppfattning är annorlunda mot vanliga människors. Det blir helt enkelt ett sätt att få folk att se dem, ett sätt att få likasinnade att respektera dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...