kumlan Posted August 29, 2003 Posted August 29, 2003 hej grabbar ! Jag bygger på en S2-kopia och har kommit så långt att jag just nu drar bromssytem. Chassit står alltså på hjul och saknar motor, instrumentbräda, el samt är "oklädd". Eftersom jag har skivor fram och trummor bak kan jag få problem med bromsfördelningen och söker en justerbar bromsreducering av något slag att montera in i den bakre kretsen. Funderar på en 2.o Pintomotor att kombinera med min Fordlåda och Ford Cortinaaxel. Har ni förslag på lämplig motormodell och årsmodell (förgasare eller insprutning)? Quote
niklas Posted August 30, 2003 Posted August 30, 2003 Hej! Kul att höra att du är igång! Kan du inte få problem när du inte har valt motor än, eller kommer du att se till att välja en som passar det chassi du har byggt? Quote
therealpinto Posted September 1, 2003 Posted September 1, 2003 Hej Du kan ta reducering från Sierra eller Granada, den är retardationskännande och "justerbar" genom att man ändrar monteringsvinkeln. Annars ska Volvo 140 ha justerbara reduceringsventiler också. Jag tycker att Pinto med insprutning är mycket trevligare än förgasarmaskinerna i standardutförande, men insprutningen och dess insug tar ganska mycket plats. /Gustaf Quote
Bengt Norell Posted September 1, 2003 Posted September 1, 2003 Hej Kumlan. Förstår jag dej rätt att du bygger en kopia av Lotus S2, det är väl inte händelsevis så att du har ritningar att dela med dej av ? MVH Bengt Full fart-spar tid Quote
kumlan Posted September 1, 2003 Author Posted September 1, 2003 Hej!Kul att höra att du är igång! Kan du inte få problem när du inte har valt motor än, eller kommer du att se till att välja en som passar det chassi du har byggt? Tack, jo man får väl vara lite flexibel och modifiera lite då o då. Jag har en Ford 1600 XF med låda till Cortina så jag är en bit på väg. Väljer jag Pinto m insprutning så får jag ju "byta sida" med förgasare/avgassystem liksom modifiera huven.......åtminstone! Quote
pacman Posted September 1, 2003 Posted September 1, 2003 HejDu kan ta reducering från Sierra eller Granada, den är retardationskännande och "justerbar" genom att man ändrar monteringsvinkeln. Annars ska Volvo 140 ha justerbara reduceringsventiler också. /Gustaf Hej. Jag använder också skivor fram och trummor bak (Sierra -88). Jag har monterat reduceingen från Sierran. Att den skulle vara retardationskännande var en nyhet för mig. Känner den mest retardation monterad horisontellt då? Skall den tippas framåt/bakåt för "justering" eller skall den monteras snett år sidan? Har för mig att den satt klammad ovanpå framvagnsbalken i motorrummet i Sierran... Ha det Quote
Michael Posted September 2, 2003 Posted September 2, 2003 Hej Jag läste i Robine Hood klubbens sida att den skall monteras exakt som i Sierra för att fungera det bygger nämligen på en kula som rullar fram när bilen niger vid inbromsning. Detta innebär att den ej fungerar speciellt bra på en Seven som nästan inte niger alls. Lev väl Michael Sjövik Quote
LUPUS Posted September 2, 2003 Posted September 2, 2003 HejJag läste i Robine Hood klubbens sida att den skall monteras exakt som i Sierra för att fungera det bygger nämligen på en kula som rullar fram när bilen niger vid inbromsning. Detta innebär att den ej fungerar speciellt bra på en Seven som nästan inte niger alls. Lev väl Michael Sjövik Hmmm , är det verkligen bara att bilen niger som reglerar kulan i sierran , borde inte 1G i broms kraft oxå få kulan att vilja frammåt :D Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.