Staffan Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Eftersom jag inte är notorisk forumsläsare så har jag helt missat det här med "max" 60mm scrubradie... och har därmed valt helt fel spindlar (raceledas aluminium taunuskopior). Enligt "cadden" så får jag 73mm scrubradie med mina 15" fälgar med ET37mm. Är detta godtagbart på en 800kg bil med 40% vikt fram? (förmodligen inte) Jag har skickat mail till min SFRO besiktningsman men inte fått svar än (skickade iochförsig igårkväll...) Ett alternativ som jag funderar på är att köpa 15x6" plåtisar med ET 52.5mm. Då jag vill ha 7" fälgar så blir det att bredda dessa 1" (25.4mm) vilket ger 12.7mm extra ET (mindre scrub) om man breddar innåt bilen. Eftersom detta även bidrar till att jag inte behöver bredda karossen så mycket så ser jag enbart fördelar. Med ändrade plåtfälgar med ET 52.5+12.7=65.2mm så får jag ca 45mm scrub vilket ska vara helt enligt riktlinjerna. Så frågan är om ET 65.2mm är "för mycket" på en plåtfälg?? Hur stor ET är det största som ni sett på fälgar?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Varför skulle det finnas något maximalt ET? Estetiskt eller hållfasthetsmässigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Staffan Posted September 5, 2008 Author Share Posted September 5, 2008 Varför skulle det finnas något maximalt ET? Estetiskt eller hållfasthetsmässigt? Min tanke var hållfasthetsmässigt... Man lägger ju lasten på fälgbanan längre från centrum. Detta är inte teoretiskt grundat, går på känslan just nu. Estetiskt spelar det mindre roll eftersom breddningen kommer innåt karossen (inte supersevenbygge men ändå locost i mina ögon). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 På min gamla buggy så tror jag fälgarna var breddade 10 cm. Så nog håller det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Det finns ju bilar med plåtfälgar där i princip infästningen sitter i linje med ytterkanten på fälgen - original London-taxi till exempel. Sålänge fälgarna du breddar inte är för klent byggda så skall det nog inte vara nåt större problem. Bilen blir väl ändå relativt lätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Staffan Posted September 5, 2008 Author Share Posted September 5, 2008 Räknar med max 800kg så det är nog lugnt då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.