Antas Posted July 31, 2008 Author Posted July 31, 2008 Det bör funka. Det viktiga är att leden tar en last som den är tänkt att ta, och med dämpare/fjäder på övre armen blir undre led i praktiken obelastad i tryck/drag (som på McPhersonframvagn)./Gustaf Tack Gustaf! Du är en klippa i denna värld. Vi kommer att börja byggandet så snart vi hinner. Dj....spännande! Quote
Antas Posted August 24, 2008 Author Posted August 24, 2008 (edited) Återkommer med en kort rapport hur det går med "nya" framvagnen. Har gjort en modell i trä för att kolla allt fungerar, castervinkel 6 grader, in/utfjädring mm. Idag kom min granne,yrkessvetsaren, hit för att kolla att jag har tänkt rätt. Han kommer att fräsa ut övre spindelledens infästning i 10 mm plåt, i övrigt görs resten i 25x3 mm sömlösa rör enl specifikation. Röret tvärs görs i 35x3 mm. Genomgående bult blir 14 mm. På bilderna saknas trianguleringen mellan övre tvärgående röret och 35 mm röret. Coilovern är bara ditställd som illustration.Den undre spindelleden,dvs styrleden,fick jag vinkla för att få fulla vinkelutslag. Undre bärarmen blev, enl mitt tyckande, bra. Antas i Luleå Edited July 27, 2011 by Antas Quote
Antas Posted September 4, 2008 Author Posted September 4, 2008 (edited) Nu är högra sidans bärarmar provade. Allt tycks fungera så när som på att fjädern är för mjuk. Nedre bärarmen blev betydligt nättare än den tidigare. Som jämförelse har jag lämnat vänstra sidans bärarmar enligt tidigare. OBS! Än är inte svetsarna fullständiga. Någon som vet var man köper lämpliga coilovers? England eller Sverige? Edited July 27, 2011 by Antas Quote
therealpinto Posted September 5, 2008 Posted September 5, 2008 Jag skulle sätta ett tvärstag på åtminstone nedre armen också. GAZ tycker jag har prisvärda dämpare men det finns mycket annat också. Roadster är en av dem som säljer i Sverige, Rally Design i England, till exempel. /Gustaf Quote
Antas Posted September 5, 2008 Author Posted September 5, 2008 Jag skulle sätta ett tvärstag på åtminstone nedre armen också.GAZ tycker jag har prisvärda dämpare men det finns mycket annat också. Roadster är en av dem som säljer i Sverige, Rally Design i England, till exempel. /Gustaf Har haft lite funderingar på det. Var rekommenderar du att tvärstaget ska sitta, och vilken dimension? Quote
therealpinto Posted September 5, 2008 Posted September 5, 2008 En bit från bussningsändarna, samma dimension som bärarmen, det är enklast. /Gustaf Quote
Borken Posted September 5, 2008 Posted September 5, 2008 Jag undrar lite varför det bör sitta ett stag där? Är det för att man inte litar på att infästningen håller, eller hur tänker du? Jag själv har svårt att se att det skulle bli några krafter där, men som amatör är man ju ganska okunnig i sånna här komplicerade lastfall. /Janne Quote
Antas Posted September 5, 2008 Author Posted September 5, 2008 (edited) Jag undrar lite varför det bör sitta ett stag där? Är det för att man inte litar på att infästningen håller, eller hur tänker du? Jag själv har svårt att se att det skulle bli några krafter där, men som amatör är man ju ganska okunnig i sånna här komplicerade lastfall. /Janne Intressant fundering! Bussningsändarna sitter ju fixerade i U-fästena som förhoppningsvis ska vara solitt fastsvetsade i chassit. Om dessa är korrekt gjorda borde de fylla samma funktion som ett stag tvärsöver. Ur torisionssynvinkel har jag svårt att se att ett stag skulle fylla någon funktion. Edited September 5, 2008 by Antas Quote
Olofson Posted September 5, 2008 Posted September 5, 2008 Det blir väl lite annorlunda om man har gummibussningar eller något annat flexibelt där inne. Då kan det bryta lite i länkarmen om bussningarna flexar lite olika. Har man ledlager eller länkhuvuden där inne (vanligt på tävlingsbilar) så är det väl snarare så att ett tvärstag gör det svårt att montera utan att få spänningar, så i det fallet hade iaf jag inte satt dit något tvärstag. Quote
Antas Posted September 5, 2008 Author Posted September 5, 2008 Jag har nylonbussningar som i princip är stumma dvs flexar inte. När det gäller gummibussningar ("trådrullar") torde rörelserna bli större (mitt antagande). Quote
therealpinto Posted September 7, 2008 Posted September 7, 2008 Med ett stag blir ju bärarmen i sig en sluten triangel, dvs den blir styvare "framåt/bakåt"och bör sprida krafterna jämnare på infästningarna. /Gustaf Quote
Antas Posted September 7, 2008 Author Posted September 7, 2008 Med ett stag blir ju bärarmen i sig en sluten triangel, dvs den blir styvare "framåt/bakåt"och bör sprida krafterna jämnare på infästningarna./Gustaf Är den inte redan en sluten triangel när den sitter i U-fästena? Bussningarna är av nylon alltså "stumma" och ger inget flex. Om den ska bli styvare famåt/bakåt borde det väl vara ett krysstag mellan de två benen på bärarmen alt att svetsa in en plåt mellan benen? OBS! Jag ifrågasätter inte din kunskap, vilken jag mycket uppskattar utan funderar bara utifrån mina i dessa sammanhang bristande kunskaper och erfarenheter. Vintermörkret börjar lägga sej över Konungarikets nordligaste Residensstad Antas Quote
