Jump to content

Insprutning Med Mekansik Pump Och Cachtank


Recommended Posts

Har för mej att jag sett nån (Olle Wilsson?) som konverterat en förgasarmotor till insprutning utan att byta ut den mekaniska pumpen.

tror att han satt en cachtank i motorrummet som fylldes av den mekaniska pumpen och sen hade han en elpump till sprutet och returen direkt till cachtanken. Nån som vet mer hur ett sånt system funkar? Behöver det luftas t,ex? För och nackdelar?

Link to comment
Share on other sites

Jag körde så på Caprin första halva sommaren. Förutom att det kan vara lite småläskigt med extra mycket soppa i motorrummet så "fungerade" det.

En nackdel är att om lilla tanken blir tom får man nöta en hel del på startmotorn för att fylla den och under tiden bör man ju koppla bort högtryckspumpen.

Jag ser egentligen ingen anledning att bygga så, eftersom det är lika smidigt att ha lilla tanken bak och låta en elektrisk pump (förgasarpump går bra) mata den.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...