kler Posted February 9, 2008 Share Posted February 9, 2008 Mycket funderingar är det nu i början av bygget.. Vad man ska använda för delar mm.. Bygger McSorley 7+4 ram och undar om det finns fler som byggt dessa chassie och använt en stel volvo axel? Är det 740 axeln som passar bäst i detta lite bredare chassie? Bilder på konstruktioner med volvoaxel mottages tacksamt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 740-940 axeln har 90mm bredare spårvidd än en 240 axel. minns jag inte fel så är 7+4 ramen 116 bred som min ram och då funkar en 940 axel utmärkt. Tar du då en 1031 axel så vill det till mycket för att knäcka den.. Vad är det du vill ha bilder på mer exakt? alltihop eller? Det finns en del bilder på min bil på hemsidan från byggandet av bilen http://seven_hmb.booksgarage.com/bilbygget_del_1.html kika där eller maila uppgift på vad du vill se eller veta närmare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kler Posted February 14, 2008 Author Share Posted February 14, 2008 Om man bygger enligt McSorley 7+4 så är ju bakre delen av chasiet vinklat lite uppåt (undre delen). Får man plats med en 740 axel och dess fjädringsväg då? Eller är det kanske bättre att ha chassiet plant i underkant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 14, 2008 Share Posted February 14, 2008 Jag har ett sådant chassi och 940 bakaxel, det är inga problem. 255/40R17 däck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kler Posted February 15, 2008 Author Share Posted February 15, 2008 (edited) Okay, så då ska det inte vara några problem att bygga klart chassiet innan jag får hem min bakaxel då? Du har inte några bilder på ditt bakvagnsbygge Rikard? Har du byggt hela chassiet exakt efter McSorley 7+4 utan några ändringar? Då blir det till att svetsa vidare i morgon då! :thumbsup: Edited February 15, 2008 by kler Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 15, 2008 Share Posted February 15, 2008 Jupp, helt enligt ritningarna (fantastiskt korrekta, inte ett fel vad jag hittade). http://seven.no-ip.info är min hemsida, där finns det lite bilder. Inga jättebra på just bakvagnen, men kolla startsidan näst överst och näst underst samt under hjulupphängning. Lycka till :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kler Posted March 1, 2008 Author Share Posted March 1, 2008 Vad använder ni för dimentioner/sorter av rör till länkarmar bak? Har ni använt en kardanaxel från en volvo eller hur har ni löste den biten? (jag har en SAAB-motor, Opel låda (R25-R28) och en 740 bakaxel) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 1, 2008 Share Posted March 1, 2008 (edited) Jag använde samma rör som till främre bärarmarna, i mitt fall ganska stora 32x3 mm. Lösning på kardanproblemet EDIT: Länken Edited March 1, 2008 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kler Posted March 3, 2008 Author Share Posted March 3, 2008 Vad skall det vara för passning mellan ett länkarmsrör och en svetsände. Måste det vara "exakt" eller går det bra att använda en svetsände med ytterdiameter på 18 mm i ett rör med innerdiameter på 19 mm. Risken att det blir snett minskar ju om man har lite längre svetsända. Finns det några rekomendationer på mtrlkvalité för svetsändar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.