Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Nu är "CealmSeven-fabrikens" första bil i drift sedan cirka 1 vecka. Det är därför dags att officiellt starta ett nytt bilprojekt.

Denna gång skall jag tillverka en bil med V8 och automatlåda i drivlinan. Bilen är CAD ritad med McSorley 7:42 nosbredd och McSorley 7:442 längd som förlaga men för att få bättre förarutrymme skall bilen ytterligare förlängas något (cirka 1 tum). Ramen har de kombinerade McSorleys yttermått medan innermåttet förändras med valet av dimension på fyrkantjärnen 30x30x3. För att vara säker på att SFRO gillar konstruktionsidén så har jag haft underhandskontakter med dem och de anser att idén kan fullföljas utan speciella restriktioner eller förändringar.

Enkel principskiss.

post-787-1211294434_thumb.jpg

Material och konstruktionsval i stora drag:

- Chevrolet V8 305 177 hk med standard 350 automat

- Ram 30x30x3

- Bärarmarna blir 33 eller 35 mm med gods 3 eller 4 mm

- Volvo 740 diffad bakaxel

- Coiloverdämpare bak med anpassade progressiv spiralfjädrar från Sellholm Tuning.

- ”Volvo original” bromsar bak standard 740

- Volvo 140 spindlar fram

- Coiloverdämpare fram med anpassade spiralfjädrar från Sellholm Tuning.

- ”Volvo original” bromsar fram 240 ABS ok för ventilerade skivor med en oljeingång

- Rambredd nos 720 mm motsvarar McSorley 7:42

- Ramlängd motsvarande McSorley 7:442 (plus ytterligare cirka 1 tum förarutrymme)

- Byggs i mycket STOR jigg som gör att HELA bilen inkl hjulupphängningen får plats innanför jiggen

- Bromsslangar från Sellholm Tuning runt om även i längdled

- Bromscylindrar Girling med bromsvåg

- Kardanen blir kort, mycket kort, så där får speciell hänsyn tas. Norrköpings kardanservice Eftr. eller Sellholm Tuning

- Planerad vikt runt 1 ton.

- Färdigtidpunkten är inte satt till något speciellt datum för jag har en bil att köra med under byggtiden.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för "Lycka till"et, det blir en del jobb med att bygga bilen. En V8a är inte så liten. Många andra kör med V8or så de får bevisligen plats i bilar mindre än den jag tänker göra. Skulle någon på forumet råka ha en manuell växellåda som passar "bolt on" på Chevy 305 sb så är jag öppen för förslaget att ändra växellådsalternativet.

Varför jag valt automat kan lätt ses på bilden av den än så länge hemlösa motorn med monterad automatväxellåda. Jag har motorpaketet hängade i hjullastaren för tillfället och tänker lasta hela ekipaget dvs V8 motor och växellåda plus hjullastare på bilsläpet och åka till lastbilstvätten så får de göra en grundlig motortvätt innan jag börjar ta bort hjälpapparater mm.

För tillfället har 305an dubbla spridare i en "låtsasförgasare". Eftersom jag körde motorn eller hela bilen som motorn satt i de 1,85 milen hem så fungerar all elektonik för motorinsprutning. Men det är 3 meter kabel grov som en falukorv nästan.

Ett annat mycket intressant alternativ är ett MegaSquirt. Kommer att köpa ett färdigt sådant inom någon / några veckor. Motorstyrning är ett område som jag gärna vill titta mer på för bland annat nuvarande bilen men även för V8an.

post-787-1211310218_thumb.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kul projekt!

Jag har en TH 700 4-växlad automatlåda med lock-up och turbin och yoke. Lådan växlar inte upp men renoveringskit är billiga och man kan göra det själv. Se här: http://home.swipnet.se/emod/Cad/index.html Har även en flexplatta från en 86:a 305. Ska vi byta mot din TBI eller en fungerande förgasare?

Link to comment
Share on other sites

Förgasare har sina stora fördelar. I och för sig har TBIer det också.

Är det verkligen så "enkelt" att renovera en automatlåda. Det är ju brickor, fjädrar, ventiler packningar i nästan oförskämt stort antal, det flesta av dessa grejor har bara ett mål nämnligen att ramla ut och blanda ihop sig med alla så man inte hittar vilken som hör till vilket ställe. eller så är det bara jag som har en förutfattad mening.

Vi byter lite telnummer via PM så kan vi resonera kring ditt inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Förresten, om du vill bygga nåt annat än en sjua så har jag ritningar till min Cobra-ram.

