Jump to content

Skohorn Eller Vasselin ??


mjobålsta

Recommended Posts

Hallåj nu har dårskapen slagit till i mitt garage. :wacko:

Meningen var att jag skulle bygga enligt Gibbs bok med pinto osv, men.. nu ramlade jag då på en

Rover 8'a här på forumet :wub: (som anglofil har man då svårt att bara rycka på axlarna å gå vidare), den köptes då givetvis och står nu och ser mallig ut i mitt garage. Det här inträffar då givetvis när ramen praktiskt taget är klar, så frågan är då givetvis, får den plats, mjaaa med skohorn och vasselin och en knippe tur.

Allt det här medför ju då att jag måste tänka om när det gäller växellåda kardan knut och drivaxlar osv.

Det följde med en 4 petad låda (original Rover) och sprängkåpa så långt lugnt saknar däremot svänghjul (verkar inte vara så rackarns lätt å hitta till en rimlig kostnad) å koppling, nu vet inte jag om det här är nåt att åka med eller om man skall försöka få tag på en modernare 5 vxlad låda typ kanske från en SD1-a.

Bakaxelknut, klarar en Ford 7,5" kraften från den motorn, passar sierrans drivaxlar den knuten stämmer längden då med bärarmarna, jäklar va med frågor som dyker upp i huvet när man börjar tänka.

Måste man kapa oljetråget ??

Är det nån som kan komma med lite uppmuntrande tips och trix å bilder på liknande projekt för att se hur ni gjorde.

Om jag skall vara riktigt lat så bygger jag bara vidare med sierra grejerna å ställer undan 8'an för framtida projekt vi får se om dårskapen eller lättjan vinner, just nu fightas dom rejält. :515:

Ha det / Micke

Link to comment
Share on other sites

I England finns en hel del byggen med Rover´s 8:a. Flera Duttons har den. där finns också mängder av trimfirmor och delar. sök på t.ex. Ebay.co.uk och klubbar.

Link to comment
Share on other sites

Helt ärligt tror jag inte att hållbarheten kommer att vara nåt större problem - trots motorvolym och antal cylindrar är de där motorerna inga krutpaket om du inte ramlat över en senare motor. Har för mig att farsans Rover 3500 -75 ligger runt 145-150 hästar och det är ju motsvarande Sierrans V6:a och den har inga specialprylar i växellåda/diff/drivaxlar...

Link to comment
Share on other sites

det finns mängder av trimbitar och volymer upp till 4,9 ltr om jag inte har fel. sen att motorn är relativt lätt och hygglig volym (gott vrid) och rätt ljud gör det bara bättre. jag skulle gärna ha en. man kan använda SD 1 5 växlade låda. och ford diffen håller nog för den används till chevy:s 8:or på tex. Cobrabyggen.

Link to comment
Share on other sites

Boken är väl grundad på MK indin och den har jag sett flera med rover v8 och enligt Mk så förstärker man inte utan använder rakt av. Till en bil med Us v8 svetsade man fast två små rörstumpar runt difen men det är ju i england.

skruva på

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Skohorn o vaselin? Det är inga problem att få dit vilken motor som helst i en seven ram.

Allt är bara en fråga om fallhöjd :thumbsup:

Kör hårt 8:or låter underbart, helt klart värt besväret bara för ljudets skull.....

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren grabbar.

Ok kan det till och med vara så att 7" knuten med axlar från sierran skulle hålla ?, nån som har erfarenhet ?

Enligt workshop manualen är motorn en högkomp 10.5:1 vilket ger 176 BHP (131 kw) vid 5200 rpm vrid = 30 mkg / 220 lb ft vid 3000 rpm, typ 161 Nm.

Medföljande växellåda ligger på följande utväxling:

1 an = 3.625 : 1

2 an = 2.133 : 1

3 an = 1.391 : 1

4 an = 1.00 : 1

Funderar vidare / Micke

Link to comment
Share on other sites

Vad diff och drivaxlar håller för beror mer på fordonets vikt än hur mycket vrid du har i spisen. Om man i ett givet fordon kan spinna loss bakhjulen med en 150hk spis, så blir inte belastningen på axlarna nämnvärt högre för att du dubblar effekten. Transmissionen kan inte överföra ett högre moment än vad drivhjulen kan hålla emot. Skillnaden blir att den större maskinen kan spinna hjulen i en högre hastighet. Belastningen på transmissionen blir inte högre, det är fortfarande samma moment som åtgår för att spinna hjulen. Momentöverskottet som finns i maskinen om du trycker plattan i mattan åtgår för att accelerera de trögheter (svänghjul osv) du har i transmissionen, motorn rusar i varv snabbare.

Så länge du har "normal" vikt på drivhjulen så är det inga problem med att använda Sierrapinaler i transmissionen. Kör du rivstartstävlingar, viktar upp rumpan och åker med klister i backen och slicks så är det en annan sak. Då ökar du det moment som drivhjulen kan hålla emot och belastningen på transmissionen ökar.

