Jump to content

BOKEN: Build your own sports car.


Eirify

Recommended Posts

Är jag dum i huvudet??????????? :blink:

Har försökt beställa boken men ej lyckats

Sökt efter den på sidan som det finns en länk till under litteratur hör till vänster

Och fick noll träffar. :icon_angry:

Hur skall man göra?

Finns den att köpa på andra ställen?

Link to comment
Share on other sites

Varför inte köpa ett singerat exemplar direkt från författaren. Det gjorde jag och det fungerade förträfligt. :thumbup: www.ronchampion.net

Lev väl

Michael

SJÖVIK :

Link to comment
Share on other sites

försök på denna bokhandeln i karlskrona

men han kan vara seg att skicka så det kan vara läge att ringa å be honom skicka den, istället för att beställa den över nätet :icon_sleep: 

        http://www.lafri.se/    :whip:

Har ingen erfarenhet av att handla på nätet därifrån, men han gillar att snacka så jag håller också på telefonteorin om man inte kan åka dit personligen. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag fick nämligen köra dit själv så jag vet ;)

Men det var en trevlig affär med alla dom där böckerna jag vill läsa dvs: nya bilar, gamla bilar.. bilar bilar

och några med bara bilar :icon_blink: :icon_blink: :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Du Baalzamon!

Ska du bygga med BMW 6:a ?

Isof vet du om utvexlingen skulle stämma om man tar en "Bimmer" motor+låda och sedan en Volvo bakaxel?

Har ej spikat vad jag ska ha för motor än men den skall ha mer än 4:a burkar!!

Hadde en E34 535:a med KN filter för några år sedan, den morrade fint :D

Mvh Erik.

Link to comment
Share on other sites

Jag svarar fast frågan inte var till mig... :)

Svaret är att det beror på vad du vill ha för utväxling... ;) men båda märkena har en radda olika utväxlingar. De ligger i ungefär samma intervall på "alla" bilar (typ mellan 3,4 - 4,1 med mera extremt höga och låga utväxlingar som undantag), så jag tror inte du får några större problem att hitta en utväxling som passar. Sök på forumet så tror jag att det finns en massa info om olika volvoaxlar och olika utväxlingar som finns någonstans.

Link to comment
Share on other sites

Precis som GKA säger, så finns det många olika utväxlingar, så det borde inte vara några problem att hitta någon som passar.

Jag skall bygga med en sexa ja, men det blir en 2,0L eftersom det blir svårt att klara kraven för hk/vikt om jag skulle ha större. Men sedan är det möjligt att jag byter till 2,3L eller 2,5L block, eftersom det är riktigt svårt att se skillnad på om man inte är riktig bimmerfantast.

Nackdelen med sexorna är att de väger ganska mycket om man jämför med hur mycket kraft de levererar. Jag skall dock inte köra bana med min bil, så det har inte någon enorm betydelse för min del.

Idealisk motor vore annars den mindre av de stora åttiotals-sexorna, den som satt i 528 och 728. Hyggligt med kraft, trimvänlig och lätt att få tag på till ett vettigt pris.

Link to comment
Share on other sites

Men den lilla sexan (M20?) som du bygger på är väl inte så hemskt tung? Har för mig att det inte skiljer mer än typ 10kg mot en vanlig M10-fyra? Jag har fått det från en artikel om att sätta i sexa i en 02:a, det kanske inte stämde riktigt...

Iofs kanske det säger mer om vikten på fyran än sexan...

Link to comment
Share on other sites

Är faktiskt inte helt säker på vad M20 väger, hade bara fått för mig att den var tung. Men den inte väger mycket mer än M10, då borde den ju inte väga mer än en volvofyra heller...

Link to comment
Share on other sites

Du har inte funderat på en motor från 318is ? Tror att det är en ypperlig motor för en Seven. Jag var inne lite på det ibörjan men det föll på att jag inte hittade något bra objekt och sen ramlade det volvomotorer över mig. Känner flera som har 318is e30 och det är underbara bilar. Rappa och varvvilliga.... perfekt temprament för en seven. Eller varför inte en m3 e30... mmmmm det vattnas i munnen. :)

Link to comment
Share on other sites

Var lite inne på en motor från en BMW 323i.