Du har ju nästan allt till bygget förutom lite glasfiber. ;)

Borde inte bli så mycket dyrare om man bygger nåt liknande denna.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte heller att det är enkelt att renovera en låda men om man tar det lugnt och har bra instruktioner så borde det inte vara för svårt heller. Har bara sett beskrivningar på nätet men tycker det ser görbart ut. Fan vi bygger ju hela bilar och då ska man väl klara en låda också!!! Överväxel och lock-up tror jag är gött att ha.

Förresten, tittade på din ritning och undrar om den inte blir lite framtung? Ser ut som om motorn hamnar lite långt fram men det kanske är en synvilla. :image018:

Link to comment
Share on other sites

Spår du dåligt väder i sommar eller? I så fall är den nog snart klar, du har ju redan gjort en... ;)

Jag har bara sett en sjua med V8 och det var en Estfield, dvs bokram vad jag vet. Häftigt bygge! :)

post-12-1211317594_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Drake: Bilen är hur snygg som helst, jag har ju sett dina rambilder förut och monocoque ramen är betydligt mer komplicerad att få till (tycker jag) än en "vanlig sjua-ram". Som sagt din bil är fin!. Nu ser jag en sak till på bilen, vindavvisaren kan inte du lägga in lite bra bilder i din tråd på den. Jag märker på min bil som inte har någon vindavvisare att man nästan blåser bort eller fryser ihjäl eller både och. Den du har ser rätt vettig ut. Wankel-Sevens vindavvisare är också en förebild som skulle kunna lösa vindproblemet. Eller så får jag köra i "cruisingfart" med värmeelement.

Alfa-Ronny: 30x30x2 räcker för en Rover, där räcker även min bil med 25x25x2 om jag triangulerar lite extra. Mitt första förslag i V8 projektet var 30x30x2,5 men Gustaf U föreslog 30x30x3 och det är honom jag bollat projektet med vid några tillfällen. Med 30x30x3 då är det inga diskussioner kring Chevy 305 sb 177 hk samt vridmomentet. Jag gjorde en extra koll med Gustaf U därav ok'et på specifikationen i inlägg #1. Det blir lite tyngre men vikten gör inte så mycket.

Jag kan tillägga, det står inte i specen, att jag har förut kollat med Gustaf U att sjuor får ha dragkrok monterad. Får jag till någon bra metod att fästa en krok så kommer det finnas på V8an. Varför kan man fråga sig. Men jag avvaktar att gå in på det än det finns dock ett alldeles speciellt skäl. Tids nog kommer det i tråden alternativt att dragkroksidén är avblåst. Jag hade långt gångna funderingar även på nuvarande CealmSeven att fixa en krok men den fick bli en bil utan dragkrok.

Kanske någon på forumet har en bild eller två hur man kan göra lämpliga fästen till dragkroken. Enligt Gustaf U så hade han besiktat sjuor med dragkrok. Det är ju så mycket lättare om dragkroksidén kan vävas in redan innan alla fyrkantrör skall kapas. Kanske till och med att kan ritas in i CAD ritningen, bevarat för eftervärlden.

Drake: Framtung? Bilden är bara en enkel principskiss vad gäller "motorinstallationen" den är bara än så länge synkad i höjd och sidled men inte i bilens längdriktning. Tittar man noga på bilden i inlägg #1 så går det ett rör tvärsigenom motorn på bilden. Dessa måste kapas och vinklas ner. Jag hade sådan tur på McSorleys sida att jag fick personlig kontakt med en kille i USA som byggt en sjua med V8a. Han har skickat över en bunt med bilder plus lite text och jag förstår varför han kapat och vinklat dessa rör. Det blev också så tydligt i CAD ritningen när motorn stoppades in och fick hål rakt igenom V8an. Övrigt på ritningen stämmer. Eftersom jag gått upp till 30x30x3 så får jag CAD mäta, kontrollmäta både en och två gånger och kapa. Jag kan inte göra som man annars kanske gör med Bokchassi eller McSorley chassi, kapa upp allt på en gång.

Renovera låda: Visst har du rätt men det känns lite som allt i en automat ligger där inne och lurpassar på första tillfälle att hoppa ur, det beror väl på att jag tittat på lådritningar och skrämts en del av alla småpinaler med "raketfjädrar" bakom.

gka: Ärligt jag ångrar lite att jag svetspluggade värmepaket rören, nu är det inte värre än att jag lätt skaffar nya in och utlopp och får snurr på det hela igen. Skall i alla fall skaffa ett värmepaket till en 240 eller kanske 740 om storleken är ungefär lika. Men AC skippar jag, lovar! Framåt slutet av augusti, hela september samt oktober då tror jag värmepakatesidén inte är så dum.

