Eirify Posted April 4, 2004 Share Posted April 4, 2004 Är jag dum i huvudet??????????? :blink: Har försökt beställa boken men ej lyckats Sökt efter den på sidan som det finns en länk till under litteratur hör till vänster Och fick noll träffar. :icon_angry: Hur skall man göra? Finns den att köpa på andra ställen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olla Posted April 4, 2004 Share Posted April 4, 2004 försök på denna bokhandeln i karlskrona men han kan vara seg att skicka så det kan vara läge att ringa å be honom skicka den, istället för att beställa den över nätet :icon_sleep: http://www.lafri.se/ :whip: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 4, 2004 Share Posted April 4, 2004 Köpte min från adlibris, funkade utmärkt. Finns just nu i lager, kostar 263kr. http://www.adlibris.se/shop/product.asp?is...64L261HF2LJCLTE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 4, 2004 Share Posted April 4, 2004 LundeQ i Uppsala kunde ta hem åt mej... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted April 4, 2004 Share Posted April 4, 2004 Varför inte köpa ett singerat exemplar direkt från författaren. Det gjorde jag och det fungerade förträfligt. :thumbup: www.ronchampion.net Lev väl Michael SJÖVIK : Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 4, 2004 Share Posted April 4, 2004 försök på denna bokhandeln i karlskrona men han kan vara seg att skicka så det kan vara läge att ringa å be honom skicka den, istället för att beställa den över nätet :icon_sleep: http://www.lafri.se/ :whip: Har ingen erfarenhet av att handla på nätet därifrån, men han gillar att snacka så jag håller också på telefonteorin om man inte kan åka dit personligen. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olla Posted April 4, 2004 Share Posted April 4, 2004 Jag fick nämligen köra dit själv så jag vet ;) Men det var en trevlig affär med alla dom där böckerna jag vill läsa dvs: nya bilar, gamla bilar.. bilar bilar och några med bara bilar :icon_blink: :icon_blink: :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted April 5, 2004 Share Posted April 5, 2004 Prova med Bokfynd.nu eller netbokhandeln... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirify Posted April 5, 2004 Author Share Posted April 5, 2004 Tackar tackar grabbar!!!!!! Ha ha nu är boken beställd från Adlibris. :D Har även beställt material till ramen i dag. :wohow: extra tack till Baalsamon för tipps. :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 5, 2004 Share Posted April 5, 2004 Det var så lite så :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirify Posted April 5, 2004 Author Share Posted April 5, 2004 Du Baalzamon! Ska du bygga med BMW 6:a ? Isof vet du om utvexlingen skulle stämma om man tar en "Bimmer" motor+låda och sedan en Volvo bakaxel? Har ej spikat vad jag ska ha för motor än men den skall ha mer än 4:a burkar!! Hadde en E34 535:a med KN filter för några år sedan, den morrade fint :D Mvh Erik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 5, 2004 Share Posted April 5, 2004 Jag svarar fast frågan inte var till mig... :) Svaret är att det beror på vad du vill ha för utväxling... ;) men båda märkena har en radda olika utväxlingar. De ligger i ungefär samma intervall på "alla" bilar (typ mellan 3,4 - 4,1 med mera extremt höga och låga utväxlingar som undantag), så jag tror inte du får några större problem att hitta en utväxling som passar. Sök på forumet så tror jag att det finns en massa info om olika volvoaxlar och olika utväxlingar som finns någonstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 5, 2004 Share Posted April 5, 2004 Precis som GKA säger, så finns det många olika utväxlingar, så det borde inte vara några problem att hitta någon som passar. Jag skall bygga med en sexa ja, men det blir en 2,0L eftersom det blir svårt att klara kraven för hk/vikt om jag skulle ha större. Men sedan är det möjligt att jag byter till 2,3L eller 2,5L block, eftersom det är riktigt svårt att se skillnad på om man inte är riktig bimmerfantast. Nackdelen med sexorna är att de väger ganska mycket om man jämför med hur mycket kraft de levererar. Jag skall dock inte köra bana med min bil, så det har inte någon enorm betydelse för min del. Idealisk motor vore annars den mindre av de stora åttiotals-sexorna, den som satt i 528 och 728. Hyggligt med kraft, trimvänlig och lätt att få tag på till ett vettigt pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 5, 2004 Share Posted April 5, 2004 Men den lilla sexan (M20?) som du bygger på är väl inte så hemskt tung? Har för mig att det inte skiljer mer än typ 10kg mot en vanlig M10-fyra? Jag har fått det från en artikel om att sätta i sexa i en 02:a, det kanske inte stämde riktigt... Iofs kanske det säger mer om vikten på fyran än sexan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 6, 2004 Share Posted April 6, 2004 Är faktiskt inte helt säker på vad M20 väger, hade bara fått för mig att den var tung. Men den inte väger mycket mer än M10, då borde den ju inte väga mer än en volvofyra heller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted April 6, 2004 Share Posted April 6, 2004 Du har inte funderat på en motor från 318is ? Tror att det är en ypperlig motor för en Seven. Jag var inne lite på det ibörjan men det föll på att jag inte hittade något bra objekt och sen ramlade det volvomotorer över mig. Känner flera som har 318is e30 och det är underbara bilar. Rappa och varvvilliga.... perfekt temprament för en seven. Eller varför inte en m3 e30... mmmmm det vattnas i munnen. