Tommy Posted March 25, 2008 Share Posted March 25, 2008 (edited) Nu "kliar" jag mig lite i skallen! Plötsligt tappade bilen oljetryck... Vid kall bil lyser inte oljetryckslampan men när tempen gått upp lyser Oljetryckslampan och motorn får ett betydligt kraftigare "knack". - Olja finns i rätt mängd. - Oljan är inte ny ej heller filter - Motorn läcker inte Någon som har ideér på vad det kan va för fel? Vill inte lägga ut några större pengar på denna skrothög. Den är skattad och besiktad så det vore kul om den kunde gå ett tag till! Edited March 25, 2008 by Tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 25, 2008 Share Posted March 25, 2008 Har för mig att det är hyffsat lätt att ta av oljetråget på den bilen. Kan vara oljepumpen/överströmmaren som gett upp eller igensatt oljepickup. Borde finnas billiga pumpar att få tag på. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 26, 2008 Share Posted March 26, 2008 Jag skulle gissa på sliten oljepump. Kall olja är tjockare och kanske därför det inte märks förrän oljan kommer upp i temp och blir tunnare. Byta till tjockare olja kanske :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted March 26, 2008 Share Posted March 26, 2008 Om inte annat är tjockare olja en felsökningsmetod... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 26, 2008 Author Share Posted March 26, 2008 Sitter pumpen på samma sätt som i gammal Volvo el, Ford? Tack grabbar för felsökning :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 26, 2008 Share Posted March 26, 2008 Minns jag inte fel så har 4 cyl. motorer oljepumpen i vevhuset á la Volvo m.fl. och 5 cyl. motorer har oljepumpen i främre gavel direkt driven på veven. Det där vågar jag inte gå ed på till 100% men det finns kanske någon här som kan bekräfta eller dementera mitt påstående... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted March 26, 2008 Share Posted March 26, 2008 (edited) 058 blocket som du har sitter oljepumpen bultad i blocket hyffsat enkel att byta med tråget borttaget, det sitter med typ 2 bultar har jag för mig. 5 orna och nyare 4or (06a blocken) har oljepumpen driven av kedja till veven (sitter i framändan av blocket) Oljepump finns ganska så billigt på www.autodelar.net (iaf billigare än VAG) Edited March 26, 2008 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted March 26, 2008 Share Posted March 26, 2008 Regel no. 1 för slit och släng bilar: Är den sliten, släng den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 27, 2008 Author Share Posted March 27, 2008 Regel no. 1 för slit och släng bilar:Är den sliten, släng den. :hyper2: Öhhh..... Det där var nog det vettigaste hittils! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.