Jump to content

Glädjen Av Att Hitta Grejer !!


Michael Th

Recommended Posts

måste bara berätta om min dag igår..

jobbade som vanligt till 13,00(på fredagar)...

åkte sedan 173 km till skåneland..

för att där hämta en bakaxel original monterad på en Alfaromeo Bertone 1300 GtJunior

och en Alfaromeo ``1750 Bertone´´ Motor.. + div delar för 1300kr..

jag log hela vägen hem...

bilen är full och jag funderar just hur få ut det... då jag var sjukskriven för diskproblen (i ryggen) förr förra veckan vill jag ju inte gärna lyfta ut motorn själv..

jag har alltid lyft bilar, motorer med en ställning bestående av 2 A bockar hophållna av ett rör 2,5m upp i luften...

sa till frun en liten hopfällbar motorlyft vore trevlig..

till saken hör att mitt vanliga släp är upptaget av en kantbock (1 m ) luna i gjutjärn som oxå måste lastas av.. inköpt under min sjukvistelse, på blocket.. även det lastades på släpet med den förre ägarens motorlyft.. och kördes hem av kära frun!!!

bilsläpet är lastat med hjullös bil..

båtsläpen båtar...

frun sa..men köp en motorlyft..som sagt myycket förstående fru!!!

skall bara få hem den..

dom som läst lite eller hört mig prata om min 7:a... vet swift gti motor... ja den ena ja...

mitt bokschassie kommer att få denna Alfa motor och bakaxel... troligen med en fiat 131 5 speed..

fråga.. någon som har en lamell/lamellcentrum till fiat liggande??

caterham clonen får swift maskinen... en till min fru en till mig.. färdiga...tja det tar tid..

ja ja ... nu blir det att återgå till husrenoveringen..bara några månader kvar... sen skall vi flytta över allt suck...sen...får vi se..

jag vet inte om jag är galen, men tänk att vara jätteglad då man kommer hem kl halv 10 på kvällen trött och sliten.. med bilen full av ``skrot´´ iofs så säger alldrig min fru så!!

jag inser mer och mer att hon är ett klipp!!

over and out!

Link to comment
Share on other sites

ja en förstående fru, sambo, flickvän är inte att underskatta...

det går kanske inte fortare, men en mindre förstående kan göra att det tar betydligt längre tid.. :surrender:

så grattis både till inköp av "skrot" å val av fru.. :D

Link to comment
Share on other sites

del 2

vet inte om jag sa att jag Älskar min fru...

idag efter att konstaterat att mekonomen , motorallt, här vid byn inte hade motorlyft/verkstadskran.

Meca, harald nyborg karlskrona, Karlssons i bräknehoby inte heller så sa frun Biltema...

vi åkte till kristianstad och frun köpate saftkanna 19,90 några t-schirtar för 100 lappen

och jag en verkstadkran för 1699 kr B) visst det är bara en 600kg lyft..om man nu inte manipulerar övertrycksventilen...

men det räcker ju att lyfta mina 7:or..i alla fall en i taget..

nu skall vi fika och sedan får jag vara snäll och sätta ihop mekanot -lasta ur bilen och kyssa frun några gånger...

not till mig själv Köp blommor till frun!!

Link to comment
Share on other sites

Jag hade också hjälp av min f.d.sambo när jag skulle börja bygga sjua.

Eftersom hon efter 10 år plötsligt tog vår granne istället och flyttade ur huset och försvann

med honom så kunde jag börja bygga precis när jag ville och lägga hur mycket tid som

jag själv ville i garaget utan att någon klagade !

Helt kanon såhär i efterhand ! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är märkligt att Biltemas motorkran får belastas med 600kg och den som Harald-Nyborg säljer tar 2ton. Jag har synat bägge och det verkar röra sig om nästan identiska grejor. Det är färgen som skiljer. Jag har en Harald-nyborg men skulle nog inte få för mig att hänga 2ton i den. 600kg låter mer rimligt...

Link to comment
Share on other sites

tja tänker på..om man köper någon billig elmaskin typ 100kr vinkelslip då får man alltid med extra kol...hmmm

när vi skulle köpa lyften, såg min fru att det fanns extra packningar att köpa... när vi kom till affären sa hon köp sådana .dom kostar ju bara 50 kr..när jag fråga efter dom..`` dom är slut, det beställdes nya igår kommer på torsdag..´´ett tecken på kvalite..???

när jag ringde firman Motorallt här i Ronneby som säkert funnits i 50 år..så sa dom att vist kunde dom ta hem en lyft...den kostar ca 7-8...tusen...misstänker att man inte behöver köpa nya packningar till den vid inköpet.. eller..

billigt skit är just billigt skit..

bra skit är en annan sak!!

hoppas att den skall hålla till mina hobby betonade behov.

Link to comment
Share on other sites

Har en sån harald nyborg lyft, ett störande moment är att hjulen sitter under stödbalkarna = lyfthelvetet blir lite hög å svår att få in under låga bilar.

Kapaciteten är det nog inget fel på, jag knäckte en stubbe med hjälp av lyften, överströmningsventilen släppte flera gg :) men till slut gav sig stubbhelvetet.

Så konstruktionen verkar palla en del, men fan vet om det var 2 ton kändes snarare som kring tonnet.

/Janne

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

tja det är väl helt enkelt olika dim/kvalite på hydrauliken..

resten e ju bara skrot.. tänkte själv på det med stativ höjden...

får väl c om jag modifierar den.. när jag skulle lyfta ut motorerna och axeln slog den i avgas systemet och bilen är tok original höjd...

iofs när man lyfter ut en motor, e väl bilen i fråga offtast endå på pallbockar och då kan det kvitta!!

Link to comment
Share on other sites

Har en från Harald Nyborg, den funkar väl ok, håller med att packningarna e dåliga. Min sjunker om man hänger en motor i den, inte mycket men lite grann på längre tid(ca 1cm/2h), så om man ska sätta in motorn med precision så får man allt säkra med en domkraft under också...

Link to comment
Share on other sites

Min från Harald Nyborg sjunker också ca 2cm/h. Inget större att fundera på om man hänger in en motor, men lite jobbigt när man inte har alla fäste på plats... Kraften är inget problem för vanliga bilmotorer, men för stora stubbar kanske den saknar ett par ton.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...