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirify Posted April 6, 2004 Author Share Posted April 6, 2004 Var lite inne på en motor från en BMW 323i. Ingen som har vikt uppgifter på BMW-sexor?? Vad är det som är så bra med 2,8L motorn, vikten ? Ha Ha fick mina profiler redan i dag :D Är ritningarna i boken identiska med dom på McSorley ? (Får ej boken förns efter påsk men är lite sugen på att tjuvstarta med McSorley-ritningarna) mvh E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 6, 2004 Share Posted April 6, 2004 Var lite inne på en motor från en BMW 323i.Ingen som har vikt uppgifter på BMW-sexor?? Vad är det som är så bra med 2,8L motorn, vikten ? Ha Ha fick mina profiler redan i dag :D Är ritningarna i boken identiska med dom på McSorley ? (Får ej boken förns efter påsk men är lite sugen på att tjuvstarta med McSorley-ritningarna) mvh E McSorleys ram är breddad och förlängd, jag använder själv bakdelen från den. Fram har jag tagit ritningar från någon som kallas "Collins", eftersom motorrummet är förlängt och stort nog för en sexa. Finessen med 2:8:an är främst att den är billig och lätt att få tag på, till skillnad från 2,5 och 3,5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirify Posted April 6, 2004 Author Share Posted April 6, 2004 Var lite inne på en motor från en BMW 323i.Ingen som har vikt uppgifter på BMW-sexor?? Vad är det som är så bra med 2,8L motorn, vikten ? Ha Ha fick mina profiler redan i dag :D Är ritningarna i boken identiska med dom på McSorley ? (Får ej boken förns efter påsk men är lite sugen på att tjuvstarta med McSorley-ritningarna) mvh E McSorleys ram är breddad och förlängd, jag använder själv bakdelen från den. Fram har jag tagit ritningar från någon som kallas "Collins", eftersom motorrummet är förlängt och stort nog för en sexa. Finessen med 2:8:an är främst att den är billig och lätt att få tag på, till skillnad från 2,5 och 3,5. Kanske kunde ta en Audi 200 motor 5cyl Turbo på 165hk Då måste bilen väga 825kg ? (det borde det gå att vikta upp den till!!!) Borde finnas Volvo lådor som passar, då volvo hade Audi 5:or i sina Dieslar. Njaaa Vad skall man välja tro??? Tråden börjar byta ämne nu men vad gör väll det :D Jag får nog vänta med at kapa upp balkarna tills boken har kommit Så kör jag efter bok chassit + lite breddning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 6, 2004 Share Posted April 6, 2004 Audis femcylindriga motorer är trevliga, och de morrar ruskigt skönt! Har en audifemma i min bruksbil, och den går ganska bra. I en sjua skulle jag dock helst ha valt en 20V motor, då den har en helt annan karaktär och varvvillighet än 10-ventilarna. Hur turbomotorerna är vet jag inte riktigt. Vad gäller växellåda till dessa motorer så har jag för mig att det inte är helt enkelt. I Estland hade någon dock använt en låda från en Lada, men det kan ha varit till en fyrcylindrig audimotor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 6, 2004 Share Posted April 6, 2004 Är ritningarna i boken identiska med dom på McSorley ?(Får ej boken förns efter påsk men är lite sugen på att tjuvstarta med McSorley-ritningarna) mvh E Ja, McSorley har ju även en ritning med mått enligt boken, fast med vissa fel rättade. Kolla på hans websida. Jag har för mig att det finns tre olika ritningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 6, 2004 Share Posted April 6, 2004 318is-motorn funderade jag också på innan. Den bilen är ju känd som M3 light :) Kommer inte ihåg vad den motorn har för benämning...? En S14 (E30 M3) vore ju annars drömmen bland raka sugfyror, men lite dyr kanske... :) Lite info om olika BMW-motorer, bland annat vikt. http://www.unixnerd.demon.co.uk/enumber.html Det skiljer lite mer mellan M10 och M20 än det jag hört. Siffrorna verkar lite låga men det är för att det är torrvikter utan insug och annat monterat, men det ger en fingervisning om skillnaderna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted April 7, 2004 Share Posted April 7, 2004 Är ritningarna i boken identiska med dom på McSorley ? (Får ej boken förns efter påsk men är lite sugen på att tjuvstarta med McSorley-ritningarna) mvh E Ja, McSorley har ju även en ritning med mått enligt boken, fast med vissa fel rättade. Kolla på hans websida. Jag har för mig att det finns tre olika ritningar. Ja det har han, det är dom ritningarna som jag har byggt efter, dom stämmer bättre än bokritningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 7, 2004 Share Posted April 7, 2004 Intressant att se vad motorerna väger. Nu är bara frågan, vet någon vad en vanlig volvomotor väger, B23, B230ET eller vad som helst? Vore kul med en lite jämförelse. