Alverby Posted April 7, 2008 Posted April 7, 2008 (edited) Satt och tittade i Harald Nyborg katalogen som kom i skräplådan ;) i dag. Förstasidan: obromsad släpvagn 4998:- Totavikt 750 kg, maxlast 610 kg. (Ursäckta reklamen) Då började min järna att arbeta :banghead: :banghead: :banghead: . Vad finns det för regler om man vill bygga om en ny släpkärra????? Skulle man kunna bygga om kärran så att man kunde köra en 7a på den ??? Självklart går det. Punktbelastning vid varja hjul blir 150 kg. Min tanke är att 7an väger minder en 610 kg och att tjänstevikten är oföränderad 140 kg. Men vilka regler finns det ??? :blink: Edited April 7, 2008 by Alverby Quote
Michael Th Posted April 7, 2008 Posted April 7, 2008 är kärran obromsad... i sådant fall kolla hur mycket du får dra ... många bilar får bara dra 500kg..om man inte har E kort vill säga.. klart du kan bygga om släpet sen om strukturen är tillräckligt tålig att tåla belastning i 4 hörn..fråga tecknisk support på bilprovningen.. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 7, 2008 Posted April 7, 2008 750kg obromsad får min dra med B-kort och Saab 9-5 är ju inte den ovanligaste bilarna på vägarna. Men hur går 750kg totalvikt och 610kg last ihop? Väger kärran bara 140kg?När du i så fall lägger ett flak stort nog att ställa sjuan på och styvt nog att inte böja sig under densamma går nog vikten upp. Quote
heralue Posted April 7, 2008 Posted April 7, 2008 (edited) inga problem mot bilprovningen att bygga ett obromsat biltransportsläp. ansök bara hos VV för att få ett chassinummer (typ 17 siffror) jag har kollat på detta men det ligger lite i malpåsen då jag knappast kan köra en GT40 på den .... :prop: EDIT: Jag har räknat på fackverksmodell så det funkar nog Fredrik !!! Edited April 7, 2008 by heralue Quote
cealm Posted April 7, 2008 Posted April 7, 2008 (edited) Utöver vikten 750 kg på släpkärra och last är dragbilens vikt också intressant. Nedan lite info från Vägverket hemsida: Du får köra i högst 80 km/tim med bromsad släp- eller husvagn, Du får köra i högst 80 km/tim med obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg) a. om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller b. om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt; Du får köra i högst 40 km/tim med obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg), a. om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller b. om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt. Edited April 8, 2008 by cealm Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 8, 2008 Posted April 8, 2008 (edited) Seriösa dragbilar har i regel en tjänstevikt på nära 2 ton...och definitivt över 1500kg... Edited April 8, 2008 by Fredrik i Trollhättan Quote
Alverby Posted April 17, 2008 Author Posted April 17, 2008 Kollade på ett släp i dag, min arbetskamrat har ett. Verkar som om det inte skulle vara några problem att pocka bort flakbotten och sidorna på en sådan vagn. Chassit under är bockad plåt som flackbotten är skruvat i,såg rätt klent ut. "Bara" att göra en ram som 7an kan stå på och bulta i ramskenorna och vips så har man last som anbringas på samma punkter som lastgolvet. Sedan blev det lite off topic!!! Har bil som får dra mycket med stor turbo motor!! Och BE på körkortet. Så jag skulle inte behöva ett obromsat släp, men det är lite utmaning att få till ett!! Hälst skulle jag vilja ha ett släp på 2000Kg och 13 polig eu kontakt. (man skulle inte behöva låna ut det så ofta för ingen skulle få dra det men om någon skulle få så skulle dom inte ha en adapter!) Quote