Estfielden, om det är samma jag tänker på så "bodde den i Mjölby" om jag minns rätt. Har i alla fall pratat med killen ett antal gånger i telefon. Just den fanns på Blocket ett tag också 2007.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

En tanke som kom till mig direkt är....kort kardan = mycket rörelse i splinesen = kanske deformerade splines med tanke på att du har en spis med mycket vrid och kombinationen ihoptryckt fjädring och bett i asfalten efter hjulspinn nog inte kan räknas bort... med en så kort kardan så kan nrörelsen bli ett par centimeter i värsta fall.

Jag hade dog satsat på skorpadiff och transaxel/delat. Eller ännu hellre en BMW 535-diff med LSD.

Tung diff men jösses vad den e stark. Vikt verkar ju inte bekymra dig... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är inte min bil! Bara en bild jag snodde på CROCS. :icon_sorry:

Det är bara i mina drömmar jag kommit så långt. Däremot är det ett bra exempel på vad som går att åstakomma trots plåtfälgar, avsaknad av "riktig" ruta och bäge, hemgjorda sidepipes mm. Tyvärr så finns det exempel på byggen som inte är lika fina fast det lagts ut multum på lack och fälgar mm. Men så är det väl med sjuorna också!

Link to comment
Share on other sites

Vad det gäller diff så tror jag du kan vara lugn. I Cobravärlden så är det ett skämt att ha en kardan som är längre än en medelsnorre, för att inte tala om vad en 305:a är! Så det funkar nog oavsett om du ska åka delat eller ej. En vanlig 7" Sierra-diff ska lätt palla en 350 om mina uppgifter stämmer. I alla fall så gör dom det i England, även om en del gjutjärnsfreak fnyser åt det. Sen så blir ju deras bilar några hunda kilo tyngre än min oxå! :lol:

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Drake & ezroller: Kort kardan innebär än så länge "kortare än den jag har i CealmSeven dvs 890 mm mellan medbringarplattorna. När jag kommit hem med motorn från tvätt och torktumling så tänkte jag ställa eller rättare sagt hänga motorn i hjullastararmarna och CealmSeven får fungera som måttmall. Kommande bil blir likartad i storlek och då kan jag få en bättre uppfattning om hur lång kardan blir samt jag kan måtta in motorläget grovt. Ta lite bilder för framtida tankar när ramen byggs så jag inte behöver göra om proceduren. Måttoleransen blir i storleksordning 50 eller 70 mm som bäst och det är fullt tillräckligt för att få "känslan av och känslan för" var motorn skall hamna. Allt detta går att på hundradelen mäta i CAD ritningen men Hedenhös-metoden att praktiskt måtta fungerar också. Kombinerar man båda metodena kanske det till och med blir bra i slutänden....

Link to comment
Share on other sites

Estfielden, om det är samma jag tänker på så "bodde den i Mjölby" om jag minns rätt. Har i alla fall pratat med killen ett antal gånger i telefon. Just den fanns på Blocket ett tag också 2007.

Borde vara den i Mjölby eftersom det är en av få reggade med V8 som dessutom varit till salu, finns en V8-sjua till i Linköping med samma chassie och från samma byggare (AMERICAN RACING, importör av Estfield). Jag funderade själv på en ny 400-hästars Corvettemotor till min sjua eftersom det är relativt litet pengar (ca 45tkr) för en ny motor med mkt hästar men insåg att jag inte hanterar att uppfinna hjulet eller vill riskera byta motor inför varje besiktning. Kollade för nöjes skull Z06-motor men långt kostade över 150.000kr för motor + sump mm så det blev Busa-motor och ev överladdning i framtiden!

Är väldigt nyfiken om att höra vad som sker på resten av bygget, låda, diff mm.

Link to comment
Share on other sites

MarcuZ: Menar du mitt bygge så finns den tänkta specen på bilen i inlägg #1. I inlägg #3 finns en öppning för att ändra mitt första "självklara" alternativ på växellådan. Kort och gott jag har V8a + automat för tillfället men en vanlig låda är inte förbjuden.

Lite annan allmän info om projektet V8a. Jag har fullt upp att köra med CealmSeven det är så fina dagar just nu. Jag tankar CealmSeven varannan dag nu förut var det varje dag. Möjligen att detta är orsaken till att nya projektet CealmSeven V8 går lite långsamt dessa dagar.

