Jump to content

Fästen För Bärarmar


SteQve

Recommended Posts

Jag kommer att bygga mina fästen till bärarmar av 50x50x3 VKR profil. Längden på profilen är 40mm och jag tänkte sätta centrum på hålet 18mm från kanten, det betyder att det finns 12mm mellan hålets ytterradie och änden på VKR-röret (använder M12bult).

<- 40 ->

----------

|

| O <- M12

|

----------

<-> 18mm

Är detta för klent? I boken ser jag att han har 18-4=14mm. Dock använder dom M8 och jag M12 så jag fördelar tryckkraften över större area. 50% större area närmare bestämt.

Förstår ni frågan? :)

Edited by SteQve
Link to comment
Share on other sites

OM det skulle vara ett problem, vilket jag inte tror, så är det på höjden (40mm) du bör kompensera för det större hålet.

18-3 (godstjocklek)=15, kolla att du får rum med bussningarna+ lite luft, Triumph grejorna är ganska klena så om du använder något annat kan det bli trångt.

Link to comment
Share on other sites

Så här sitter fästena i ramen. Själva "kuben" som håller bussningen sitter således nästan med hela bakkanten svetsad i ramen, vilket borde bli ruskigt starkt.

post-282-1202198527_thumb.png

Så här har jag punktat dit ett fäste.

post-282-1202198485_thumb.png

Kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Aha, nu är jag med :)

Den inre hylsan är 1mm för lång (45mm men internt är kuben 44) varför jag kommer slipa ned och pressa in bussningen. Så när bulten drar åt på båda sidor kommer hylsan där inne inte att kunna röra sig en millimeter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...