Jump to content

mitt bygge


kumlan

Recommended Posts

hej grabbar !

Jag bygger på en S2-kopia och har kommit så långt att jag just nu drar bromssytem. Chassit står alltså på hjul och saknar motor, instrumentbräda, el samt är "oklädd".

Eftersom jag har skivor fram och trummor bak kan jag få problem med bromsfördelningen och söker en justerbar bromsreducering av något slag att montera in i den bakre kretsen.

Funderar på en 2.o Pintomotor att kombinera med min Fordlåda och Ford Cortinaaxel. Har ni förslag på lämplig motormodell och årsmodell (förgasare eller insprutning)?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Du kan ta reducering från Sierra eller Granada, den är retardationskännande och "justerbar" genom att man ändrar monteringsvinkeln. Annars ska Volvo 140 ha justerbara reduceringsventiler också.

Jag tycker att Pinto med insprutning är mycket trevligare än förgasarmaskinerna i standardutförande, men insprutningen och dess insug tar ganska mycket plats.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kul att höra att du är igång!

Kan du inte få problem när du inte har valt motor än, eller kommer du att se till att välja en som passar det chassi du har byggt?

Tack, jo man får väl vara lite flexibel och modifiera lite då o då. Jag har en Ford 1600 XF med låda till Cortina så jag är en bit på väg. Väljer jag Pinto m insprutning så får jag ju "byta sida" med förgasare/avgassystem liksom modifiera huven.......åtminstone!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Du kan ta reducering från Sierra eller Granada, den är retardationskännande och "justerbar" genom att man ändrar monteringsvinkeln. Annars ska Volvo 140 ha justerbara reduceringsventiler också.

/Gustaf

Hej.

Jag använder också skivor fram och trummor bak (Sierra -88). Jag har monterat reduceingen från Sierran. Att den skulle vara retardationskännande var en nyhet för mig. Känner den mest retardation monterad horisontellt då? Skall den tippas framåt/bakåt för "justering" eller skall den monteras snett år sidan? Har för mig att den satt klammad ovanpå framvagnsbalken i motorrummet i Sierran...

Ha det

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag läste i Robine Hood klubbens sida att den skall monteras exakt som i Sierra för att fungera det bygger nämligen på en kula som rullar fram när bilen niger vid inbromsning. Detta innebär att den ej fungerar speciellt bra på en Seven som nästan inte niger alls.

Lev väl Michael

Sjövik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag läste i Robine Hood klubbens sida att den skall monteras exakt som i Sierra för att fungera det bygger nämligen på en kula som rullar fram när bilen niger vid inbromsning. Detta innebär att den ej fungerar speciellt bra på en Seven som nästan inte niger alls.

Lev väl Michael

Sjövik

Hmmm , är det verkligen bara att bilen niger som reglerar kulan i sierran , borde inte 1G i broms kraft oxå få kulan att vilja frammåt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...