Jag har fått klart att jag kan sambeställa ramrören 30x30x3 hos en firma som ofta beställer mängder av material från järn- och stålgrossister.

Länk till ett V8a bygge med lite trevliga bilder.

Link to comment
Share on other sites

Fick jobblust på V8a projektet. Tog fram lednyckel och ringnyckel 13 samt 14mm för den föga roliga uppgiften att lossa grenrören. Men vilken trevlig Cheva 305a jag har. Alla grenrörsbultarna lossade enkelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hittade (men ännu inte köpt) headers till Cheva 305an. Fina, nya, blanka, billiga. Jag fick ett litet ryck idag att skruva bort hjälpapparater, och fläkt då upptäcker jag, vilket jag borde upptäckt tidigare att nuvarande grenrör är olika på vänster och höger sida. På vänster sida går utblåset till efterförljande avgasrör ut rakt ner något bakom "mitten på grenröret". Höger sida däremot är utblåset riktat cirka 30 grader bakåt nedåt. Har överhuvudtaget inte tänkt på detta tidigare. Det är väl för det skall passa i Vanen jag tog motorn från.

Brukar det se olika ut på höger och vänster sida eller är det bara Cheva Van som har så?

Det får nog bli så att jag lånar hem headersrören och skruvar på för att se hur dessa tar sig ut ur ramen, eller den tänkta ramen skall jag väl säga då inget är svetsat än. Jag kan rita lite "ramlinjer" i gruset runt motorn för att prova. Ta en bild eller två och lägga in så ni får se hur det ser ut i verkligheten. Det var en liten trist upptäckt med höger grenrör.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

I samband med en lokal tisdagsträff för intresserade bilägare med 30 år och äldre bilar samt övriga entusiastfordon (CealmSeven) fick grenrörs problemet en lösning eller kanske två lösningar. Många V8or och kunskapen fanns på plats bara att fråga.

Det är vanligt att ta ett vänster grenrör och montera på höger sida. Då får jag utblås raktnedåt men lite längre fram eftersom utblåset sitter asymetriskt.

Ett annat alternativ är en så kallad "block-hugger". Eventuellt visste en person att det fortfarande fanns en "block hugger" till salu för vettiga pengar i en närliggande kommun till Arboga.

Tänk vad mycket kunskap som finns, bara några frågor och en massa bra svar. Kul!

post-787-1213733919_thumb.jpgpost-787-1213733964_thumb.jpgpost-787-1213735869_thumb.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

De däringa grenrören som sitter original på din motor är enna riktiga prestandahämmare. Riktiga headers med avstämda längder är nog både enklare och definitivt bättre. Kombinera med en lagom kamaxel så kan effekten säkert stiga med 50%! Så dåliga brukar originalprylarna tydligen vara vad jag förstått.

Men priset är väl en faktor oxå? :rolleyes:

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Priset är inga problem på jänkedelar, det är snorbilligt med delar till dom.

jag köpte långa avstämda Dynomax Headers till min Pontiac inklusive keramisk coating packningar och nya bult

för runt 2000:- för båda sidor. Det är helt sjuk prisbild om man jämför med t.ex. Europeiska bilar.

Tittar du efter kompakta headers till en pickis eller rod alternativt klassiska huggers så ligger det på

runt 1000-1500:- paret + frakt

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith: Med de priserna då köper jag nya. Då vet jag vad jag skall fråga / leta efter "kompakta headers till en pickis eller rod alternativt klassiska huggers"

Kommande rörram

Jag skall beställa fyrkantrör. Vi Tibnors hemsida hittar jag att det finns två typer av "vanliga" fyrkantrör, VKR och KKR.

VKR format i varmt tillstånd, vilket medger skarpa hörn-radier. Det vanligaste röret i bygg-sammanhang. Kan vara i svetsat eller sömlöst utförande.

KKR format i kallt tillstånd, vilket reducerar produktions-kostnaden men hörnradierna blir större för att undvika sprickbildning. Alltid i svetsat utförande.

Vilken sort skall jag välja? Med 50 procents chans gissar jag på KKR.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dax att att köpa hem fyrkantrör till CealmSeven V8a. KKR 30x30x3 - 72 meter, sedan plockar jag på någon pipa 25x25x2 när jag ändå är och shoppar (dvs har trailen med mig).

