Jump to content

Stulen Bil Problem Med Zetec Motor


eslöv

Recommended Posts

Fick inbrott i huset och ett par datorer, mobil, kamera, alla nycklar, + lite annat smått, sen flydde de i min vanliga BMW. Tur BMW 7an var kvar.

så jag fick panik skaffa en bil, hitta en fiesta 97a på blocket med trasig motor för 3000 kr bytade motor till en från skroten det är en 1,25 zetec.

motorn går mycket bra mekaniskt men med mer än 2/3 gas så dör motorn helt tror det är soppan som inte sprutas in längre. har bytat alla el komponenter från den gamla motorn så som tändspolar, gasgivare (gasspjäll), spridare.

motorn varvar fult vid halv gas då ca 6500rpm men ingen ork. är det möjligen ecm (engine control modulen) som inte klarar driva spridarna fult ut?

Jag har aldrig rört en ford motor förr så jag är helt novis på ford el.

Mvh Fredrik

Edited by eslöv
Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma problem med min sjua när jag hämtade den, ifs var det en sierra motor, men det var tomgångsventilen som strulade, jag rengjorde kontakterna sen funkade det, ett tips

Link to comment
Share on other sites

var ute o bytade den precis utan resultat, när jag tar av kablen så är där ingen tomgång, så den fungerar som den ska. var gång jag startar bilen så kan jag gasa full gas o då ligger den på 6500rpm med bra motor gång nästa gång jag gasar fullt så ligger den o hackar på ca 3500rpm precis som övervarvskydd. släpper jag sen gaspedalen lite så går den upp i varv utan o hacka.

Edited by eslöv
Link to comment
Share on other sites

har funderat på den också, tror katten är ok. har tryck i avgasröret även när motorn hackar vid ca 3500 rpm med full gas. hade även katten av igår när jag bytade motor och den såg ut att vara hel när man tittade in i den.

Vet någon var man ska leta efter insprutnings datorn på en ford?

Är där någon givare på kopplingspedalen på en ford så den inte varvar fult när pedalen är nera?

Hitar man el shema på nätet till en sådan bil-motor?

Edited by eslöv
Link to comment
Share on other sites

Så jävla tråkigt att du inte fått ha dina grejer ifred :angry:

Jag har också fått garaget länsar en gång, man tappar lusten till mycket då

Men men du frågade om elschema, kolla in denna sida http://www.siipicossu.com/manuaaleja/manuaalit.htm om det finns något nyttigt

Link to comment
Share on other sites

fiestan öker inte förtroendet för ford.

bränsletryck ok, 2,7 bar

katt ok

vevaxel, kamaxel givare ok

data box ok

spridare ok

tändspole ok

tändstift ok

temp givare ok

bygla kopplings pedals givare ok, vad nu den är där för, ingen fart hållare

motorn går fett utan luftmasse mätare så den är förmodligen ok

gasläges givare ok

el ventil för tomgång ok

lamdagivare ok

demont av alla vakum slangar ok

motor hörs mycket bra mekaniskt

Vad kan mer vara felet motorn varvar utan problem 6500 men inte vid full gas då hackar den på ca 3500 varv med intervall på 1 sekund på en sekund av

Link to comment
Share on other sites

fråga vilka storlekar på zetec motorn finns...

är 1,25 zetec liksom 1,8 och 2,0

en 16 ventilare??

lika tung??

effekt??

går den att montera på alla fjord lådor typ 9 tex??

ql att du fick den att fungera som den skall..

Link to comment
Share on other sites

japp en 16 v på 75 hp är det, tror den är likadan som 1,8an motorn ser lång o bred ut för att vara på 1,25 l

vad motorn väger vet jag inte men ca 95-100 kg komplet med allt på monterat tror jag, den gick att bära själv några få meter.

motorn är ganska pigg, fick testa vad den toppa 180 km/h enligt mätaren och sen var inte vägen längra men lite till ska den nog klara. men i de hastigheterna är inte en fiestan rolig. då är man lite tryggare i sin 7a med bra bromsar o bättre väghållning. fick faktist upp min i 221 km/h enligt GPS, men de sista 4-5 km/h var riktigt sega.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...