Jump to content

Styrradie Eller Scrudradius


atorp

Recommended Posts

Så hur mycket ET måste en 15" fälg ha för att det ska bli bra med taunusspindel?

Med standard spindel och "bra" (dvs runt 20 mm i styrradie) behöver man ett ET runt 100 mm.

Med Focus 6x15" fälg (ET52,5) närmar man sig vad man skulle kunna kalla för designmässigt acceptabelt (66 mm).

Nej, SFRO har inget utslag i frågan än ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag kontrollmätte mina spacers i går. Konstingt att bilen är körbar överhuvudtaget om jag ska tolka teorierna i den här tråden rätt.

fälg 7X15 et30 + spacer 40 mm. Det blir totalfel - men bilen fungerar. Ska testa att köra utan spacers, fast det inkluderar jobbet att demontera skärmarna med fästen. Troligen blir körupplevelsen trevligare då.

Någon som har koll på de breda Westfieldarmarnas mått? det är väl den simplaste vägen att gå antar jag. Eller grilla ihop egna armar.

Dagens uppgift blir att mäta spårvidden och jämföra med reghandlingen. Jag tror att bilen har passerat alla instanser med aktuell setup nämligen.

Link to comment
Share on other sites

Jag kontrollmätte mina spacers i går. Konstingt att bilen är körbar överhuvudtaget om jag ska tolka teorierna i den här tråden rätt.

fälg 7X15 et30 + spacer 40 mm. Det blir totalfel - men bilen fungerar.

Det är ju det jag säger; jag tror inte problemet är speciellt stort, iaf inte om man har lämpliga vinklar. :)

Ska testa att köra utan spacers, fast det inkluderar jobbet att demontera skärmarna med fästen. Troligen blir körupplevelsen trevligare då.

Intressant! :)

Någon som har koll på de breda Westfieldarmarnas mått?

44 mm längre per sida än standard, tror jag... Kan nog mäta mina någon gång under dagen.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag hursomhelst ska skaffa nya däck kommer jag definitivt att testa med litet/inget tryck i ett framdäck. Det ska bli intressant.

Och mycket riktigt, bilen är reggad med nuvarande fälgar/spacers. 1390 mm spårvidd fram.

Jag är ingen fena på det där med offset och sånt men et30 plus 40 mm spacer blir väl sak samma som et -10?

Spårvidd bak =1580 tror jag, vilket omöjliggör att köra utan spacers fram. Förutom att det inte ser klokt ut så kan det knappast vara bra för bilens uppträdande - eller kan det bli sämre än nuvarande? Annan offset blir bättre geometri men hur är det med stor spårviddsskillnad mellan fram och bak?

Nä, det får nog bli längre armar helt enkelt. Fast Westfieldgrejorna kanske inte passar i ramens fästpunkter.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag hursomhelst ska skaffa nya däck kommer jag definitivt att testa med litet/inget tryck i ett framdäck. Det ska bli intressant.

Se till att du har gott om plats bara...

Och mycket riktigt, bilen är reggad med nuvarande fälgar/spacers. 1390 mm spårvidd fram.

Jag är ingen fena på det där med offset och sånt men et30 plus 40 mm spacer blir väl sak samma som et -10?

Borde stämma.

Spårvidd bak =1580 tror jag, vilket omöjliggör att köra utan spacers fram. Förutom att det inte ser klokt ut så kan det knappast vara bra för bilens uppträdande - eller kan det bli sämre än nuvarande? Annan offset blir bättre geometri men hur är det med stor spårviddsskillnad mellan fram och bak?

Hur det slår beror mycket på fjädrar, krängningshämmare osv. En del Westfieldåkare har iaf bytt till wide track fram för att minska överstyrningen. Antagligen är det så att den smalare framvagnen tar upp mindre rollkrafter (förutsatt bibehållen fjäderkonstant vid hjulet), vilket ger större rollkrafter i bakvagnen, som därmed får lite mindre grepp.

Nä, det får nog bli längre armar helt enkelt. Fast Westfieldgrejorna kanske inte passar i ramens fästpunkter.

Inte helt gratis heller... Mina kostade ett par tusen mer än standard. Å andra sidan ser grejorna trevliga ut, och det är värt en del att det bara är att skruva ihop utan justeringar, modifieringar och allmänt strul. (Mer tid till adapterplatta, motorfästen, ombyggnad av startmotor, mysko kylsystem och annat kul man åker på med udda drivlinor. ;))

Förresten; tänk på att längre länkarmar ändrar utväxlingen! Man behöver 20-30% hårdare fjädrar med Westfield wide track, jämfört med standard. Westfieldvarianten har även utflyttad infästning för stötdämparen, så man behöver 2" längre dämpare. Det finns andra varianter med fästena längre in, men de blir ganska kraftiga och tunga för att klara den ökade belastningen.

