Jckssn Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 Vilken bil ska man ta bakaxeln ifrån för att få en lämlig spårvidd? 140/240/740/940 ? 1030/1031? Bakaxel.se har fina kompletta renoverade axlar med torsendiff. Tror en sån diff skulle fungera riktigt bra på en sjua! http://www.bakaxel.se/product_info.php?cPa...;products_id=93 Men tänkte jag att man kanske skulle ragga upp en 240 1030 med aluminiumkåpa, runt 10kg lättare är guld värt om man ska köra stel bakaxel! Passar det att sätta in en sån här http://www.bakaxel.se/product_info.php?cPa...;products_id=28 själv i en aluklump? Kommer aluklumparna att hålla för körning på strippen, eller ska man då offra dom där kilona och använda sig av en 1030/1031? Vad brukar dom ligga i för pris ungefär? Har sett några med bara Budgivning (brukar vara ett dåligt tecken) Planerad effekt kommer ligga runt 350-400hk vid strippkörning finns det volvogrejjer med ovanstående diff som klarar av det? /Jocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 Det kommer inte vara några problem att få en volvo 1030 eller 1031 att hålla med tanke på det låga momentet den kommer utsättas för. Det är inte hkr. som knäcker axeln det är Nm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jckssn Posted March 17, 2008 Author Share Posted March 17, 2008 Det kommer inte vara några problem att få en volvo 1030 eller 1031 att hålla med tanke på det låga momentet den kommer utsättas för. Det är inte hkr. som knäcker axeln det är Nm. Med turbomotor får man väl ändå anse att momenten motorn spottar ur sig är ganska höga? Är aluminumhusen samma som 1030 husen, att man kan eftermontera en diff i dom? Mycket frågor, men när man bara skruvat med quattro-drivlinor är det många nya dörrar som öppnats :) /Jocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 (edited) Med turbomotor får man väl ändå anse att momenten motorn spottar ur sig är ganska höga? I en sjua har du en inbyggd "momentbegränsare" i bakdäcken och den låga vikten. Drivlinan utsätts inte för högre moment än vad däcken kan klammra sej fast i asfalten med. Och det blir inte så jämförelsevis högt. Är aluminumhusen samma som 1030 husen, att man kan eftermontera en diff i dom? Japp en diffklump från en 1030/1031 axel passar rakt i men förfarandet med justering av kuggspelet pinjong-kronhjul är annorlunda mot på en vanlig volvo axel. Du får även hålla dej till den "lilla" drevsatsen (1030) om du inte ska få problem. Men den håller bra att plåga den med. Edited March 17, 2008 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jckssn Posted April 3, 2008 Author Share Posted April 3, 2008 I en sjua har du en inbyggd "momentbegränsare" i bakdäcken och den låga vikten.Drivlinan utsätts inte för högre moment än vad däcken kan klammra sej fast i asfalten med. Och det blir inte så jämförelsevis högt. Japp en diffklump från en 1030/1031 axel passar rakt i men förfarandet med justering av kuggspelet pinjong-kronhjul är annorlunda mot på en vanlig volvo axel. Du får även hålla dej till den "lilla" drevsatsen (1030) om du inte ska få problem. Men den håller bra att plåga den med. Kanon, man börjat få lite rätsida på det här med bakaxlar nu! Man har ju bara snöat in på audi-grejjer förut. Där är allt relativt simpelt :) Det bästa skulle ju vara en alubakaxel. Men dom verkar väldigt svåra att få tag på. Vilken axel är lämpligast att använda ur spårviddssynpunkt med Belo's ritningar? 240/740/940 har ju alla olika bredd. /Jocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted April 3, 2008 Share Posted April 3, 2008 Hej! För att veta på vilken bakaxel du ska välja behöver du samtidigt fundera på vilka fälgar, eller snarare vilken offset, du tänker välja. Dessutom vill du nog fundera över bredd på bakskärmarna också. Det är snyggast om däckssidan hamnar skapligt i linje med skärmkanten. Jag använder själv en Taunusaxel, Audi-fälgar och bakskärmar från Peter Lilja till mitt bygge. Att min ram (BeLo 3.6) blev just 50 mm bredare än bokramen berodde på att jag då hamnade rätt med min kombination. Sök på forumet så hittar du någonstans en lista med bakaxelbredder så kan du jämföra. Lycka till med bygget! Hälsningar, Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
åke Posted May 5, 2008 Share Posted May 5, 2008 Hej! Hittar ingen lista med bakaxelbredder,skulle vilja ha en så smal som möjligt,helst ej antik. Tips någon? Mvh Lelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 5, 2008 Share Posted May 5, 2008 kör själv med belos ritning, och 1031 axel, vill minnas att den är 1390mm bred, original 15tums plåtfälgar får plats med en marginal på ca 5mm per sida, så det får nog bli spacers ellerl fälgar som bygger mindre inåt. Men vill du ha en smal axel så är ju 1031 både billig och slitstark (tung) :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted May 5, 2008 Share Posted May 5, 2008 (edited) Hej! Hittade följande lista, men hur korrekt den är vet jag inte!?! Bredd Skillnad Utv. Ford Escort 1270 0 Ford Capri 1384 114 Ford Taunus 2,0 1422 152 3.69 Ford Taunus 1,6 1422 152 3.89 Fiat 131 1320 50 Opel Ascona 1375 105 Opel Rekord 1412 142 Toyota Carina 1350 80 Volvo 240 1350 80 Hälsningar, Bengt (Ursäkta den usla formateringen) PS Bullerprov i Västerås på onsdag! Håll tummarna!! DS Edited May 5, 2008 by BeLo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.