Link to comment
Share on other sites

Vad diff och drivaxlar håller för beror mer på fordonets vikt än hur mycket vrid du har i spisen. Om man i ett givet fordon kan spinna loss bakhjulen med en 150hk spis, så blir inte belastningen på axlarna nämnvärt högre för att du dubblar effekten. Transmissionen kan inte överföra ett högre moment än vad drivhjulen kan hålla emot. Skillnaden blir att den större maskinen kan spinna hjulen i en högre hastighet. Belastningen på transmissionen blir inte högre, det är fortfarande samma moment som åtgår för att spinna hjulen. Momentöverskottet som finns i maskinen om du trycker plattan i mattan åtgår för att accelerera de trögheter (svänghjul osv) du har i transmissionen, motorn rusar i varv snabbare.

Så länge du har "normal" vikt på drivhjulen så är det inga problem med att använda Sierrapinaler i transmissionen. Kör du rivstartstävlingar, viktar upp rumpan och åker med klister i backen och slicks så är det en annan sak. Då ökar du det moment som drivhjulen kan hålla emot och belastningen på transmissionen ökar.

Klart som korvspad när man ser det så här, sen e ju frågan om ramen grejar motorn, klart den är ju lättare än pintospisen (tror jag) så det borde väl inte vara nåt problem, eller....

/ Micke

Link to comment
Share on other sites

Nu är kanske bokramen något smalare än Wesfields, vet inte hur mycket och sen är tunneln i W. bredare i öppningen för att motorn ska komma längre tillbaka. För ramen att klara av motorn är inga problem. I England finns många som kör mycket bana med 250-300 hp och det enda jag hört är att vissa fått förstärka motorfästet.

Här kan du kika mer på Westfield 8:or

Engelsk sida med 8:or

Conco

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att köra med 7-tums diffen i min Cobra med en Chev 305:a och vad jag har hört så ska det inte vara nåt problem även med en hel del trim. Hoppas att det stämmer! :unsure: I england är det ju vanligt med sierrdiffar i Cobrabyggen och en del har rätt kralliga motorer men jag har aldrig hört om nåt ras. Däremot så skulle jag nog förstärka motorfästena och rören dom sitter i. Kolla den här tråden: http://forum.locostsweden.se/index.php?s...5&hl=pallar

Link to comment
Share on other sites

Perfekt då är det ju bara att svetsa vidare på bakvagn utan ändringar, Kanoon

Är det nån som har koll på markfrigång upp till undersida på ramen på en sån här kärra byggd enligt Gibbs bok med 14" fälgar.

Jag tänkte då på om tråget behöver kapas, är det nån som vet om det brukar göras på de kärror som byggs med rover 8.

Då återstår bara problemet med svänghjulet, nån som har tips på nån i landet som kan ha ett liggande ?? till en rimlig peng ?

ha det / Micke

Link to comment
Share on other sites

Tråget får du kanske testa. Vet ingen som byggt enligt Gibbs med 8:a men jag har 15" och det är på jäsken. Sen beror det på om man ska köra bana, då är inte skvalpskotten de bästa (i de flesta äldre trågen obefintliga) utan man kanske måste modifiera i alla fall eller använda torrsump.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Hej Conco

Kanske ser ut som om man får lägga in en övertalningskampanj för att få göra ett besök i västerås för stjälande av diverse idéer, är det genomförbart nån gång framöver ? :icon_bach:

E ju inte så rackarns långt mellan Bålsta å V-ås :eclipsee_steering:

/ Micke

Link to comment
Share on other sites

Hallåj tror ni jag kommer att få problem med att ramen är för klen ?? Byggd av 25x25x2mm eller är det bara att tuta å köra.

Det är ju lite mera vrid i den här än i en pinto

Tacksam för input i ämnet Ha det

/ Micke

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Westfield har ju kört med just Rover V8 länge i SEiGHT-modellen. Förr var det tydligen en specialversion av ramen där tunneln var lite bredare vid brandväggen p g a den enorma sprängkåpan. Min ram ska vara av en ny generation som är samma för alla andra motorer utom MC; det är väl den som gäller sedan några år. (Man sätter plåtarna mellan fötterna och växellådan på tunnelns insida istället, för att vinna rörens bredd i plats. )

Jag kör f ö inte V8, utan Ford Duratec V6 2.5L + låda från Honda S2000. Motorn är helt i aluminium och har ihåliga kamaxlar, och ligger någonstans mellan Duratec HE 2L och Zetec 2L i vikt. (Ännu lättare om man byter den enorma aluminiumklumpen högst upp mot ett gäng trattar + plenum i glas- eller kolfiber. :)) Rover-V8:an är väl lite tyngre, men ultralätt jämfört med jänkejärnet som vissa stoppat i... :D

Utrymme? Mja, jämförde lite med en orginal Lotus, och det verkar som om Westfield-ramen bara är några få cm bredare. Skillnaden är så liten så att min något bredare tunnel resulterar i att jag har mindre plats för sätena! V6:an är nog iofs kortare än Rover-V8:an, men frågan är om den inte är högre och bredare p g a alla rullvippor, kamaxlar mm högst upp. Motorn sitter bara några cm framför brandväggen, och ändå är det bara 2-3 cm mellan ventilkåporna och de övre längsgående ramrören i framänden. Gott om plats är det ont om, men det går uppenbarligen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...