Jump to content

Kardanaxel Till Typ 9


PerS

Recommended Posts

Hej!

Skulle någon kunna hjälpa mej med vilka kardanaxlar som passar på min typ 9-låda. Jag letar efter den typ av axel som har ett knutkors direkt efter växlelådan. Jag har letat en del på nätet och vad jag kunnat komma fram till skulle en axel från en Taunus från ca -73 passa. Jag fick tag på en sådan men det visade det sig att det var fel typ av splines på den del som ska skjutas in i lådan. Mera letande på nätet och något om att en Capriaxel från typ -75 skulle passa. Skaffar en sådan men inte passar den :banghead:!!! Nu är det dimensionen på röret som ska in i lådan som är för litet!

Den del som ska skjutas in i lådan ska ha en innerdiameter på ca 27 mm och ha 25 splines. Tacksam om någon kunde hjälpa mej med vad jag ska leta efter, från vilka bilar och årsmodeller "min" axel ska komma från!

Link to comment
Share on other sites

Både Taunus och Capri (och alla andra Ford...) har olika växellådor med olika kardaner och allt är inte logiskt heller. Därför är det svårt, nästan omöjligt, att ge 100% säkra råd. Det kan ju vara bytt låda i 30-40 år gamla bilar också.

Men kolla i första hand på Taunus och Capri med automat. I andra hand, Capri MkII (1974-77) med 1.6-litersmotor. Du kan också kolla efter Transit.

Annars är yoke och knutkors etc. inte speciellt dyrt nytt från England, se gruppköpstråden.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...