Jump to content

Handbromsbackar Från Biltema, Inte Så Bra...


stigge

Recommended Posts

Jag köpte handbromsbackar till volvobakaxeln (ja, egentligen köpte jag både skivor och belägg också) från Biltema och satte ihop allt enligt anvisning.

Billigt blev det, men handbromsen ville inte riktigt ta som den skulle. Med spaken åtdragen ordentligt gick det att flytta bilen ett par centimeter framåt/bakåt - det lät som att backarna visserligen låg an mot trumman men följde med densamma när jag knuffade bilen lite.

Efter att ha konsulterat något Volvoforum började jag inse att backarna var boven i dramat, rena skiten.

Nu har jag inhandlat och monterat originalbackar från Volvo (made in China) och är jättenöjd med resultatet.

Skillnad som natt och dag. Undra på det, när originalbackarna skiljer sig på flera punkter, bland annat bandens bredd och radie. Se bild.

post-285-1221240575_thumb.jpg

Jag mätte höjdskillnaden och den varierar från 0.3 till 2.4 millimeter med backarna liggande intillvarandra. Inte bra, Biltema!

Link to comment
Share on other sites

kör med såna billiga på min bruksbil, men jag fick minssan svetsa upp jackena som expandern sitter i , ock sedan fila in rätt mått, så specellt billiga blev dom inte, för att inte tala om frustrationen innnan man förstod vad som var galet..... :(

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Fast när jag vill spela Allan och göra en elegant vändning vill jag gärna veta att det funkar bra, och det gjorde det verkligen inte med feltemas tveksamma produkt...

I och för sig sitter handbromsspaken lite yxigt till för ändamålet. Men det låser hjulen även i sjuttio blås.

Link to comment
Share on other sites

njae, glappet finns där ännu, men jackena var alldeles för långt isär så bromsen tid inte alls! plockade ur backarna ur en annan slitvarg och mätte på dom.

Ännu en detalj jag aldrig kommmer att köpa på biltema mer, trots att dom faktiskt har mycket bra skit... ;)

Link to comment
Share on other sites

***OT***

Jag har faktiskt köpt en grej på Biltema en gång som motsvarat mina förväntningar.

Det var en burk sånnahär

36-897_l.jpg

Det var i Halmstad i sommras när de hade rea och en burk kostade 5:-

Jag tänkte att de är nog halvkass men vafan en femma kan de nog vara värda...

De var halvkass men helt klart värda en femma, och när de torkat upp om nån månad

så kan man ju alltid dra upp en torr servett och snyta sej i dom, tända med dom i

pannan eller något annat..... jo för katten en femma var helt okej pris. :)

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

oj fan. jag hade våtservetter med mig igår (inte Biltemas), såna för oljiga händer. och den burken har legat hemma minst 5år och var öppnad tidigare och de servetterna var fuktiga fortfarande.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På min Sambos Volvo 740 har jag haft problem med att få tillräcklig parkeringsbromsverkan då jag använt Biltemas backar.

Hörde via en bekant att det är vanligt med underkännande av bilar med Biltemas backar på bilprovningen pga att de inte passar riktigt.

Jag köpte nya i en annan affär och bilen slank igenom utan några problem på ombesiktningen.

Link to comment
Share on other sites

Kan hålla med om att Biltemas backar e rätt kass. Men att dissa allt de säljer e nog dumt. Deras verktyg med 10 års garanti har bar bra erfarenhet av.

Och av kapskivor, strålkastarinsatser, olja... *S*

Men att de inte bytt ut leverantören av bromsbelägg/backar det fattar jag inte.. bättre borde de kunna lösa.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

kapskivor... biltema... nä vill inte ha... kommer inte på fabrikatet nu... men 1,2 mm kvalitets skivor kommer man mycket fortare fram till målet med + att dom håller längre... gav bort ett gäng biltema skivor.. har inte lust att tjata mig genom matterialet.. klart har B bytt leverantör det senaste året.. kan jag ändra mig..

Link to comment
Share on other sites

Handbromsbackarna är faktiskt min första biltemabesvikelse.

Jag handlar ganska mycket prylar därifrån eftersom det ligger nära garaget och har fina öppettider.

Så i stort sett ger jag tummen upp för Biltema. Men jag vet inte om jag skulle handla exempelvis hjullager till bruksbilen, det är ju en aning tidskrävande att byta på drivande hjulparet och jag har (från osäker källa) hört att det kan vara rena lotteriet på såna produkter.

Link to comment
Share on other sites

Saab hjullager yill 9000 tar mekonomen 2100:- för och Biltema 499:- och det har vi köpt till sonens bil för drygt 1,5år sedan och det funkar kanon. till andra sonen köpte vi BMW soppapump 2700:- här hemma o 449:- biltema.

även om Biltema pump inte håller i 15 år så är nog bilen skrotad om 15år

Link to comment
Share on other sites

Saab hjullager yill 9000 tar mekonomen 2100:- för och Biltema 499:- och det har vi köpt till sonens bil för drygt 1,5år sedan och det funkar kanon. till andra sonen köpte vi BMW soppapump 2700:- här hemma o 449:- biltema.

även om Biltema pump inte håller i 15 år så är nog bilen skrotad om 15år

Biltema har 2 fina flygplan...Tack vare er som köper deras prylar..

Så allt är ju inte skit...Pengarna går ju till nått vettigt ju...

http://www.sff.n.se/aktuellt_arkiv_2007.ht...arlstad_Airshow

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Grejen med Feltema är just att det kan vara ett lotteri, men till de ofta billiga priserna får man räkna med en viss andel måndagsexemplar. Har köpte en del grejor (främst verktyg) som inte hållit så länge, men det är inget som irriterat mig för jag var medveten om det när jag köpte. Fast när det gäller bromsbackarna kanske det ändå inte var frågan om ett måndagsexemplar...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tänkte bara späda på med lite Biltema produkter som inte håller måttet, dock inte ens i närheten av bildelar. Gick förbi rörmokeriavdelningen på lokala biltema och fick syn på 50mm dubbelmuff till avloppsrör som jag skulle behövt till huset. Känner lite på röret för att kolla kvaliteten då packningen i röret trillar ur! NÄMEN!!! Vad roligt om man skulle sätta ihop de där skitgrejorna i en vägg t.ex. och packningen spolas bort! Följer verkligen delarna någon som helst standard ? Ett enda sådant där rör i ett hus kan ju bli en riktigt kostsam historia!

Köp inte rörmokeridelar du ska bygga in på Biltema! Det lär ju vara fler här än jag som renoverar hus ?

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

Såna grejor är definitivt bättre att skaffa från känd tillverkare.

Vilka konsekvenser ett sånt köp kan föra med sig!

Men jag ska då åka och köpa golvfärg till garaget, den verkar hålla bra kvalité för pengarna.

Link to comment
Share on other sites

Golvfärgen målade jag i mitt garage för ett tag sedan (kan nog ses i min tråd). Nu har jag inte så stor erfarenhet vad det gäller golvfärg men Biltemas är helt klart prisvärd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...