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swedsew Posted April 7, 2004 Share Posted April 7, 2004 den motorn jag har är en B230 med förgasare, och växelåda M47 väger 140kilo +/- något kilo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 7, 2004 Share Posted April 7, 2004 den motorn jag har är en B230 med förgasare, och växelåda M47 väger 140kilo +/- något kilo. Med eller utan låda? Är det utan, så väger ju min sexa till och med mindre. :) Jag har bekymrat mig lite för att motorn skall göra bilen framtung, men det verkar ju inte vara något större bekymmer ändå i såna fall. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swedsew Posted April 7, 2004 Share Posted April 7, 2004 komplett motor och låda! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted April 7, 2004 Share Posted April 7, 2004 Hmm... undrar hur de anger vikten på motorer? Jag har nämligen läst att min B204E från Saab väger ~150 kg utan växellåda! :blink: Tyvärr har jag inte haft möjlighet att väga den själv så eventuellt räknar de med olja + vatten i den vikten också annars verkar 140 kg för en Volvo B230 inkl vxllåda väldigt lite. Saabmotorn har gjutjärnsblock med två balansaxlar och 16-ventilers topplock av aluminium och sedan hänger det ett gjutjärnsgrenrör med en roterande ljuddämpare och ett alu insugsrör... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swedsew Posted April 7, 2004 Share Posted April 7, 2004 Det kan tyckas låta lite men det är de siffror som Volvo anger i sina böcker, växelådan väger väldigt lite dem är i aluminium och toppen på motorn är också i aluminium så det kan vara en bidragande orsak. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirify Posted April 7, 2004 Author Share Posted April 7, 2004 Är ritningarna i boken identiska med dom på McSorley ? (Får ej boken förns efter påsk men är lite sugen på att tjuvstarta med McSorley-ritningarna) mvh E Ja, McSorley har ju även en ritning med mått enligt boken, fast med vissa fel rättade. Kolla på hans websida. Jag har för mig att det finns tre olika ritningar. Ja det har han, det är dom ritningarna som jag har byggt efter, dom stämmer bättre än bokritningarna. Kan man bygga efter McSorley-ritningarna. Och sedan framvagn efter boken och få det att passa ihop ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirify Posted April 7, 2004 Author Share Posted April 7, 2004 Ingen som har boken och som orkar jämföra lite mått i framändan av ramarna Boken vs McSorley-bokritningarna. Dom här ( http://mcsorley.net/locost/drawings/bookChassis.pdf ) Vore hygglo burro :wub: :D /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 7, 2004 Share Posted April 7, 2004 Enligt boken är: LA=LB=13" (330mm) K3=K4=20" (508mm) N1=N2=27,1" (688mm) J1=J2=58,1" (1476mm) Y=32" (813mm) W1=W2=25" (635mm) O1=O2=16" (406mm) e=f=11,8" (300mm) G1=G2=27" (686mm) Annars verkar det stämma... Men jag har inte kollat vinklarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirify Posted April 7, 2004 Author Share Posted April 7, 2004 Enligt boken är:LA=LB=13" (330mm) K3=K4=20" (508mm) N1=N2=27,1" (688mm) J1=J2=58,1" (1476mm) Y=32" (813mm) W1=W2=25" (635mm) O1=O2=16" (406mm) e=f=11,8" (300mm) G1=G2=27" (686mm) Annars verkar det stämma... Men jag har inte kollat vinklarna. Takar ock bugar Baalzamon :thumbup: Jag får nog vänta tills boken kommer för säkerhets skull kommer dock bredda den något och ev länga motor utrymme (man vill ju få platts med en 6:a :D ) Lurar ev på en 2,5:a Vem vet snart kanske vi åker 7:a med 6:a :lol: :lol: Har du några byggbilder på monstret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 7, 2004 Share Posted April 7, 2004 Enligt boken är:LA=LB=13" (330mm) K3=K4=20" (508mm) N1=N2=27,1" (688mm) J1=J2=58,1" (1476mm) Y=32" (813mm) W1=W2=25" (635mm) O1=O2=16" (406mm) e=f=11,8" (300mm) G1=G2=27" (686mm) Annars verkar det stämma... Men jag har inte kollat vinklarna. Vinklarna är samma i boken som McSorleys, det enda son skiljer är rören som bestämmer bredden på chassiet. Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 7, 2004 Share Posted April 7, 2004 Har du några byggbilder på monstret? Inte några särskillt uppdaterade, men det finns några gamla på en presentationssida som jag petade ihop för att ha något att visa nyfikna släktingar och kompisar. http://www.baalzamon.se/seven.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirify Posted April 9, 2004 Author Share Posted April 9, 2004 Har du några byggbilder på monstret? Inte några särskillt uppdaterade, men det finns några gamla på en presentationssida som jag petade ihop för att ha något att visa nyfikna släktingar och kompisar. http://www.baalzamon.se/seven.html Aaaaa Ser mumma ut det där. jag väntar på min bok. JAG VILL BÖRJA BYGGA NU Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 10, 2004 Share Posted April 10, 2004 ett gjutjärnsgrenrör med en roterande ljuddämpare Å fen... e det det den klumpen gör ??? :prop: :whistling: :teeth: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.