Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag efterlyser en sprängskiss till typ 9-lådan.

Min hastighetsmätare har varit död hela sommaren och nu tänkte jag åka och besiktiga så slipper jag det eländet till våren.

Det visade sig vara fel på vajerdrivningen ut från lådan. Antar att det är ett plastdrev som på de flesta andra mekaniskt drivna utgångar, och det är väl inget större problem att fixa.

Kruxet är att jag inte riktigt greppar hur jag ska gå till väga för att demontera drivningen. Tar man den utåt på vajersidan eller är det tänkt att gå via "frostpluggen" på motstående sida? Och hur lossas pluggen i så fall?

Allt sitter som bekant liiiite trång till på en sjua.

Antingen tar jag hål i kardantunneln på aktuell sida eller så blir det att plocka ner växellådan. Vilket i sin tur innebär att motorn måste ut först.

Och hela paketet ska visserligen ut i vinter, jag ska renovera motorn, men det skulle vara så smidigt att göra bort bilrovningsritualen redan nu.

Och sladda runt lite innan vintern.

Frostluggen i lådan förresten, den borde väl finnas som reservdel fortfarande liksom drevet? Eller är det för gammalt för lagerhållning i Sverige?

Posted

Tack för snabb hjälp, grabbar!

Borde väl vara drevet som gett upp antar jag.

Bygger upp en bild inombords inför besöket hos fordhandlaren:

- Jo, jag behöver ett hastighetsmätardrev och ett plåtlock till min växellåda, det är en typ 9 från en Sierra eller vilket du vill. Femväxlad manuell.

- Vad har du för registreringsummer?

- Spelar ingen roll, för lådan sitter inte i en Ford längre.

- Öööööhhh, då kan jag nog inte hjälpa dig, jag måste ha numret.

- Fråga någon gammal räv i verkstan, han vet säkert.

- Näe man måste ha regnummer till vårt system, det går på data.

- Tack för visat intresse, då beställer jag från England i stället.

Fast så eländigt ska det inte behöva bli.

Posted

Finns 2 typer av hastihetsmätaredrevet, var inte nå farligt dyra.....renoverade en låda i sommras.

Men det som inte går att få tag på Ford är oringen som sitter på drevet.

//Nisse

  • 2 weeks later...
Posted

Så här slutade historien:

Locket kostade runt femtilappen och fanns i lager.

Felet var inte plastdrevet. Det är drevet på utgående axel som gett sig iväg bakåt, så himla typiskt...

Ganska ovanligt fel enligt en verkmästare på fordverkstad. Ska det jävlas så ska det.

Det får bli en temporär lösning med cykeldator om jag alls ids besikta i höst.

Ska förresten kolla upp vilka alternativ som är möjliga för att ge signal till vdo-mätaren.

Kan det fungera med bara givaren till en cykeldator? Antingen vid hjul eller vid mellanaxeln?

Annars blir det lådbyte i vinter.

Posted

Jag vet inte hur jag ska komma åt att slå. Skulle i så fall vara med ett rör utanpå utgående axeln om det är tillräckligt utrymme mellan axel och hus.

Nu ligger drevet löst och snurrar nånstans i struten. Måste kolla sprängskissen och se om det är någon lagring i vägen där bak också.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...