Jump to content

Transit P-ände Som Spindelled


Recommended Posts

Hej

Bygger på volvo 140 spindlar med 140 orginal undre spindelled och Transit P-ände som övre. Jag har boklängd på mina bärarmar och då blir Fjädringsrörelsen ungefär 110mm om man mäter ute på axeltappen. Det som är problemet eller den begränande faktor är att Transit leden rör sig för lite.

Hur ycket rör sig era bilar ?

Link to comment
Share on other sites

Hur lång fjädringsväg har du i stötdämparen? Om du förlängt bärarmarna borde du kanske flytta hela fjädern så att den inte hamnar mitt på bärarmen... det borde begränsa bärarmens rörelse.

Link to comment
Share on other sites

Tjena

Jag kör M20 ! Kan det vara det som är boven ? det skulle ju vara riktigt äckligt ... måste isf göra nya övre bärarmar ! arrggh

Jag har beställt 14" Gaz Coilovers och dem tror jag ligger kring en 10-11 cm i fjädringsväg, men jag har inte fått dem än, så det är Transit P-ändens fel, för att den att den bottnar både uppe och nere som gör att axeltappen bara kan röra sig ca 11cm och jag skulle vilja ha lite mer marginal.. kring en 15-20 kanske i axeltapp rörelse.

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma set up som Jonsolo89 men jag har längre bärarmar, ca 80 mm förlängda. Kommer att använda 740/940 bakaxel, så jag har gjort längre bärarman för att få samma spårvidd fram som bak.

Jag har 19,5 mm fjädringsväg ute vid hjulen och ca 12,5 mm vid stötdämparen.

jag har ändrat vinkeln på övre spindelledsifästningen på bärarmen (P-änden) för att min led bottnade. Har vridit den 5 grader åt horisontlaplanet. Från början var fjädringsvägen ca 9 cm ute vid hjulet.

Bak har jag ca 14,5 cm fjädringsväg.

Alla mått är utan coil overs monterade.

Link to comment
Share on other sites

Alverby använder du M18 P-Änden till Transit. Jag har M20 P-änden och den bottnar åt båda hållen så det är den som begränsar min fjändringsväg.

Så M20 P-Änden är värdelös att använda eftersom den har för liten rörelse om nån har lust så kan ni få mäta hur mycket era leder kan röra sig åt dem aktuella hållen ? Mina M20 kan röra sig 11° och 14° ungefär.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Antog också att det var Centimeter.... Men nu till det glädjande ! Eller ja till Sanningen iaf och den är att Man ska passa sig för M20 P-Änden den har sämre rörlighet i kulbulten ! Kör på M18 ! Har vart och bytt mina M20 mot M18 och Passade på att jämföra rörligheten i dem när jagt hade både tillhands.. M18 Transit P-änden är betytligt mycket mer rörlig än M20, och i mitt fall så såg även M18 mer gedigen ut än vad M20 P-änden gjorde "Förutom gängan då". Borde nästan läggas ut en varning så inte personer tar fel på dessa 2 i tron om att bygga strakare !

Mvh//Jon

Link to comment
Share on other sites

CM skall det vara :icon_oops:

Kör med M20 transit styrled.

Funderar på att byta till M18 framöver och montera slevers? (Hylsa så att man lättare kan ställa vinkeln).

Men jag satsar i första hand på att få bilen KÖRBAR under våren :racesmile: , så jag kan göra SFRO 1. Under sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...