Ingen som har vikt uppgifter på BMW-sexor??

Vad är det som är så bra med 2,8L motorn, vikten ?

Ha Ha fick mina profiler redan i dag :D

Är ritningarna i boken identiska med dom på McSorley ?

(Får ej boken förns efter påsk men är lite sugen på att tjuvstarta med

McSorley-ritningarna)

mvh E

Link to comment
Share on other sites

Var lite inne på en motor från en BMW 323i.

Ingen som har vikt uppgifter på BMW-sexor??

Vad är det som är så bra med 2,8L motorn, vikten ?

Ha Ha fick mina profiler redan i dag  :D

Är ritningarna i boken identiska med dom på McSorley ?

(Får ej boken förns efter påsk men är lite sugen på att tjuvstarta med

McSorley-ritningarna)

mvh E

McSorleys ram är breddad och förlängd, jag använder själv bakdelen från den. Fram har jag tagit ritningar från någon som kallas "Collins", eftersom motorrummet är förlängt och stort nog för en sexa.

Finessen med 2:8:an är främst att den är billig och lätt att få tag på, till skillnad från 2,5 och 3,5.

Link to comment
Share on other sites

Var lite inne på en motor från en BMW 323i.

Ingen som har vikt uppgifter på BMW-sexor??

Vad är det som är så bra med 2,8L motorn, vikten ?

Ha Ha fick mina profiler redan i dag  :D

Är ritningarna i boken identiska med dom på McSorley ?

(Får ej boken förns efter påsk men är lite sugen på att tjuvstarta med

McSorley-ritningarna)

mvh E

McSorleys ram är breddad och förlängd, jag använder själv bakdelen från den. Fram har jag tagit ritningar från någon som kallas "Collins", eftersom motorrummet är förlängt och stort nog för en sexa.

Finessen med 2:8:an är främst att den är billig och lätt att få tag på, till skillnad från 2,5 och 3,5.

Kanske kunde ta en Audi 200 motor

5cyl Turbo på 165hk

Då måste bilen väga 825kg ?

(det borde det gå att vikta upp den till!!!)

Borde finnas Volvo lådor som passar, då volvo hade Audi 5:or i sina Dieslar.

Njaaa Vad skall man välja tro???

Tråden börjar byta ämne nu men vad gör väll det :D

Jag får nog vänta med at kapa upp balkarna tills boken har kommit

Så kör jag efter bok chassit + lite breddning!

Link to comment
Share on other sites

Audis femcylindriga motorer är trevliga, och de morrar ruskigt skönt! Har en audifemma i min bruksbil, och den går ganska bra. I en sjua skulle jag dock helst ha valt en 20V motor, då den har en helt annan karaktär och varvvillighet än 10-ventilarna. Hur turbomotorerna är vet jag inte riktigt.

Vad gäller växellåda till dessa motorer så har jag för mig att det inte är helt enkelt. I Estland hade någon dock använt en låda från en Lada, men det kan ha varit till en fyrcylindrig audimotor.

Link to comment
Share on other sites

Är ritningarna i boken identiska med dom på McSorley ?

(Får ej boken förns efter påsk men är lite sugen på att tjuvstarta med

McSorley-ritningarna)

mvh E

Ja, McSorley har ju även en ritning med mått enligt boken, fast med vissa fel rättade. Kolla på hans websida. Jag har för mig att det finns tre olika ritningar.

Link to comment
Share on other sites

318is-motorn funderade jag också på innan. Den bilen är ju känd som M3 light :) Kommer inte ihåg vad den motorn har för benämning...?

En S14 (E30 M3) vore ju annars drömmen bland raka sugfyror, men lite dyr kanske... :)

Lite info om olika BMW-motorer, bland annat vikt. http://www.unixnerd.demon.co.uk/enumber.html

Det skiljer lite mer mellan M10 och M20 än det jag hört. Siffrorna verkar lite låga men det är för att det är torrvikter utan insug och annat monterat, men det ger en fingervisning om skillnaderna...

