Robban1 Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 Hej Är det någon som kan hjälpa mig med lite hållfasthet? jag skulle behöva att få in mitt bak ok ca 8mm, så tänkte jag att fräsa av ok hållaren, godstjockleken idag är 29mm, jag skulle behöva att fräsa av det som är i rutan så att där jag har ritat pilen blir godset kvar ca 21mm, tror ni att detta räcker för hållfastheten??? Samt om ni tror att det håller så är det kanske någon som vet någon i skåne som kan slitsa 2 skivor omg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 Är nog större risk att din skivbromsadapter går av i så fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 9, 2008 Share Posted July 9, 2008 Det är inte säkert då adaptern är säkert i segare material än oket/hållaren som är gjuten och spröd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted July 9, 2008 Share Posted July 9, 2008 Jag förstår inte varför hållaren skall bli svagare för att du fräser bort material på det sättet. På bilden ser det ut som ett torn som skruven är fäst i. Om tornet blir lägre lär väl inte minska hållfastheten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted July 9, 2008 Author Share Posted July 9, 2008 jag vet inte, men jag anser ju detsamma, men jag kan inte detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted July 9, 2008 Share Posted July 9, 2008 Det är inte säkert då adaptern är säkert i segare material än oket/hållaren som är gjuten och spröd Har för mej att hållaren är gjord i nån slags gjutstål och jävligt seg, ungefär som spindlarna. Övertygad om att det håller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gabbes Posted July 10, 2008 Share Posted July 10, 2008 Det måste fungera - titta på tex främre bromsoket (Cortina mfl) där är "örat" inte så tjockt som Sierrans bakre glidokshållare och detsamma gäller dom allra flesta bilarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 10, 2008 Share Posted July 10, 2008 (edited) om det är tillräckligt många gängvarv kvar borde det inte försvaga konstruktionen.. sedan är väl broms detaljerna till en bil som är tyngre än din nuvarande bil... alltså slutsats: fräs bort och var glad! så skulle jag gjort ... Men det är din bil och jag lämnar inga garantier.. Edited July 10, 2008 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 11, 2008 Share Posted July 11, 2008 jag såg inte hur tornet var först. men detta kan du utan tvekan fräsa bort det lilla på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted July 11, 2008 Share Posted July 11, 2008 När du kapar av biten, försök hålla värmen nere så du inte för värmeförsprödning i ytan för det kan försämra hållfastheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dutch Posted July 12, 2008 Share Posted July 12, 2008 Så jag ser det är att det blir starkare. P.g.a. moment armen blir kortare, (den i bilens sid linje) Fast det gäller att ha tillräkligt med gänga kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted August 3, 2008 Share Posted August 3, 2008 Som jag ser det är det inga som helst problem så länge du har nog gänga kvar att du får sträckningen i skruven och inte i okets gänga. Angående ev moment så handlar det ju snarare om skjuvning i skruvarna än böjning eller dragkrafter. Som en sax... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.