Magoo Posted April 2, 2008 Share Posted April 2, 2008 Hur gör ni med era sidopaneler, gör ni dom i ett stycke eller gör ni den den flerdelad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted April 2, 2008 Share Posted April 2, 2008 (edited) Tre delar i mitt fall! En fast (skruvad) del från bakskärm fram till motorrummets början. En löstagbar del längs motorrummet (efter tips från erfarna 7-åkare) och slutligen en fast del som täcker främsta delen med alla hålen för bärarmar och styrstag etc. Den löstagbara delen sitter med fyra Dzus. /Bengt Edited April 2, 2008 by BeLo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted April 16, 2008 Author Share Posted April 16, 2008 (edited) hur gör ni när ni bocker era plåtar? jag har testat varianten i boken med tvingar och träbitar men när man skall bocka längre bitar på över en meter blir bockarna inte särskilt skarpa utan mer runda :wacko: jag vill ha så skarpa bockar som möjligt..... Edited April 16, 2008 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 16, 2008 Share Posted April 16, 2008 (edited) Spring ner till närmaste metallverkstad! Verkstads killar gillar kaffebröd! :prop: Edited April 16, 2008 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted April 16, 2008 Author Share Posted April 16, 2008 jag misstänkte nästan att jag behövde göra detta, alternativt bygga en egen bockmaskin som klarar typ 150 cm plåtar... jag antar att det blir billigare å hälsa på en plåtslagare/mekanisk verkstad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted April 16, 2008 Share Posted April 16, 2008 En annan fråga i detta ämne: Vilken tjocklek på plåten skall man ha? (Sedan finns ju alu-plåtar i olika hårdhetsgrader också). :image018: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 16, 2008 Share Posted April 16, 2008 Ett litet tips som jag återupprepar sedan tidigare. Varför köpa dyra aluplåtar när det finns reklamskyltar? Jag har kontakt med en skyltfirma som monterar och demonterar skyltar. Dessa brukar vara av 1,5 mm halvhård alu. En annan fördel är att de brukar vara målade med väderbeständig färg. Bra som underlag om man vill lackera bygget. Skyltarna brukar vara av olika storlekar, själv fick jag tag i 7 st 1,2x2,5 m och 1,5x3 m Priset brukar motsvara skrotvärdet eller gratis om man fraktar bort "skrotet". Antas i Luleå som lider svårt i värmen, +4 c. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted April 19, 2008 Author Share Posted April 19, 2008 ytterligare frågor ang plåtarbetet, vart hittar man typ papp eller liknande som är vettig att ha som mall, det borde ju vara billigare att göra fel på än aluminium. Jag har hittat lite tjockare maskeringspapp men den är lite väl sladdrig ändå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 19, 2008 Share Posted April 19, 2008 (edited) "Mjölkpapp" är det du letar efter. Ett suveränt bra materiel som kommer från mjölkförpackningsindustrin. Säljs i bygghandeln alternativt hos golvläggare. Oftast en rulle om cirka 75 meters längd och mellan 80 och 100 cm bredd. Tålig, ganska formstabil klarar "blött" en tag ialla fall. Kostnaden för en rulle brukar ligga runt 300-350 SEK. Edited April 19, 2008 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted April 20, 2008 Share Posted April 20, 2008 Hej! Jag brukar köpa vita kartongark av ett lokalt tryckeri, de har olika tjocklekar att välja på. Det blir betydligt billigare att göra misstagen på kartong istället för på aluminiumplåten, så kolla om det finns ett tryckeri i närheten av där du bor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 20, 2008 Share Posted April 20, 2008 Har du "några extra " liggande om jag mot förmodan någonsin få tummen ur och hälsar på dig och hämtar fälgarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts