eslöv Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 (edited) Fick inbrott i huset och ett par datorer, mobil, kamera, alla nycklar, + lite annat smått, sen flydde de i min vanliga BMW. Tur BMW 7an var kvar. så jag fick panik skaffa en bil, hitta en fiesta 97a på blocket med trasig motor för 3000 kr bytade motor till en från skroten det är en 1,25 zetec. motorn går mycket bra mekaniskt men med mer än 2/3 gas så dör motorn helt tror det är soppan som inte sprutas in längre. har bytat alla el komponenter från den gamla motorn så som tändspolar, gasgivare (gasspjäll), spridare. motorn varvar fult vid halv gas då ca 6500rpm men ingen ork. är det möjligen ecm (engine control modulen) som inte klarar driva spridarna fult ut? Jag har aldrig rört en ford motor förr så jag är helt novis på ford el. Mvh Fredrik Edited July 8, 2008 by eslöv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eslöv Posted July 8, 2008 Author Share Posted July 8, 2008 är det möjligen e85 i tanken, tycker det är lite den stilen på motorn. förlite bränsle motorn spikar o drar av själv. får nog prova o slanga ut bränslet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 Jag hade samma problem med min sjua när jag hämtade den, ifs var det en sierra motor, men det var tomgångsventilen som strulade, jag rengjorde kontakterna sen funkade det, ett tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eslöv Posted July 8, 2008 Author Share Posted July 8, 2008 (edited) var ute o bytade den precis utan resultat, när jag tar av kablen så är där ingen tomgång, så den fungerar som den ska. var gång jag startar bilen så kan jag gasa full gas o då ligger den på 6500rpm med bra motor gång nästa gång jag gasar fullt så ligger den o hackar på ca 3500rpm precis som övervarvskydd. släpper jag sen gaspedalen lite så går den upp i varv utan o hacka. Edited July 8, 2008 by eslöv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eslöv Posted July 8, 2008 Author Share Posted July 8, 2008 är det motor datorn som styr tändspolen eller det är delad el på ford för sånt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 kolla även så att katten inte är täppt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eslöv Posted July 8, 2008 Author Share Posted July 8, 2008 (edited) har funderat på den också, tror katten är ok. har tryck i avgasröret även när motorn hackar vid ca 3500 rpm med full gas. hade även katten av igår när jag bytade motor och den såg ut att vara hel när man tittade in i den. Vet någon var man ska leta efter insprutnings datorn på en ford? Är där någon givare på kopplingspedalen på en ford så den inte varvar fult när pedalen är nera? Hitar man el shema på nätet till en sådan bil-motor? Edited July 8, 2008 by eslöv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 Så jävla tråkigt att du inte fått ha dina grejer ifred :angry: Jag har också fått garaget länsar en gång, man tappar lusten till mycket då Men men du frågade om elschema, kolla in denna sida http://www.siipicossu.com/manuaaleja/manuaalit.htm om det finns något nyttigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eslöv Posted July 10, 2008 Author Share Posted July 10, 2008 fiestan öker inte förtroendet för ford. bränsletryck ok, 2,7 bar katt ok vevaxel, kamaxel givare ok data box ok spridare ok tändspole ok tändstift ok temp givare ok bygla kopplings pedals givare ok, vad nu den är där för, ingen fart hållare motorn går fett utan luftmasse mätare så den är förmodligen ok gasläges givare ok el ventil för tomgång ok lamdagivare ok demont av alla vakum slangar ok motor hörs mycket bra mekaniskt Vad kan mer vara felet motorn varvar utan problem 6500 men inte vid full gas då hackar den på ca 3500 varv med intervall på 1 sekund på en sekund av Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eslöv Posted July 10, 2008 Author Share Posted July 10, 2008 brake cleaner i luftintaget med motorn igång, efter en spray flaska så gick motorn normalt. förmodligen sot på tråden i luftmasse mätaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 10, 2008 Share Posted July 10, 2008 fråga vilka storlekar på zetec motorn finns... är 1,25 zetec liksom 1,8 och 2,0 en 16 ventilare?? lika tung?? effekt?? går den att montera på alla fjord lådor typ 9 tex?? ql att du fick den att fungera som den skall.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eslöv Posted July 10, 2008 Author Share Posted July 10, 2008 japp en 16 v på 75 hp är det, tror den är likadan som 1,8an motorn ser lång o bred ut för att vara på 1,25 l vad motorn väger vet jag inte men ca 95-100 kg komplet med allt på monterat tror jag, den gick att bära själv några få meter. motorn är ganska pigg, fick testa vad den toppa 180 km/h enligt mätaren och sen var inte vägen längra men lite till ska den nog klara. men i de hastigheterna är inte en fiestan rolig. då är man lite tryggare i sin 7a med bra bromsar o bättre väghållning. fick faktist upp min i 221 km/h enligt GPS, men de sista 4-5 km/h var riktigt sega. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.