Borken Posted September 7, 2008 Posted September 7, 2008 (edited) Ok! Jag letade igenom en packe med chassiböcker och hittade en del dylika stag. Dessa stag verkar inte jättevanliga men dom verkar behövas imellanåt och då främst i bakvagnar, ofta fick stagen även dubblera som axlar för bärarmen (Smidigt). /Janne Edited September 7, 2008 by Borken Quote
Antas Posted September 7, 2008 Author Posted September 7, 2008 Ok! Jag letade igenom en packe med chassiböcker och hittade en del dylika stag. Dessa stag verkar inte jättevanliga men dom verkar behövas imellanåt och då främst i bakvagnar, ofta fick stagen även dubblera som axlar för bärarmen (Smidigt). /Janne Jag har IRS.Bärarmarna bak har diagonalstag. Quote
Borken Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 Det vore nästan roligt att göra nån form av belastningsprov på en undre bärarm både med och utan tvärstag. På dom få bilder jag har sett med knäckta bärarmar har bärarmarna alltid vart knäckta i vertikal ledd. När bilar kört in i räcket(eller krockat för den delen) förefaller det som om fästena slitits loss innan bärarmen har gett sig. /Janne Quote
therealpinto Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 Även nylonbussningar flexar nog en aning. Vi brukar rekommendera staget på tyngre bilar men normalt sett har man ju gummibussningar... :-) /Gustaf Quote
extrem Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 ok! förlåt min novis fråga!! men vad är det för fördel med att montera på detta vis??? jag kan bara se nackt delar med det?? luftflödet blir ju sämre till motor och kyl m,m är det inte bättre att montera dom liggand mellan övre stagen?? Quote
Janne L Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 Lägre fjädrad vikt säges det! m :D h Janne Quote
Fredrik i Trollhättan Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 Ofjädrad vikt menar du väl? Läste som sagt en tråd på rejsa där man menade att det har marginell betydelse. Stötdämparen påverkar den ofjädrade vikten med sin tröghet vilken ju (förhoppningsvis) finns även om man flyttar in den. En fördel är att man enkelt kan anpassa dämparen slagläng. Quote
extrem Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 ok? måste ändå va bättre att ha dom mellan övre stagen liggande där man kan optimera slag längden på samma sätt men har kvar luft flödet till motor och kyl m,m tror dock att orginal monteringen är den bästa med tanke på vickt. Quote
Borken Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 Kylaren ligger framför dämparna, och jag tror att luftflödet till motorrummet blir tillräckligt (om inte, så går det väl att fixa till ytterligare intag). Det man skulle kanske kunna klaga på är att dämparna inte blir kylda lika bra. Jag tycker det är cool med annorlunda lösningar, hejja Antas! :thumbsup: /Janne Quote
Antas Posted September 8, 2008 Author Posted September 8, 2008 ok! förlåt min novis fråga!!men vad är det för fördel med att montera på detta vis??? jag kan bara se nackt delar med det?? luftflödet blir ju sämre till motor och kyl m,m är det inte bättre att montera dom liggand mellan övre stagen?? Har ingen aning om fördelarna uppväger nackdelarna. Vad gäller utrymmet mellan motor och kylare så ryms vår konstruktion mer än väl. En fördel som vi ser det är bättre "uppväxling" på coilover, en annan är att bilen inte "hänger" på nedre spindelleden. Den ofjädrade vikten förefaller bli densamma i vårt fall. Apropå ofjädrad vikt, om man vill minska den borde inte skärmarna sitta på spindeln utan borde istället byggas a´la Morganskärmar dvs sitta fästade på karossen men detta ökar istället sannolikt luftmotståndet. Frågan är om det också har någon betydelse på en bil som har en aerodynamik som en tegelsten. Vad gäller sämre luftflöde till motor och kylare tror vi att det är en mycket marginell minskning. Kylning handlar mycket om luftströmning (=flöde) och då handlar det lika mycket om utsläpp som insläpp. Av de bilar vi har sett är det många som, i vårt tycke, har stora brister i utsläpp. Vi har bl.a. gjort utsläpp på båda karrosserisidorna bakom grenrören. Karossidan är böjd i en "gäl" från övre till nedre ramrören. Tror att det var BeLo eller någon annan som hade gjort något liknande. Quote
