Jump to content

Plåtisar Och Vikt


ejorris

Recommended Posts

Förutsatt att dimensionen på fälgen är korrekt spelar det någon roll vilken vikt en fälg passar för? Jag bygger en "locost-cobra" om man nu kan kalla det så, baserar på opels framvagn. Har hittat en plåtfälg som ser ut som jag vill och som passar mina ändamål. Har tänkt bredda den 1" till 7"x15".

Men fälgen jag tänker på är tänkt till en Opel Corsa med tjänstevikt kring 1100kg medan mitt bygge antagligen blir aningen tyngre. Spelar detta någon roll?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Efter som ingen svarat så kan jag tippsa om att ringa till någon som riktar och breddar fälgar. Vet av gammal erafarenhet att det skiljer ganska mycket mellan olika fälgar, plåtfälgar kan många gånger vara bättre en alu fälgar. Fälgnasare saknar som regel kunskap om vad fälgarna verkligen tål och hur bra dom verkligen är så jag skulle inte rekomendera att fråga dom.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret, låter ju sunt att ringa nån smo vet. Hur svårt är det att bredda en fälg själv tror du? Har läst lite om det i SFRO handboken men frågan är om man kan fixa det själv med lite "övning"?

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

jag skulle avråda från att bredda plåtfälgar själv... visst om man är mycket duktig med svetsen och har en stor svarv ...men betänk... om svetsen går sönder.. med ett tryck på tex 2 kg... per kvadrar cm... det blir med andra ord stora krafter som försöker dela fälgen... om man nu måste ha breda fälgar=vikt... köpt tex en bred fälg och byt eller flytta centrumet till ett lämpligt ställe... en inte helt lätt operation men med stor svarv ,svets och indikatorklocka går det..

vet om folk som köpt 10 tum breda Whitespoke fälgar och svetsat i ett annat centrum med rätt ofsett..

men vikt... det vill man ju inte ha i onödan...när jag byggde min buggy ville jag ha breda fälgar bak det blev 10tum... då för några år sedan kostade dom , white spoke ca 600kr styck.. dom hade även 8 tum *15

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...