SteQve Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 (edited) Jag kommer att bygga mina fästen till bärarmar av 50x50x3 VKR profil. Längden på profilen är 40mm och jag tänkte sätta centrum på hålet 18mm från kanten, det betyder att det finns 12mm mellan hålets ytterradie och änden på VKR-röret (använder M12bult). <- 40 -> ---------- | | O <- M12 | ---------- <-> 18mm Är detta för klent? I boken ser jag att han har 18-4=14mm. Dock använder dom M8 och jag M12 så jag fördelar tryckkraften över större area. 50% större area närmare bestämt. Förstår ni frågan? :) Edited February 3, 2008 by SteQve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 OM det skulle vara ett problem, vilket jag inte tror, så är det på höjden (40mm) du bör kompensera för det större hålet. 18-3 (godstjocklek)=15, kolla att du får rum med bussningarna+ lite luft, Triumph grejorna är ganska klena så om du använder något annat kan det bli trångt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 en möjlighet är: svetsa fast en tjock bricka på varje sida av röret.. den fördelar ju då kraften på en större yta..typ en sk. karosseribricka.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted February 3, 2008 Author Share Posted February 3, 2008 jag skall punkta dit fästet imorgon så kan vi göra någon bedömning därefter :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted February 5, 2008 Author Share Posted February 5, 2008 Så här sitter fästena i ramen. Själva "kuben" som håller bussningen sitter således nästan med hela bakkanten svetsad i ramen, vilket borde bli ruskigt starkt. Så här har jag punktat dit ett fäste. Kommentarer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Du får vara noggrann med längden på hylsorna så skruven orkar klämma fast dom ordentligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted February 8, 2008 Author Share Posted February 8, 2008 nu hänger jag nog inte med på hur du menar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 han menar så att kanterna klämsmot hylsan så den inte glappar i sidled Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 Just så Thomas. Vad du än har för bussning så ska den INTE röra sig runt skruven, utan skruven ska klämma fast inre hylsan mellan sidorna på fästet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted February 8, 2008 Author Share Posted February 8, 2008 Aha, nu är jag med :) Den inre hylsan är 1mm för lång (45mm men internt är kuben 44) varför jag kommer slipa ned och pressa in bussningen. Så när bulten drar åt på båda sidor kommer hylsan där inne inte att kunna röra sig en millimeter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts