Jump to content

Hur Knacka ( Läs Bonka) Alu Plåt Till Bakstammen


Magoo

Recommended Posts

Hur knackar man plåten till bakstammen (det gäller när man skall knacka plåten runt krökta rör). måste man klippa ut tårtbitar för att det skall gå att knacka så att plåten följer röret bra eller finns det något bra knep för att slippa klippa ut?

Link to comment
Share on other sites

Ett sätt är att i hörnet klippa ner plåten så att man bara behöver knacka den över halva röret. På så vis slipper man krympa plåten så djävligt.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om vi menar samma sak Borken men jag har sett att de inte täcker rören på hörnen utan kapar ner plåten så att halva röret syns vid rörets krök. Alltsammans täcks sedan av ett elegant överdrag som går ner sisådär en tum över kanten.

Link to comment
Share on other sites

Allt beror ju på hur noga man är och viket resultat man vill ha. Jag har inget över till finlir och fina detaljer. Så jag gjorde så här

först gjorde jag en mall i papp som jag sen använde för att klippa ut alut.

sen satte jag fast alun i bakkant med tvingar ock popnitar. Den var det bara att banka resten och popnita vartefter. I över rundade hörnen klippte jag ut tårtbitar så att det gick att boka över röret.

Resultatet blev som förväntat. Varken bättre eller sämre.

Troligen skulle nån som tycker att det är viktigt med puts och studs börja med att annelera, köra den i ett engelskt hjul, ringa Lazze, köra lite krymp och sträck, springa två varv runt garaget (motsols) och rabla Vivaldis frya årstider baklänges, skaffa popnitar av en speciell sort (som man använder på just det företag som den jobbar på), googla efter rätt typ av lim och köpa det från USA.

Sen göra samma sak som ovan. Då med ett mycket bätttre resultat.

:)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Både Olle och jag har kört med "krymp-o-sträcken" för att få till de bakre hörnen. Märk plåten där den "vertikala" radien hamnar och krymp plåten där tills sidorna vinklats 90 grader innan plåten sätts på bilen (inte mer, då spricker kanten vid montage). Kläm fast plåten på bakstammen och sidorna ordentligt t.ex. med skivor så att den inte kan buckla sig. Banka sedan ned övre och undre kant. Fila till hörnen för att få bort märken efter "krymp-o-sträcken" om så önskas.

Tyvärr har jag ingen bild på det slutliga resultatet, men det blev ok.

/Bengt

post-25-1217456179_thumb.jpg

post-25-1217456200_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...