Jump to content

Catchtank


Recommended Posts

Har börjat skissa på en catchtank för soppan. Meningen är att en enkel matarpump skall pumpa soppa via ett filter från huvudtanken till en 2-liters tank, med fullflödesretur till huvudtanken.

Inspr.pumpen matas från catchtanken, och returen från btr går till catchtanken.

Pga dåligt med utrymme under bagagegolvet så tänkte jag göra en liten oval burk alt. en platt låda att sätta på baksidan av "ryggstödet". Eftersom jag inte har någon tig så tänkte jag göra tanken i plåt med gängade anslutningar.

Någon som har tips på en bra färg att måla insidan med för att minska risken för rostutfällning? Den bör ju tåla temperatur åxå....

Link to comment
Share on other sites

min catchtank är inte behandlad på insidan, returen till tanken sitter överst så där ska vara lufttomt i den och förhoppningsvis inget vatten. Jag oroar mej inte för rost inv. i dagsläget, men visst rostfritt hade inte varit sämre iallafall. Så kan man få tag i RF till tanken så är det ju ett minst lika bra val.

Förövrigt så tror jag du klarar dej med 1 liter catchtank om du gör den hög och smal.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker att eftersom de allra flesta jeepdunkar, MC-tankar samt alla "gamla" bilars tankar är i plåt så är det väl inte fel. RF eller alu är optimalt men långt ifrån ett måste.

Jag har en bit 3" avgasrör i garaget som jag tänkte pressa ihop till en oval form. Bör passa som Hans i Greta där bak.

Det Håkan beskrev verkar vettigt, att med returen på toppen så är tanken alltid full, dvs utan fukt och syre = ingen rost. ;)

Och då slipper jag lacka invändigt.... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker att eftersom de allra flesta jeepdunkar, MC-tankar samt alla "gamla" bilars tankar är i plåt så är det väl inte fel. RF eller alu är optimalt men långt ifrån ett måste.

Jag har en bit 3" avgasrör i garaget som jag tänkte pressa ihop till en oval form. Bör passa som Hans i Greta där bak.

Det Håkan beskrev verkar vettigt, att med returen på toppen så är tanken alltid full, dvs utan fukt och syre = ingen rost. ;)

Och då slipper jag lacka invändigt.... :thumbsup:

Precis siå har jag gjort, fast utan att göra den oval. Jag pumpar upp till toppen av catch-tanken med en pump (faktiskt en högtryckare, hade ingen annan). Sen pumpar den riktiga pumpen från botten av catch-tanken till motorn. Returen går till toppen av catch-tanken. Sen har jag en ytterligare retur från toppen av catch-tanken till den vanliga tanken.

Inga av mina tankar är i obehandlad svartplåt, och hittils har jag inte märkt av nån utfällning. Men har man tillgång till ALU/RF så varför inte?

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att alu och etanol inte går så bra ihop ifall du tänkt konvertera i framtiden

Är det inte så att det är mässing och koppar som inte går bra ihop med etanol??

Saab har bl.a. på Biopowerbilarna bytt ut mässingskomponenter och gummi/plast mot bl.a. aluminium.

Jag hade inte lackat tanken på insidan i fall färgen skulle klara bensinen men flagna efter ett tag. Har en kollega med lackad tank och kontinuerliga problem med igensatta filter.

Jag hade satt inlopp från huvudtank lågt (ca 50mm från botten) tillsammans med retur från BTR och utlopp till tryckpump, samt retur till huvudtank i toppen för att undvika luft. Anledning till retur från BTR lågt är att det skapar luftbubblor i bensinen om nivån skulle sjunka i catchtanken. Om man förutsätter att nivån aldrig kommer att sjunka i catchtanken så behövs den inte.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Eloxerad aluminium funkar ihop med E85.

Som jag förstått det reagerar E85 och icke eloxerad aluminium med tiden och bildar någon vit gucka som sätter igen bränslefiltret och/eller spridare. Att eloxera en tank på insidan känns svårt, eller kanske rent av omöjligt.

Obeandlad svartplåt har väl funkat i alla tider med bensin, frågan är om det rostar obehagligt snabbt med E85?

Om man använder vanlig plåt till en tank hur tunn plåt kan man använda och hur tjock Aluminium brukar man använda i tankar? Någon som vet???? En vanlig tank i stål blir snabbt tung om man går upp lite i materialtjocklek. För en catchtank spelar det kanske inte så stor roll i och för sig.

Hittade detta innan idag: Tankfärg Står att den är resistent mot det mesta inkl alkohol. Jag är lätt skeptisk mot att måla insidan på en tank. Låter som att man kommer att få färgflagor i soppan med tiden, men det kanske kan funka om man gör det direkt när tanken är ny.

Själv är jag inte resistent mot alkohol utan får ont i huvudet dagen efter.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Jag som hade tänkt bygga en bensintank i Alu , och sedan etanol konvertera...

Ska jag bli tvungen att bygga i rostfritt eller hur skall jag gå tillväga då? :icon_blink:

Edit: kanske går med marinklassad Alu? saltvattenbeständig allstå......

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...