Jump to content

Sidopaneler/sidoplåtar


Magoo

Recommended Posts

Tre delar i mitt fall! En fast (skruvad) del från bakskärm fram till motorrummets början. En löstagbar del längs motorrummet (efter tips från erfarna 7-åkare) och slutligen en fast del som täcker främsta delen med alla hålen för bärarmar och styrstag etc. Den löstagbara delen sitter med fyra Dzus.

/Bengt

post-25-1207168259_thumb.jpg

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hur gör ni när ni bocker era plåtar? jag har testat varianten i boken med tvingar och träbitar men när man skall bocka längre bitar på över en meter blir bockarna inte särskilt skarpa utan mer runda :wacko: jag vill ha så skarpa bockar som möjligt.....

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

jag misstänkte nästan att jag behövde göra detta, alternativt bygga en egen bockmaskin som klarar typ 150 cm plåtar... jag antar att det blir billigare å hälsa på en plåtslagare/mekanisk verkstad

Link to comment
Share on other sites

Ett litet tips som jag återupprepar sedan tidigare.

Varför köpa dyra aluplåtar när det finns reklamskyltar?

Jag har kontakt med en skyltfirma som monterar och demonterar skyltar. Dessa brukar vara av 1,5 mm halvhård alu. En annan fördel är att de brukar vara målade med väderbeständig färg. Bra som underlag om man vill lackera bygget.

Skyltarna brukar vara av olika storlekar, själv fick jag tag i 7 st 1,2x2,5 m och 1,5x3 m

Priset brukar motsvara skrotvärdet eller gratis om man fraktar bort "skrotet".

Antas i Luleå som lider svårt i värmen, +4 c.

Link to comment
Share on other sites

ytterligare frågor ang plåtarbetet, vart hittar man typ papp eller liknande som är vettig att ha som mall, det borde ju vara billigare att göra fel på än aluminium. Jag har hittat lite tjockare maskeringspapp men den är lite väl sladdrig ändå...

Link to comment
Share on other sites

"Mjölkpapp" är det du letar efter. Ett suveränt bra materiel som kommer från mjölkförpackningsindustrin. Säljs i bygghandeln alternativt hos golvläggare. Oftast en rulle om cirka 75 meters längd och mellan 80 och 100 cm bredd. Tålig, ganska formstabil klarar "blött" en tag ialla fall. Kostnaden för en rulle brukar ligga runt 300-350 SEK.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag brukar köpa vita kartongark av ett lokalt tryckeri, de har olika tjocklekar att välja på. Det blir betydligt billigare att göra misstagen på kartong istället för på aluminiumplåten, så kolla om det finns ett tryckeri i närheten av där du bor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...