Link to comment
Share on other sites

Ska man vara petig bör man också prova punktering i motorvägsfart innan man vet om styrradien är ett problem eller inte... På säker plats, förstås.

/Gustaf

Varför inte göra ett krockprov när man ändå är i farten? :lol:

/Janne

Link to comment
Share on other sites

SFRO1 idag utan större problem.

Byte till bussningar istället för länkhuvuden på bakre-övre yttre.....(långt ord) leden, fotstöd för vänsterfoten skall också monteras samt skydd för + polerna.

Nu är det bara att bygga färdigt....bara och bara....

Ha en trevlig helg alla "byggnissar"!!

Link to comment
Share on other sites

Grattis som fan.

/Janne

Tack så mycket!

Ha en trevlig helg!

Jag har tyvärr inte lagt ut några nyare bilder, men på min hemsida kan du se lite foton etc: www.grandicki.se

Edited by gabbes
Link to comment
Share on other sites

Fyller också på med ett grattis! Skönt att det löste sig med spindlarna - tror att många kommer att köra med "Taunus+Gabbes"-framvagn framöver... ;)

Var besiktningen med dina 17" eller gjordes den med andra fälgar? Varför fick du inte ha länkhuvud som bakre övre yttre led?

Edited by Sonett7
Link to comment
Share on other sites

Fyller också på med ett grattis! Skönt att det löste sig med spindlarna - tror att många kommer att köra med "Taunus+Gabbes"-framvagn framöver... ;)

Var besiktningen med dina 17" eller gjordes den med andra fälgar? Varför fick du inte ha länkhuvud som bakre övre yttre led?

Tack så mycket!

Besiktningen gjordes i Laholm - med 17" hjulen. Det känns bättre att ha dom grejorna som bilen skall köras med i papperna.

Eftersom jag har länkhuvuden som inre led - för justeringens skull - så tyckte han att det blev för stumt med länkhuvuden även som yttre. Jag skall använda mig av samma bussning som i nedre armen (urethan) samt svarva en hylsa så att jag kan justera den utan att demontera något. Jag har för mig att du gjorde en liknande justering?

Link to comment
Share on other sites

Visst har jag sådana justerprylar i min upphängning - ritningarna finns upplagda här på forumet för nån vecka sedan...

Kanon! Jag skall kolla på dessa och göra något liknande - det är ju smidigast när man skall justera in bakvagnen.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag hursomhelst ska skaffa nya däck kommer jag definitivt att testa med litet/inget tryck i ett framdäck. Det ska bli intressant.

Något nytt om detta?

Jag blir nog tvungen att göra ett seriöst punkatest i motorvägsfart om jag ska slippa bygga om hela framvagnen. Westfields framvagn går inte att få ner till 60 mm scrub utan så stora offsets att man får andra problem. (Minskad rattåtergång, platsbrist mm.) Med ET44 är jag tillbaka på samma spårvidd som med standardlänkarmar (har wide track), och då är det fortfarande 56 mm scrub...

Link to comment
Share on other sites

Det borde gå att göra ett enkelt test i lägre hastigheter också.

Ett tomt däck på ena sidan och en dynamometer fasthakad i ratten.

Bara att avläsa vilken kraft som krävs för att hålla bilen på rätt köl.

Gör man avläsningar i några olika hastigheter så lär man kunna extrapolera fram ett värde för högsta tillåtna hastighet 120 km/h.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Då lägger vi på lite pinnar på brasan igen.

Som sagt jag besökte Anderstorp och montern där Gunnar stod och mekade ihop en Roadsport B Caterham.

eftersom jag drabbats av styradie problemtiken kopplat till mina Taunus spindlar så kollar man slaviskt efter detta.

Jag snackade även med en av killarna som hjälpte Gunnar som endast skrattade åt detta med styradie.

Det är En Caterham...... underförstått skulle de inte veta vad de håller på med !!!!! ha ha ha. klart det funkar......

