Antas Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 Besökte Biltema för en timme sedan. De har flexibel avgasslang i galv (såg ut som galv?) och rostfritt. Fick en ide om att göra grenrör av flexslangen och sedan linda den med värmeskyddsband. Jag antar att det går att "låsa" böjarna med en svetsrand. Någon som har synpunkter och erfarenheter? Nästa fråga. Dämpar en ljuddämpare med rakt genomsläpp (dvs utan korsade eller omlott rör inuti) tillräckligt för godkännande? Vilka ljuddämpare är rekommendabla för Ford 2,9 V6? Det behövs en på varje sida för 3 cyl/sida och med katalysator på varje sida. Quote
therealpinto Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 Min erfarenhet av (billig) flexslang är att den börjar "glappa" och läcka efter ett tag - dessutom är den så tunn att den är hopplös att svetsa i. En (1) raktigenomdämpare kan bli för lite, det beror också hur katalysatorn ser ut. /Gustaf Quote
Antas Posted May 4, 2008 Author Posted May 4, 2008 Gustaf,du sprider trygghet för oss klåpare! Jag har bara 3 cyl/sida och katalysator, också på varje sida. Var idag på Felte..flåt, Biltema och tittade på ljuddämpare och katalysatorer. De som ser ut att passa är de med genomgående rör. Räcker det för dämpningen? Har du några synpunkter på val av katalysator? Nu till något annat. Min granne håller på att fräsa plenumet så att höjden sänks med ca 15 mm. Han fräser bort "utsmyckningen" på ovansidan och tar ca 10 mm från "fötterna". Quote
gka Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 Var idag på Felte..flåt, Biltema och tittade på ljuddämpare och katalysatorer. De som ser ut att passa är de med genomgående rör. Räcker det för dämpningen? Jag skulle inte tro att det räcker för ljudprovet, men kanske om du tillverkar en insats som du sätter i utlåset. Jag gjorde en sådan till min sjua för att stå ut med brötandet. Man vill ju inte låta som nån choppertönt när man kommer farande. :) Tänk också på att mycket av ljudet kommer från insuget och däcken. Quote
Thomas Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 ska du besiktiga med katalysator? det är inget krav längre. katalysatorn tar iofs ner ljudet mycket men tror att om du besiktigar med så är du tvungen att ha den på för alltid. ang. insats så brukar jag själv använda folkaslutrör till bubblan. ( deras slutrör är smala) Quote
Antas Posted May 5, 2008 Author Posted May 5, 2008 ska du besiktiga med katalysator? det är inget krav längre. Måste inte avgasvärdena överensstämma med donatormotorn? Om så är fallet, räcker lambdasondens styrning av motorn utan katalysator? Det vore utan tvekan praktiskt att slippa katalysatorn, speciellt eftersom jag behöver på båda sidorna. Risken är väl att någon miljösnubbe tömmer sopkorgarna i bilen när man är parkerad! Quote
therealpinto Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Har man ändå originalsprut med lambdastyrning tycker jag helt klart att man ska ha katalysator. Det är bra för miljön och skadar inte... /Gustaf Quote
Antas Posted May 5, 2008 Author Posted May 5, 2008 Jovisst,bra för miljön men det kostar två katalysatorer för mej. Om jag får "godkända" värden utan katalysatorer ser jag ingen anledning att öka dränaget ur min plånbok. Quote
ezroller Posted May 6, 2008 Posted May 6, 2008 Vill man åka utan katalysator men inte ha alltför dåligt miljösamvete så kan man ju göra den enklare formen av E85-konvertering med höjt bränsletryck. Har man en motor där det går att ställa upp tändningen manuellt så tjänar man några hästar oxå. :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.