Jump to content

Frågor om ford och saab!


urstad

Recommended Posts

Nu snurrar mycke i huvudet :D .

Ford Scorpio/sierra:

Går det att se skillnad på vilden klump som har 7" resp. 7,5" Kronhjul?

borde gå med tanke på den extra oljevolym som 7,5" rymmer?

Och vilka bilar sitter isåfall de olika på?

7,5" sitter tydligen som standard på sierra cosworth och är då bromsad.

Scorpion kan tydligen ha denna klump med, på vilken modell?

Saab:

Har läst här att man kan bulta ihop saabs motorer med opel växellådor om motorn är -94 eller senare eller såkallad "kortmotor" ?

Hur är det med oljetråg då utgör växellådan på saaben tråg eller har den separat tråg :( ?

Har för mig att det går att koppla äldre saab motorer till lådor för bakhjulsdrift men kommer inte ihåg hur var å när :(

nån som vet?

ha de

~urstad

Link to comment
Share on other sites

7,5" är bredare än 7". Hur mycket får jag återkomma med om ingen annan har det i huvet.

LSD:n är tillval så den kan nog sitta på vilken scorpa eller sierra som helst. Den kan även finnas på en del Granador. Jag tog min från en 85:a scorpa.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Kortmotorn har separat oljetråg (som man för övrigt troligen kommer att få modifiera). Det var den gamla 900:an 79-93 där oljetråg och växellådan var ihopbyggda. Det är inte alla Opellådor som passar mot Saabmotorn - Opel Omega och någon modell av Manta som inte såldes i Sverige passar rakt på. Sök lite här på forumet så hittar du mer ;)

Jag har hört rykten om att man kan koppla ihop de tidigare Saabmotorerna med växellåda från Triumph - dock har jag inte hört gjort detta.

Link to comment
Share on other sites

Saab 99 t.o.m. delar av -73 kom med en rak fyra från just Triumph. Senare Saabmotorer är en vidareutveckling av den motorn. Triumph själva använde motorn i sin Triumph Dolmite. Eftersom senare saabmotorer är en utveckling av triumphmotorn borde det gå att använda en växellåda från en Triumph Dolomite, fast frågan är var man får tag på en sådan. De är nog inte direkt vanliga.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kortmotorn har separat oljetråg (som man för övrigt troligen kommer att få modifiera). Det var den gamla 900:an 79-93 där oljetråg och växellådan var ihopbyggda. Det är inte alla Opellådor som passar mot Saabmotorn - Opel Omega och någon modell av Manta som inte såldes i Sverige passar rakt på. Sök lite här på forumet så hittar du mer ;)

Jag har hört rykten om att man kan koppla ihop de tidigare Saabmotorerna med växellåda från Triumph - dock har jag inte hört gjort detta.

Opelprylar är ganska enkla att ha med att göra.

Det finns två olika motor-vävellådsmönster.

Lilla motorn eller stora motorn.

Stora motorn sitter i äldre bakhjulsdrivna, och Omega A med raksexa, eller 2.4 liters 4.

Lilla motorn sitter i frammhjulsdrivna, samt Omega 2.0.

Lilla motorn fins även i sista Rekorden <2.0 och Manta b <2.0.

Enklaste sättet att se skilnad, är att lilla motorn hac X-flow, stora har det inte.

(sen så finns ju gammla bakhjulsdrivna kadetter, dem lämnar vi utanför just nu)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nej det innebär bara att oljetråget hänger under motorn som på vanliga bilar och växellådan sitter bredvid istället för under motorn som på den gamla 900:an.

Det borde gå att bygga med 2,3 ltt (170 hästar) eftersom Staffan här på forumet fått en Sjua med Volvo 850 GLT-motor med samma effekt godkänd. Dock måste bilen väga tillräckligt för att klara gränsen 15kW/100kg. Frågan är bara varför du vill bygga med en 2,3 istf en 2,0...