Det blir i Handelsstålsgruppen i Örebro som får sälja. Jag har kollat priser på ett par firmor. Både prima och andra sortering. Priskillnaden är inte så stor 47,65 respektive 55,13. Stålpriserna har visst gått upp en del märker jag. Det går säkert att hitta billigare än 47 / 55 men jag har letat färdigt och gör affären idag eller imorgon för sedan går Handelsstålsgruppen på semester 3 veckor.

När jag tänker efter så kan jag lika gärna köpa på mig material till bilen efter V8 kärran, Cealm-Tre-Komma-Fem. Jag har ju ändå trailen med mig. Varför krångla och åka två gånger?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag shoppat. 60 meter 30x30x3 och 48 meter 25x25x2. Vilken suverän firma som Örebro Handelsstål är. Man kan bara bli glad!

Jag har också hållit vad jag tidigare sagt i en av Cealm-trådarna. Dvs jag skall bygga CealmSeven V8a först. Därför lastade vi 60 meter 30x30x3 först på trailern sedan 48 meter 25x25x2 som är till Cealm-Tre-Komma-Fem. Det blev helt rätt.

Då är det bara ett litet besök imorgon fredag på Power Meet sedan kan jag börja med nya bilen / bilarna och åka med den gamla (eller gamla är väl och ta i, knappt 2 månader).

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Har våtblästrat ett insug till B230. Fungerade mycket bra. Det är lockande att tvätta Chevy V8an med avfettning, högtryck och även med omgång på vissa delar med våtblästern. Vatten är inget problem för en motor men sanden kan ställa till. Delar som skitiga sprängkåpor och underdelar till 350-lådor där olja, damm och allsköns annan smuts smält ihop borde gå att våtblästa om jag är försiktig.

Eller finns det någon på forumet som provat och kan säga att:

# 1 -- var försiktig och det går utmärkt

eller

# 2 -- vad du än gör använd INTe en våtbläster för sanden kryper in överallt trots att du är försiktig.

Link to comment
Share on other sites

"Blockhuggare" från SummitRacing via Arizona Classic skall strax beställas bara vi klarat ut att min Cheva 305 från en Van GM20 av årsmodell 1989 verkligen är en är "generation 1". Part Number: SUM-G9060

PICT4758%20(Medium).JPG

Link to comment
Share on other sites

Hej Cealm! Jag har princip byggt en seven med dina specifikationer, men istället

för cheva har jag en 302:a med AOD-låda. Lite andra projekt har kommit emellan,

men nu är jag på gång igen. Har en 740 bakaxel, ska skicka efter diff ifrån summit.

Link to comment
Share on other sites

Esa: Kul då har vi helt säkert en hel del att diskutera kring våra byggen med V8or. Har du någon byggtråd på forumet? Hur långt har du kommit med ditt bygge. Kul att få se bilder på hur du löst motorinstallation och kardan. Jag hoppas kunna hämta en riktram som jag får låna, jag har varit på väg flera gånger men kanske det blir imorgon tisdag. Det är rejäl och stor riktram så hela bilen inklusive hjul / hjulupphängning får plats inne i riktramen. Det finns även balk för motor inbyggd i ramen.

Link to comment
Share on other sites

Hej! jag gjorde sfro 1 förra hösten, håller på med att lacka och sätta ihop

bilen för sfro 2. Ska lyfta tillbaka motor och växellåda i ramen. Ska sätta in nåra nya bilder.

post-158-1217026586_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu är den mycket stabila byggramen hämtad. Skall lyfta in den i verkstaden med hjullastaren för den är rätt tung att hantera själv. Därefter starta CADen och ta ut längder och vinklar för att sedan börja kapa till rören (30x30x3). Sedan svetsa en CealmSeven V8a.

Byggram%20for%20V8a%20PICT4825.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nu är byggramen på plats i verkstaden. Lite smått plock skall göras dvs byta plats mellan kap och borrmaskin och lite annat småkrafs. Därefter är det dags att kapa första röret. Med byggramens placering kommer jag lätt in med hjullastaren och en hängade V8a motor. Mest för att se om CADen stämmer med verkligheten och det skall det ju göra. Fast prova på riktigt kännas ändå bra att kunna göra utan krångligheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eftersom jag åker CealmSeven bil så mycket jag hinner så jobbar jag inte riktigt i önskvärd omfattning på v8a bilprojektet men det står inte still heller. Blockhuggare är på väg hem från USA för fraktat, tullat och klart 870 kr. Bra pris tycker jag.

