vedde Posted August 19, 2008 Posted August 19, 2008 Hej har fått tag i en rulle med aluminium som är 1m bred och 1mm tjock. Blir denna för tunn att ha på sidor och bak på en Locost? Finns det regler om hur tjock den måste vara? Saken är den att jag fått ett riktigt bra pris på den så jag vill inte avvara om jag kan. Kan man kanske börja med den och byta efterhand till tjockare? /Fredrik Quote
Michael Th Posted August 19, 2008 Posted August 19, 2008 ``original ´´bilar typ Caterham har 1,25mm och det håller... sen beror det ju lite på hur hård plåten är.. det e ju upp till dig vad du kan /vill stå ut... jag kommer att använda mig av 1,25... mest beroende på att vi har sådant på jobbet som tunnaste alu... jag skulle lätt kunna tänka mig 1,0 som sidor annars.. funderar på 1,25 - 2 mm alu som golv... vad håller??!! hur långt är ett snöre..! det beror hur tålig en konstruktionen skall vara... men ja 1 mm blir bra...i mina ögon.. Quote
vedde Posted August 19, 2008 Author Posted August 19, 2008 tack Michael Då känner jag mig komfortabel med att köra 1mm tills vidare jag försöker ju köra med Locost konceptet och för 30kr/kg tycker jag det var mycket billigt. Jag får väl byta sen om det går hål ! /Fredrik Quote
mjobålsta Posted August 19, 2008 Posted August 19, 2008 Hej Fredrik Behöver du tjockare alu till golv osv, så har jag 2.5 mm rackarns hård alu ( fd reklamskyltar stora rackare ) ! Micke tack MichaelDå känner jag mig komfortabel med att köra 1mm tills vidare jag försöker ju köra med Locost konceptet och för 30kr/kg tycker jag det var mycket billigt. Jag får väl byta sen om det går hål ! /Fredrik Quote
Lozec Posted August 19, 2008 Posted August 19, 2008 Tror inte att det stämmer riktigt att Caterham kör med så tjockt som 1,25 i panerlerna. De jag sett och läst om har ca 0,8mm paneler (20 gauge). Själv körde jag med 1mm halvhård och det är onödigt "jobbigt", skulle jag byggt idag så skulle jag valt 0,75-0,8mm. Quote
Michael Th Posted August 19, 2008 Posted August 19, 2008 okey... hörde av en Caterham ägare att sidorna var 1,25mm... kan vara fel... mao blir 1,0 inte för tunnt i alla fall... Quote
BeLo Posted August 19, 2008 Posted August 19, 2008 Jag kör med 1 mm i alla sidoplåtar och i aktern. Huv och scuttle har jag däremot byggt i 1,5 mm. Folk har en ovana att sätta händerna på och luta sig vilket gärna ger bucklor i 1 mm inbillar jag mig. /Bengt Quote
Thomas Posted August 19, 2008 Posted August 19, 2008 det beror också på om du har aluplåten söm bärande/styvande del i chassit. mina sidor är 0,3mm och inte bärande del på min Dutton. Quote
Michael Th Posted August 19, 2008 Posted August 19, 2008 0,3mm :unsure: var hittar man 0,3 mm Aluminium??varför då överhuvudtaget sätta på aluminium på schassiet...om det inte bär och du har Glasfiberpaneler utanför??? Quote
Gerhard Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Konsum har ju tunn aluminium på rulle :lol: Quote
Michael Th Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 (edited) nu var jag ute i garaget och mätte på det jag har... Caterham shuttel..den täckande plåten upptil 0,8 mm tjock den upprättstående plåten i framkant 1,0 mm Instrumentbräda 1 mm med galon/skrynkelfärg.. (troligen 0,8 mm) dessa delar är från en Caterham -91 Motorhuv 1,0 mm . huven R500 superlight..om jag får tro original lack med klistermärke.. sidorna kan jag inte mäta då jag inte äger original grejer.... :( Edited August 20, 2008 by Michael Th Quote
Thomas Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Michael jag har inte glasfiber på sidorna utan alu. kolla bilderna på galleriet. och det går att beställa. fel av mig. 0,5mm är den. jag skulle haft 0,3mm men det blev inte så minns jag nu. lätt att forma och göra hål i. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.