Link to comment
Share on other sites

Finns ingen orsak till att jag frågade om 2.3 istf 2.0, var bara den första motorn jag kom att tänka på. Blir säkert nog mycket att köra med om man väljer 2.0... :revs:

Köpte en Sierra som donator och upptäckte sedan att 1:ans vevstake skurit mot axeln, och det blir ju lika billigt att köpa en ny motor som att få tag på delar och fixa till den jag har, därav intresset för SAABs motorer.... Sen är ju ventilkåpan klart snyggare på en sådan motor jämfört med Fordens :prop:

Edited by Kenka
Link to comment
Share on other sites

jag är ju rätt insnöad på c20xe....

passar ju osså på diverse omega lådor.

vill man så finns ju modernare versioner, men de har inte så snygga ventilkåpor...

Eller kan det va att effektuttaget är lättare på XE?

Link to comment
Share on other sites

Har sett exempel pa 2.2 liters ecotecmotorn som orginal har 149 hkr.

Med modifierat enbart avgasningssystem och insugsror, samt andrad mappning gav den kring 170 hkr pa hjulen.

Vilket torde vara en okning pa 40-50 hkr, och da den motorn ar jattevanlig i amerikanska GM-bilar sa finns mycket trimmdelar.

Sen ar ju C20XE vanligare i bilar som haller pa att skrotas ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det finns "small" block (8v alutopp) å dom tror jag inte finns i bakhjulsdrivna bilar. Möjligtvis i Manta 1,8 (aldrig såld i svedala)

Sen finns det "big" block (8v alutopp) dom finns i bägge.

De gamla järnspisarna finns bara i bakhjulsdrivna. Förutom den jättefina 1200 som fanns i Kadett -80.

Saab passar ihop med bigblock, typ c20ne, c20xe,x18xe,x20xev,y20se,y22xe,z22se,växellåda från omega.

22:orna är kanske samma som jänkarna har.

Annars finns en ny 2,2l som jag inte vet om den passar på omegalådan. men den sitter i saab, opel, cadillac,chevrolet m.m finns också som 2,0turbo. helaluminium. Med skitful ventilkåpa.....

Sen såg jag att Chevrolet (korea) Tävlar i WTCC och under huven på -06 sitter en XE.......

Så även gammal och utskrotad torde den duga till nåt.

m

Link to comment
Share on other sites

Både smaåblockarna (C20NE) och storblockarna (CIH) finns i bakhjulsdrivna.

C20XE (16V-småblockarn) finns iochförsig inte i bakhjulsdrivna bilar, såvitt jag vet, men då det är samma block som C20NE (som blandannat sitter i Omega) så är det inga problem med den heller.

CIH har gjutgjärnstopp och är ingen X-flow, sitter i alla bakhjulsdrivna större än kadett innan Omega (förutom Mantab1,8 och sista generationens Rekord 1,8) (undantaget riktigt gammla)

Omega A med motorer större än 2,0 har CIH.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

om du lägger 5 min på att söka så finns det en del info om detta här redan.

Men mycket kort är det dock så här

2.0 , V6 , diesel passar R25 finns från 87 klarar 240 Nm , R28 är nyare och klarar 310 enlig inside info från Russelheim

rak 6:a och fyrorna över 2.0 liter (som är kortade raka 6:or....) passar INTE

Tittar man på lådan skall den ha startmotorn på passagerar sidan. har för mig de som inte passar har den på förarsidan.'

Mvh TB

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jag ber om ursäkt för sent svar.

CIH är kanske "big block" men vad jag menar är senare modeller, som nu blivit gamla.... (CIH är stenålder)

1,4, 1,6 och vissa 1,8 OHC är small block, 2,0 och 2,2 är big block även äldre 1,6 och 1,8....

Numera finns "smallblock" 1,4 1,6 1,8 och GM motorn 2,,0T , 2,2 m.m

Men vissa andra versioner finns....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ni verkar ju ha koll på det här med Opel motorer. Vilken Omega skall jag plocka oljetråget från för att använda på min C20XE för att slippa bygga om det befintliga.

Skulle vilja ha ett från en längsmonterad motor och helst i plåt.

MVH Martin A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...