stigge Posted June 20, 2008 Posted June 20, 2008 Jag har kollat runt en del bland annonser för att hitta en släpvagn som är liten och lätt men ändå rymmer bilen, dvs dryga 160 på bredden. Tanken är att kunna ha vagnen i garaget, och då kan det bli lite trångt med en riktig biltransportkärra. Utan att ha kontrollerat med Vägverket är min idé att köpa en smal vagn som jag breddar fram och bak där bilens hjul hamnar. Det borde väl fungera? Det blir i och för sig en icke optimal procedur vid lastning men nog borde jag väl kunna förstärka (eller tillverka nya kraftigare) skärmarna så att jag kan köra över med framhjulen? Viktmässigt finns en del vagnar som klarar lasten trots små yttermått. Alternativt bygga om ett husvagnschassi som man får för ett par tusenlappar. På plussidan kommer dessutom att jag slipper bli tillfrågad om utlåning eftersom det knappast passar andra fordon. Små mått är alltså den huvudsakliga poängen för mig. Jag har tyvärr ingen annan uppställningsplats än garaget. I värsta fall får det bli en riktig biltransportvagn men då hamnar man runt 15000 i pris. Om förnuftet = sambon får råda så hyr jag släp vid behov. 370 kronor dygnet eller 1700 per vecka hos en uthyrare i stan. Men det är ändå lite friare att ha något eget. Tänkte typ nåt sånt här från Blocket, billigt är det i alla fall: http://www.blocket.se/vi/16696784.htm?ca=10_s Å andra sidan är ett riktigt släp kanske bäst, och inte bortkastade pengar. Värdet står sig bra den dagen man vill sälja. Fast det är ju det där med förvaringen. Någon som har tips? Quote
Megablade Posted June 20, 2008 Posted June 20, 2008 Det här med att behöva låna ut sitt släp har jag löst genom att inte låna ut den till någon. Lånade ut min förra kärra i början, men tröttnade på att den alltid kom tillbaka trasig på något vis, så nu säger jag nej till alla med ovanstående förklaring. Quote
stigge Posted June 20, 2008 Posted June 20, 2008 Jag hittar flertalet vagnar på Blocket som skulle passa helt perfekt - och till hyggliga priser. Tyvärr är alla vagnar jäkligt långt bort. Örkelljuunga, Haparanda osv... Uppsala ligger väldigt ocentralt! Vad säger ordningsmakten om jag hyr ett släp, ställer ett annat släp på den vagnen och till sist en liten Pegasus på toppen? Borde väl inte vara något problem under förutsättning att allt är ordentligt surrat? Eller? den här vagnen i Haparanda kan gå att använda, 3 meter lång, 1.85 bred med tipp för strax under 4000: http://www.blocket.se/vi/16630941.htm?ca=1_5_s eller den här saken i Örkelljunga med ramper och allt: http://www.blocket.se/vi/16857227.htm?ca=23_16_s Och nej, jag har inget liv. Midsommarafton tillbringas på jobbet. Quote
Thomas Posted June 20, 2008 Posted June 20, 2008 http://www.karlskronatorget.se/index.php?v...na&tsokord= Skänkes släpvagn Quote
Acke Posted June 23, 2008 Posted June 23, 2008 synd att man bor i andra änden av landet... http://www.blocket.se/vi/16592316.htm?ca=15_s Quote
stigge Posted June 23, 2008 Posted June 23, 2008 "andra änden", snarare är den där vagnen ganska nära mitten av landet... B) Jag har i alla fall fått ett husvagnschassi till skänks, påbörjat släpbygge. Ska kolla om det är nåt att ha. I så fall hämtar jag skiten nästa vecka. För mina närmaste behov blev det hyrsläp, 1700 för en vecka - det tycker jag är ganska överkomligt. Quote
Acke Posted June 24, 2008 Posted June 24, 2008 Hittade ett husvagnschassie, men hur mycket kan man lasta det ?? Skattevikt, kg: 850 Tjänstevikt, kg: 670 Totalvikt, kg: 850 Max släpvagnsvikt kg, obromsad: Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: Max sammanlagd bruttovikt, kg: Max lastvikt, kg: 180 :blink: det kan väll inte stämma att man bara kan lasta 180 kilo ?? :unsure: Quote
Gerhard Posted June 24, 2008 Posted June 24, 2008 (edited) Jo om husvagnskarrosseriet är kvar. Men tar du bort den :D och får ner vikten till 200kg så får du ju lasta 650kg. Edited June 24, 2008 by Gerhard Quote
Acke Posted June 24, 2008 Posted June 24, 2008 nä.. de e bara "plattan" kvar... men hur vet ja va den väger ? 650 väger ju Budda så de hade passat som handen i handsken.. :D är 200 realistiskt ?? Quote
Michael Th Posted June 24, 2008 Posted June 24, 2008 överlast e billigt... och förutsätter att dom har en våg.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.