Jump to content

Ljuddämpare


Zyxx

Recommended Posts

Hur mycket ljuddämpare behöver man för att få igenom bilen i buller provet

Tänkte ordna ett besiktningsavgasningsystem (längsta ordet i dag på forumet) eller kan det funka med en ljuddämpare från en MC ?

Link to comment
Share on other sites

Tar du en orginal Mc dämpare så är de näst intill "täta" så det borde funka.

Vi maskade ofta med MC dämpare när jag körde långlopp. Det var smidigt då man enkelt demonterade insatsen.

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Rätt påpekat att bullerprovet inte är enbart avgasljud. allt skrammael , resonansljud och inte minst insugninsljudet.

Provade en mc dämpare för 900cc som varvade 12000 rpm o tänkte att den skulle räcka för en2,o l- motor o bara 6000rpm ocg den räckte till ljudmätningen som bara varar några få sek med full belastning. Men sen funkar den inte. Vad jag vill säga är att köp ingen dyr mc-ljuddämpare, för såna är det gott om. Låna av någon mc-åkare. Ofta har dom bytt ut orginal mot effektdämpare.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Med mer mos under locket har min bil börjat väsnas mer ur avgasröret, något som många tycker är sketatufft.

Men jag vill ha mer diskret ljud.

Nu sitter det två såna där runda "simons"-dämpare i serie, 2.5 tum raktigenom och det har väl funkat någorlunda.

Helst vill jag ha en rund burk, främst av estetiska skäl. Hittade dock en Apple-historia som är oval och lovar guld och gröna skogar - fast den är tre tum.

Frågan är om en ökning av rördiametern i lokalt i dämparen påverkar bullret, och i så fall i vilken riktning.

multi.jpg

L=650mm B=225 H=130mm

Förutom att firman behöver någon som korrekturläser (en himla massa särskrivningar) produktinformationen ser det riktigt bra ut:

"Med vår nya unika 3"(76,2mm) Multi-Frequency dämpare tar Apple Racing täten med ett stort kliv in i 2000 talet.

Multi-Frequency dämparen är uppbyggd med en Pulsations zon och dubbla individuella absorberings zoner för att täcka ett bredare frekvens område. Pulsations zonen styr den backpuls som finns i systemet att stanna i dämparen där den gör mest nytta. I och med detta får ljuddämparen en möjligheten att arbeta bättre utan att hindra genomströmningen.

Multi-Frequency dämparen har utvecklats både i flödesbänk och bromsbänk, den är framtagen för att passa dom hårda "decibel regler" som Svensk racing förespråkar. Tester i bromsbänk och i real life visar att ljuddämparen fungerar över all förväntan.

Denna High Performance ljuddämpare har även visat gott resultat på bilar av typ vans & truck's.

NYA 3" MULTI FREQUENCY DÄMPARE TAR NER LJUDNIVÅN ÖVER ETT BREDARE FREKVENSOMRÅDE PRIS 895:-"

Kan det vara nåt?

Jag vill inte gå miste om hästkrafter i onödan. En katalysator tar i och för sig ner ljudet en aning men med viss effektförlust. En sådan gör också alla moraliskt överlägsna bilhobbyhatare fattigare på argument och man gör miljön en tjänst så det kan kanske vara ett gångbart alternativ för mig.

Link to comment
Share on other sites

Varför kan inte tillverkarna smeta dit en siffra på hur många decibel dom olika ljuddämparna faktiskt dämpar ???

Som det är nu får man ju gissa sig fram......

Link to comment
Share on other sites

jag har köpt en dynomax dämpare som jag är nöjd med. den säljs av walker som turboljuddämpare.

den har böjar inuti så att gaserna inte slår mot plan vägg.

Link to comment
Share on other sites

appel dämpare finns även som runda ner till 2 tum om jag mins rätt.Och dom dämpar väldigt bra, kommer att använda 2st 3 tum runda till min bil med saab 2,0t motor

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara så att det var ett par special byggda dämpare mats appelgren fixade åt mig för många år sedan ,jag vet att han även byggde ett par långa side pipes till min hot-rod då han även byggde motor till bilen.finns dom inte med på hemsidan finns det nog inte att uppbringa,men kolla med janne på lövens, där köpte jag mina 3tums runda

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har testat lite med samma dämpare som i fjol och utblås åt sidan. Går nog tillbaka till utblås bakom bilen, men jag vill också montera en superslimmad slutljuddämpare för att få bort lite trumpetljud.

Funderar på att köpa ett perforerat 2.5tumsrör, lite ull och ett tretumsrör att kapsla in i. Möjligen platta det perforerade lite och sedan bredda ett annat 2.5tumsrör utvändigt, både för estetiken och frigången.

Dock inte högprioriterat för mig just nu.

Nog borde väl ljuddämparfirmorna kunna greja ett perfat rör och lite strumpa?

Å andra sidan är det ganska högstämd sång på insugssidan men det kan man ju reglera med gasen. Helt klart så noterar varenda motorintresserad människa när jag använder gasen. Ljuv musik för oss, troligen ligistfasoner om man frågar de cyklande uppsalaborna med fjällrävenryggsäck och toppluva plus cykelhjälm.

Och man ska respektera sina medmänniskor, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...