Jump to content

Locost-torrsump??


ezroller

Recommended Posts

Torrsumpsystem är ju som bekant rätt kostsamma... svårt att få till under 15 laxar.

Så jag spånade lite på en alternativ lösning där man fortfarande använder den ordinarie oljepumpen men lägger in en catch-tank och en extra pump i ekvationen. Alltså: extrapumpen tar oljan från tråget till catch-tanken som i sin tur förser oljepumpen med olja via en slang genom sidan på motorn.

Åtminstone Volvos rödblockare har ett ställe man kan borra för oljeretur om det inte redan finns. Man sätter dit en genomföring och på insidan en slang mellan pump och genomföring. Borde rimligtvis kunna funka? Man kan givetvis lägga ett oljekyl till ekvationen om man vill.

Lämplig pump så... ska ju klara kontinuerlig drift och inte skära ihop ifall det blir avbrott i oljeflödet ngn sekund.

idéer?

Bifogar illustration:post-361-1213694796_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt en "Oil accumulator" till mitt bygge. Bygger på volvo b230f, måste fimpa en del av tråget. Utrymmet som försvinner i tråget hamnar i Accumulatorn istället. Tyckte det verkade smidigt! :) ...Å så får man ju inga problem med att oljetrycket försvinner om pickupen suger luft!

Den accumulatorn jag köpt innehåller en kolv, andra billigare varianter är i princip bara ett rör.

Moroso Oil accumulator

Accusump

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Behållaren "laddas" av motorns ordinarie oljepump typ ett expansionskärl, och om man då har den bekvämare varianten med elektrisk ventil som stänger samtidigt som tändningen stängs av så behålls trycket tills nästa gång tändningen slås på. När tändningen åter slås på så öppnar ventilen och oljetrycket smörjer redan innan startmotorn har börjat snurra......... För att det skall fungera så måste det finnas luft i burken som agerar "fjäder", där sitter även tryckmätaren och visar att systemet är som det skall... ( gäller alltså för den lite finare varianten, finns enklare...)

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

Vi har planer på precis ett sådant system till vår. Ligger en bit fram i tiden, men har börjat samla grejor. Vi planerar att använda pumpen från en SAAB B-motor och koppla den till en remskiva.

Ehm... B-motor, dvs den gamla saken som satt i 99:an mellan Triumph-spisen och H-motorn?

Har den en separat oljepump som drivs med kamkjedjan????

Själv har jag funderat på att testa hur en servo-pump kan tänkas fungera... göra test av sugförmågan och så. Ett annat alternativ kan ju tänkas vara ngn sorts hydraulpump...

Link to comment
Share on other sites

ezroller: Små hydraulpunmpar finns bland annat för boggielyften på lastbilar. Små i mått, de ger 150 till 200 bar i tryck. Koppla in en överströmminngsventil / tryckventil samt begränsa varvtalet och det kanske kan vara användbart. Hydraulpumpar benämns normalt med hur många cm3 som pumpas per varv. Volym per minut räknas normalt på ett varvtal vid 1000 r/m gånger cm3 per varv.

Fördelen med en boggiepump om det är användbar i konstruktionen är att de är billiga och finns gott om på skrotar mm. Nackdeln är att de kan vara för "kraftiga" både till flöde och tryck även om de regleras. Sedan eldrift eller drift via motorn direkt. Användbart eller ej, det är frågan.

Link to comment
Share on other sites

Vad händer med oljetrycket ute i motorn när oljeaccumulatorn ska laddas?

Accumulatorn består av en cylinder med en kolv i mitten. På ena sidan har man lufttryck, på den andra kommer oljan in. Direkt när oljetrycket överstiger ett bestämt värde fylls accumulatorn på och luften trycks ihop. När oljetrycket faller ifrån motorn (pickupen suger luft) trycker den komprimerade luften ur den uppsamlade oljan in i motorn. Det fina med den här är ju att man kan försmörja motorn, bara att öppna kranen till accumulatorn innan man startar bilen och sedan låta oljan pressas ut. Läste bl.a. i Burton-katalogen att de tror att 80% av slitaget i en motor beror på starterna.

Det här måste väl iallafall vara ett slags "Locost-torrsump" om något, hehe...

Link to comment
Share on other sites

Jag har kapat oljetråget rätt mycket i mitt bygge för att få ner motorn under huven. Med den rejäla kapningen så tror jag inte riktigt på att oljepickupen kommer att funka bra nog ,så jag tog kontakt med pace (www.paceproducts.co.uk) om att bygga torrsump. Jag frågade om man kan använda en "scavenge" pump som matar en tank som därefter förser motorns ordinarie oljepump med olja (det finns en mycket lämplig punkt att mata oljepumpen på i swift motorn. Bara att skruva ur en plugg).

Pace har varit hjälpsamma och bistått med beräkningar av hur mycket originalpumpen pumpar och därefter gett råd om vilken pump jag bör välja. Deras bedömning är att det är fullt rimligt att använda originalpumpen för tryck om man vill bygga ett system med begränsad budget.

För Suzuki Swift motorn rekommenderar de en tvåstegs scavenge pump med pris runt en 5-tusing, det kan säkert skilja lite för olika motorer, och sedan tillkommer förstås kostnad för tank slangar mm, men det känns som man borde klara sig en bra bit under 15 papp, (och motorras är ju inte heller så billiga.)

Återstår att se hur snabba de är med att leverera och hur grejerna ser ut när de kommer. Jag återkommer i den frågan (och om några år när jag byggt så långt kommer jag även att veta om det funkar :D )

/Peter Boström

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...