Många och intressanta diskusioner kring Casim och kommande konstruktion av framvagn på CelamSeven V8a. Nu börjar begreppen reda ut sig så jag kan konstruera och bygga en fungerade framvagn till bilen med hjälp av Casim-programmet. Även Väghållningsboken av G Malmberg har blivit mer intressant nu eftersom min förståelse för framvagnens funktion och konstruktion har ökat några procent.

Fortfarande inga prismässigt tilltalande alternativ till den planerade och monterade automatlådan. Manuella växellådor verkar kosta runt en tusenlapp växeln dvs 5000 kr (backväxeln borträknad). Plus 3-4000 för sprängkåpa, koppling och svänghjul. Gör jag plats för en 350-automat så är det inget problem att bygga om till manuell (och regga om) i fall det dyker upp något prisvärt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Byggramen är placerad på rätt plats i verkstaden. Det var svårt att få med hela byggramen på kort för den är så stor att CealmSevenV8a får plats med hjulnupphängning monterad innanför ramen.

Ramrören A1 och A2 vardera 813 mm samt B1 och B2 vardera 1118 mm står på tur att behandlas som första objekt i metallkapen. Sedan kommer jag att ha lite svetsfogar att producera.

Byggram%20CealmSeven%20V8a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Första kapning av ramrör A1 (813 mm). Som kapstöd användes en liten hjullastare.

Hjullastare%20som%20kapstod.JPG

Kapning av A1.

CealmSevenV8a%20kapning%20A1.JPG

Filmsekvens. (Skruva upp ljudet!)

Det är några rör till att kapa men jag lägger inte upp fler kapfilmer utan A1-sekvensen får representera övriga också.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Du kan bygga en minst lika bra kapmaskin väldigt enkelt (och billigt). Du behöver svarv och svets och de vet jag redan har och att du kan hantera dessa.

Ingredienser:

Växellåda M40, lång eller kort spak spelar ingen roll

Kapklinga motsvarande den på filmsekvensen

Elmotor 1400 varv eller gärna lägre varvtal på 1 hk eller runt 1 hk

En lagerbock från tex Jula eller Clas O

En klokoppling från tex Momentum

Lite plattjärn, lite plåt, lite rör , skruv och mutter dvs sånt som finns i verkstaden.

Gör så här:

Tillverka en adapter som passar på utgående axel på M40 och kan klämma / skruva fast kapklingan, eventuellt gör du ett stödlager på andra sidan för att inte slita ut utgående lagret i M40-lådan.

En 20 mm lagerbock brukar passa direkt på splines på ingående på M40.

Tillverka en adapter eller köp en exakt passande klokoppling 20 mm på splinesaxeln, brukar ofta ha insexskruv för låsningen och den passar bra i splinsen. Andra delen på klokopplingen sätts på motorn.

Motor, växellåda mm moteras på en passande ram / plåt eller annat .

Sedan tillverkar du ett anhåll och något som går att spänna fast det som skall kapas med. Skruvstycksdel, tving eller annat som du har.

Vill du ha geringsmöjlighet så får du bygga det på bord-delen alternativt göra kapdeln (M40 och motor) på en pelare motsvarande en pelarborrmaskin då kan du geringsvinkal hela den delen.

Nu råkade jag halvt om halvt ramla över den kap som jag har men jag hann också först köpa en lös kapklinga och jag har M40 lådor (några stycken) men behöver inte tillverka en kap längre.

Jag tror du enkelt får ihop en kap på ovanstående recept.

Link to comment
Share on other sites

Fan, helt underbara banor du tänker i ! :thumbup:

får väl börja jaga prylar då, undrar om jag inte såg en vxl-låda längst bak i förrådet?

Och om man skulle sno farsans motor med varvtalstyrning när han tittar åt ett annat håll......

aaah, du kan ju inte fokusera min energi bort från bilbygget såhär! :whip: :lol:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Toffe:Det är en "vanlig" standardkapskiva till motsvarande kapmaskiner som jag har i filmsekvensen ett par inlägg upp.

Sandvik 3815 (fast den är köpt för några år sedan så just denna typ är säkert ersatt med någon modernare modell)

Kapklinga%20Sandvik%203815.JPG

Kapmaskinens klinga.

Kapmaskin%20klinga.JPG

Kapmaskinens maskinskruvstycke.

Kapmaskin%20skruvstycke.JPG

Ramrör A1 och A2 inlagda i byggramen. Ser ut som A1 och A2 både passar och trivs i byggramen. Snart kommer fler "kapade kompisar" till A1 & A2 till sin plats i bygget.

Byggstart%20A1%20och%20A2%202008-09-02.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...