stigge Posted July 19, 2008 Share Posted July 19, 2008 Aussie Locker ser ju smidigt och billigt och bra ut vid första ögonkastet. Jag undrar om det är tillförlitligt i långa loppet? Håller grejorna ihop? Hur blir bilens uppträdande vid exempelvis konbanekörning? 3200 spänn känns inte så blodigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted July 19, 2008 Share Posted July 19, 2008 Denna diffspärr funkar fint för dragracing, ska man svänga är det nog bättre att köra utan spärr helt. Den blir som en svetsad diff vid belastning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted July 20, 2008 Author Share Posted July 20, 2008 Tål att tänka på. Hoppande innerhjul och bilens - med låst differential - förstärkta egenvilja att gå i tangentens riktning är ingen höjdare. Bäst är förstås att köpa en riktig torsendiff men kanske kan slungdiff vara ett alternativ. Såg nån 940-axel i annons för 1500, går säkert att prutta på. Om det är rätt utväxling. 3.31 kan i och för sig fungera men det vore nog bättre med något närmare 3.89 som sitter i dag. Å andra sidan är nuvarande slutväxel sådan att det är gränsfall till att starta på tvåan, och eftersom steget mellan just ettan och tvåan är min lådas stora nackdel kanske det är bättre att leta efter en 4.10-axel och dra igång på tvåan. Sitter i nyare 740 med automat om jag minns rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 20, 2008 Share Posted July 20, 2008 Jag tror inte heller att det är någon god idé. Jag har en lamelldiff med lägre lamelltryck än std i min bil och det funkar bra till vardagskörning utan innerhjulshopp. Men med slicks bak och en konbana så kan jag bara svänga så länge jag inte gasar samtidigt (lite tillspetsat) annars så är det så bra fäste bak att det kvittar vart framhulen pekar, det går dit bakhjulen pekar ändå, typ rakt fram..... Så ska du ha diff, skaffa hyfsat smala bakdäck Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AD7 Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Så den är med andra ord inte att rekommendera för bankörning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Så den är med andra ord inte att rekommendera för bankörning? Nä! Lyssna på Kimmen. En lamelldiff med progressiv ingreppskurva är vad du ska kolla efter. Typ, Tran-X. Allt som är on/off på en banracingbil är rent ut sagt farligt. En diff som plötsligt låser upp gör bilen lynnig på samma sätt som bottnande stötdämpare/fjädring eller något annat tokigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AD7 Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Nä! Lyssna på Kimmen. En lamelldiff med progressiv ingreppskurva är vad du ska kolla efter. Typ, Tran-X. Allt som är on/off på en banracingbil är rent ut sagt farligt. En diff som plötsligt låser upp gör bilen lynnig på samma sätt som bottnande stötdämpare/fjädring eller något annat tokigt. Tack. Ägaren själv körde mycket dragracing och var mycket nöjd med den men nämnde att den var lite lynnig när den skulle slå i. Får räkna med att byta den med andra ord om denna bil blir aktuell. Verkar vara en bra diff för drift och drag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Jag tänker torsendiff. Kostar 4-5000 från staterna till volvo-axel. Samma som säljs på bakaxel.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AD7 Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Jag tänker torsendiff. Kostar 4-5000 från staterna till volvo-axel. Samma som säljs på bakaxel.se Oki ska titta efter det om det blir aktuellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Jag hamrade i en torsen diff i vintras och den fungerar/sköter sig mycket bra. Vid lek så spinner båda hjulen fint och på banan så driver det också på bra. Kan låsa lite för mycket i rondeller när man leker. Men det går fint om man bara står på mer på gasen... Om man vågar... :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Jag tänker torsendiff. Kostar 4-5000 från staterna till volvo-axel. Samma som säljs på bakaxel.se Den hittas var? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 4, 2013 Share Posted July 4, 2013 Här t.ex.: http://www.summitracing.com/parts/dtl-912a588 http://www.jegs.com/i/Detroit-Locker/357/912A588/10002/-1 http://www.drivetrainshop.com/Detroit_TrueTrac_p/eat-912a588.htm Bra info om produkten: http://www.davebarton.com/volvorearends.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.