extrem Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 tror inte det blir samma ofjädrad vikt då du lägger till en bra bit stag. men som du säger så spelar det nog inte någon roll på en tegelsten!! och ofjädrad vikt är väl mäst på driv hjulen då man vill ha minimum slitage på drivlinan eller har jag fel?? spindlarna lär ju palla bra mycket mer på denna typ av bil än när dom sitter på sin original bil... Quote
Antas Posted May 5, 2009 Author Posted May 5, 2009 (edited) Nu sitter framvagnen på plats och det känns bra, "so far so good"! Med coilovern monterad mot nedre bärarmen blev fjädern för vek. Med nuvarande konstruktion ("inre fjädring") blev fjäderstyrkan perfekt, såvitt jag kan se. Fjädrarna arbetar nu mera rakt upp och ner. När jag ställer mej på bilen framtill får jag inte samma sjunktendens som tidigare. Kylaren kommer från en Toyota Starlet. Finns risk för att den är för liten till V6-an. Kommer tid kommer råd! OBS! På bilderna är bärarmarna endast tillfälligt monterade med en genomgående axel (ingen bult) och U-fästena är inte boxade. Övre kulleden är som tidigare nämnts från Alfa (den klarar tryckraften uppåt). Det korta tvärstaget över bärarmen, den som går genom övre fästbulten på spindelleden, är inte svetsad ännu. Totalt sett blir ofjädrade vikten ungefär densamma jämfört med att ha coilovern på "klassiskt" vis. Castervinkeln ändras lätt genom att shimsa bärarmarna framåt-bakåt. Nästa steg är att på något klurigt sätt montera el-fläkten (AUDI) bakom kylaren. Mycket tänkande, provande och "göra om" har det varit men en trevlig tankemöda. Antas Edited July 27, 2011 by Antas Quote
Fredrik Öberg Posted January 9, 2010 Posted January 9, 2010 ser ju klockrent ut vad blev det för spindelled uppe ? mvh Fredrik Öberg Quote
Antas Posted January 9, 2010 Author Posted January 9, 2010 Om du läser i mitt inlägg den 28 07 2008 - 20:59 så ser du en bild på Alfa-spindeln. Viktigt är att övre spindelleden ska klara tryck uppåt. Med den "klassiska" konstruktionen hänger bilen i den nedre spindelleden. Konstruktionen har jag diskuterat med den tidigare nämnda professorn i industridesign (specialist på fordonskonstruktioner)och han är nöjd med utformningen. Hittills är jag mycket nöjd med resultatet, dock med reservation för att jag inte har provkört ännu. -21,1 c i Luleå,snart kommer mygg och gräsklippning. Håll ut! Om 10 månader är det myggfritt igen. Antas Quote
Fredrik Öberg Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 har lusläst hela tråden men av vad jag förstår har du utvärderat ett antal spindlar med detta last fall jag spånar på saab 900i meca nr 1215-31200 eller citroens meca nr 1215-14200 den leden som du valde vad kommer den från för alfa ? art nr bilmodell ? har du några tips på andra typer med detta last fall ? mvh Fredrik Öberg Quote
Antas Posted January 10, 2010 Author Posted January 10, 2010 Fan, mina datakunskaper är inte de bästa! Jag skrev ett svar men helt plötsligt försvann alltihop.Konstaterar att jag nog är analog och inte digital. Provar igen. Leden kommer från Alfa 77, kommer inte ihåg årsmodellen. Jag ska leta rätt på kvittot så kan du få ett mera detaljerat svar senare. SAAB-leden fann jag skulle bli en mera komplicerad konstruktion, sannolikt skulle vikten också bli högre. En av mina klienter tillverkade en platta (tjocklek 10mm) vari han fräste ett hål så att spindeln skulle få presspassning. Han passade samtidigt på att göra ett verktyg för inpressningen (hade jag aldrig tänkt på!). Plattan svetsades fast i en slits i bärarmen, du kan skymta konstruktionen på vänstra bilden i mitt ovanstående inlägg den 04 09 2008 - 18:22. Alfaleden har en fästbult på ovansidan som "säkrar" bulten i plattan. På bilden är inte leden inpressad och "säkringsbulten" går igenom en tillfällig tvärbit som ska svetsas fast senare. OBS! Det är mycket viktigt att leden i denna konstruktion klara att bära bilen genom tryck uppåt. Huruvida Citroen´s led klarar det vet jag inte. Vi här i Konungarikets befriade område har upplevt ett märkligt väderfenomen, -1,1 c just nu.Temperaturen steg med ca 25c på 5,5 timmar! Fronten passerade 00:00-05:30. Mycket ovanligt med en så skarp front dessutom i januari. Om det hade varit på sommaren med mera termiska rörelser i atmosfären hade det varit mera normalt. Det är väl EU´s fel! Ha en trevlig byggdag önskar jag alla bilbyggare Antas Quote
Kilkenny Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Om all text plötslig bara försvinner, rör ingenting! Tryck Ctrl+Z , har du tur så ångrar datorn det som raderade från början, funkar ibland. :) Quote
Antas Posted January 10, 2010 Author Posted January 10, 2010 Om all text plötslig bara försvinner, rör ingenting! Tryck Ctrl+Z , har du tur så ångrar datorn det som raderade från början, funkar ibland. :) Tack, jag ska tatuera in det på insidan av ögonlocken. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.