Jump to content

Aussie Locker, Fungerar Det Till En Sjua?


stigge

Recommended Posts

aussied30.jpg

Aussie Locker ser ju smidigt och billigt och bra ut vid första ögonkastet.

Jag undrar om det är tillförlitligt i långa loppet? Håller grejorna ihop?

Hur blir bilens uppträdande vid exempelvis konbanekörning?

3200 spänn känns inte så blodigt.

Link to comment
Share on other sites

Tål att tänka på. Hoppande innerhjul och bilens - med låst differential - förstärkta egenvilja att gå i tangentens riktning är ingen höjdare.

Bäst är förstås att köpa en riktig torsendiff men kanske kan slungdiff vara ett alternativ. Såg nån 940-axel i annons för 1500, går säkert att prutta på.

Om det är rätt utväxling. 3.31 kan i och för sig fungera men det vore nog bättre med något närmare 3.89 som sitter i dag. Å andra sidan är nuvarande slutväxel sådan att det är gränsfall till att starta på tvåan, och eftersom steget mellan just ettan och tvåan är min lådas stora nackdel kanske det är bättre att leta efter en 4.10-axel och dra igång på tvåan. Sitter i nyare 740 med automat om jag minns rätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte heller att det är någon god idé.

Jag har en lamelldiff med lägre lamelltryck än std i min bil

och det funkar bra till vardagskörning utan innerhjulshopp.

Men med slicks bak och en konbana så kan jag bara svänga

så länge jag inte gasar samtidigt (lite tillspetsat)

annars så är det så bra fäste bak att det kvittar vart framhulen

pekar, det går dit bakhjulen pekar ändå, typ rakt fram.....

Så ska du ha diff, skaffa hyfsat smala bakdäck

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Så den är med andra ord inte att rekommendera för bankörning?

Nä! Lyssna på Kimmen.

En lamelldiff med progressiv ingreppskurva är vad du ska kolla efter. Typ, Tran-X.

Allt som är on/off på en banracingbil är rent ut sagt farligt. En diff som plötsligt låser upp gör bilen lynnig på samma sätt som bottnande stötdämpare/fjädring eller något annat tokigt.

Link to comment
Share on other sites

Nä! Lyssna på Kimmen.

En lamelldiff med progressiv ingreppskurva är vad du ska kolla efter. Typ, Tran-X.

Allt som är on/off på en banracingbil är rent ut sagt farligt. En diff som plötsligt låser upp gör bilen lynnig på samma sätt som bottnande stötdämpare/fjädring eller något annat tokigt.

Tack. Ägaren själv körde mycket dragracing och var mycket nöjd med den men nämnde att den var lite lynnig när den skulle slå i. Får räkna med att byta den med andra ord om denna bil blir aktuell. Verkar vara en bra diff för drift och drag.

Link to comment
Share on other sites

Jag hamrade i en torsen diff i vintras och den fungerar/sköter sig mycket bra. Vid lek så spinner båda hjulen fint och på banan så driver det också på bra. Kan låsa lite för mycket i rondeller när man leker. Men det går fint om man bara står på mer på gasen... Om man vågar... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...