Link to comment
Share on other sites

Är ritningarna i boken identiska med dom på McSorley ?

(Får ej boken förns efter påsk men är lite sugen på att tjuvstarta med

McSorley-ritningarna)

mvh E

Ja, McSorley har ju även en ritning med mått enligt boken, fast med vissa fel rättade. Kolla på hans websida. Jag har för mig att det finns tre olika ritningar.

Ja det har han, det är dom ritningarna som jag har byggt efter, dom stämmer bättre än bokritningarna.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att se vad motorerna väger. Nu är bara frågan, vet någon vad en vanlig volvomotor väger, B23, B230ET eller vad som helst? Vore kul med en lite jämförelse. :)

Link to comment
Share on other sites

den motorn jag har är en B230 med förgasare, och växelåda M47 väger 140kilo +/- något kilo.

Med eller utan låda? Är det utan, så väger ju min sexa till och med mindre. :) Jag har bekymrat mig lite för att motorn skall göra bilen framtung, men det verkar ju inte vara något större bekymmer ändå i såna fall. :D

Link to comment
Share on other sites

Hmm... undrar hur de anger vikten på motorer? Jag har nämligen läst att min B204E från Saab väger ~150 kg utan växellåda! :blink: Tyvärr har jag inte haft möjlighet att väga den själv så eventuellt räknar de med olja + vatten i den vikten också annars verkar 140 kg för en Volvo B230 inkl vxllåda väldigt lite.

Saabmotorn har gjutjärnsblock med två balansaxlar och 16-ventilers topplock av aluminium och sedan hänger det ett gjutjärnsgrenrör med en roterande ljuddämpare och ett alu insugsrör...

Link to comment
Share on other sites

Är ritningarna i boken identiska med dom på McSorley ?

(Får ej boken förns efter påsk men är lite sugen på att tjuvstarta med

McSorley-ritningarna)

mvh E

Ja, McSorley har ju även en ritning med mått enligt boken, fast med vissa fel rättade. Kolla på hans websida. Jag har för mig att det finns tre olika ritningar.

Ja det har han, det är dom ritningarna som jag har byggt efter, dom stämmer bättre än bokritningarna.

Kan man bygga efter McSorley-ritningarna.

Och sedan framvagn efter boken och få det att passa ihop ???

Link to comment
Share on other sites

Enligt boken är:

LA=LB=13" (330mm)

K3=K4=20" (508mm)

N1=N2=27,1" (688mm)

J1=J2=58,1" (1476mm)

Y=32" (813mm)

W1=W2=25" (635mm)

O1=O2=16" (406mm)

e=f=11,8" (300mm)

G1=G2=27" (686mm)

Annars verkar det stämma... Men jag har inte kollat vinklarna.

Link to comment
Share on other sites

Enligt boken är:

LA=LB=13" (330mm)

K3=K4=20" (508mm)

N1=N2=27,1" (688mm)

J1=J2=58,1" (1476mm)

Y=32" (813mm)

W1=W2=25" (635mm)

O1=O2=16" (406mm)

e=f=11,8" (300mm)

G1=G2=27" (686mm)

Annars verkar det stämma... Men jag har inte kollat vinklarna.

Takar ock bugar Baalzamon :thumbup:

Jag får nog vänta tills boken kommer för säkerhets skull

kommer dock bredda den något och ev länga motor utrymme

(man vill ju få platts med en 6:a :D )

Lurar ev på en 2,5:a

Vem vet snart kanske vi åker 7:a med 6:a :lol: :lol:

Har du några byggbilder på monstret?

Link to comment
Share on other sites

Enligt boken är:

LA=LB=13" (330mm)

K3=K4=20" (508mm)

N1=N2=27,1" (688mm)

J1=J2=58,1" (1476mm)

Y=32" (813mm)

W1=W2=25" (635mm)

O1=O2=16" (406mm)

e=f=11,8" (300mm)

G1=G2=27" (686mm)

Annars verkar det stämma... Men jag har inte kollat vinklarna.

Vinklarna är samma i boken som McSorleys, det enda son skiljer är rören som bestämmer bredden på chassiet.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...