Av denna anledning vore det synnerligen roligat att få veta vad Caterham har för geometri - Någon som Vet!!!

kolla bilderna de talar för sig själva. OBS det är Orginal hjul på CSR'en

:notworthy: :notworthy: :notworthy:

post-1215-1212950942_thumb.jpg

post-1215-1212950957_thumb.jpg

Edited by atorp
Link to comment
Share on other sites

Man kan ju bara småle åt situationen. Undar om Caterham gjort dylika punkteringstester, det är väl nästan troligt eftersom dom säljer nyckelfärdiga bilar?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har i alla fall beställt widetrack-armar (utan att veta om dom passar mot öronen på ramen) så jag slipper spacerplattorna.

Någon punkatest har jag inte genomfört, bara körning med väldigt lite luft i höger fram. Kom kanske upp i 90 och då var det inga problem för mig.

Helt säker är jag inte eftersom jag upptäckt en viss tröghet i rattstången, någon lagring har börjat kärva.

Det är förstås lätt att peka finger och tycka att SFRO är en löjlig inrättning, men vad är det som säger att Caterham testat sina grejor utifrån svensk trafiksäkerhetsaspekt?

Spindlarna som säljs av Rallydesign, - Wilwood Pro Spindle - kan det vara nåt?

Wilwood

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Det är förstås lätt att peka finger och tycka att SFRO är en löjlig inrättning, men vad är det som säger att Caterham testat sina grejor utifrån svensk trafiksäkerhetsaspekt?

Caterham finns väl som nyckelfärdig bil inom EU?

Känns som om säkerhetsreglerna borde vara ganska standardiserade inom just EU.

Jag(om det var mig du syftade på) har inte påstått att SFRO är en löjlig inrättning(SFRO behövs), jag försöker bara argumentera för att taunusspindeln uppenbarligen fungerar på många sjuor som redan rullar.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag menade inte att du pekade finger, jag reflekterade mest över mina egna reptilhjärnetankar.

Och jag har ju taunusspindlar själv, på bägge bilarna. Och det fungerar uppenbarligen.

SFRO lägger säkert till lite extra marginal när det gäller säkerheten, det skulle rasera många års arbete om ett amatörbygge råkade ut för någon svår olycka. Frågan är om taunussspindlarna är en sådan detalj. Jag tror inte det.

Link to comment
Share on other sites

Som första grupp får ni nu ta del av SFROs samlade ståndpunkt i frågan styrradier.

Styrradie – SFROs gemensamma inställning

När man konstruerar en normal framvagn för ett normalt amatörbygge (motor fram, drivning bak) bör man sikta på så liten styrradie som möjligt, normalt sett max 20-40 mm. Upp till 60 mm kan anses acceptabelt ur konstruktionssynpunkt om bilens konstruktion och utförande i övrigt kan hantera så stor styrradie (det beror på hjulvinklar, däck, styrningens konstruktion, rattens storlek etc. etc.).

Styrradier över 60 mm är alltid klart tveksamma och kan bara godtas om bilen vid en utförlig provkörning visar sig vara säkert hanterbar. Provkörningen måste göras på skiftande underlag, på ojämn vägbana och i relativt höga hastigheter. Det kan medföra att en avlyst provkörningsplats (tävlingsbana, halkbana, flygfält eller liknande) kan behöva ordnas genom byggarens försorg och på byggarens bekostnad.

Ovanstående innebär att man som byggare måste välja spindlar, hjulnav, fälgar och däck för att klara kraven. Det kan också påverka ombyggt fordon med breddade skärmar, där man vill ”fylla ut” hjulhusen genom att minska ET på fälgen.

Det finns inget absolut övre tak för styrradie, eftersom bilens uppförande beror på många andra saker i kombination. Men utsikterna att få en bil godkänd med styrradie i regionen 90-120 mm är minimala.

Varför begränsar vi styrradien? Utvecklingen går framåt och numera vet vi att en bil med mindre styrradie är mer lättkörd, mer förutsägbar och dessutom går fortare på bana. En stor styrradie ger stora självstyrande krafter från hjulen vilket kan vara katastrofalt vid en punktering i hög fart – speciellt om stor styrradie kombineras med breda däck. Några exempel på modernare bilars styrradie kan nämnas: Corvette C5/C6, 10 mm, Mazda Miata, 0 mm, Lotus Elise, 10,5 mm, McLaren F1, 16,25 mm.

Hälsningar

Gsutaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Gustav, har ni kommit fram till ett beslut om vad som gäller för kortning av rattstången?

Det sista jag hörde var presspassad hylsa och punktsvets. Eller?

Link to comment
Share on other sites

de här Wilwood Pro Spindle kan man bulta i dom där en taunusspindel sitter/har suttit eller måste man göra om infästningarna för bärarmarna för att få till så att dom funkar

Link to comment
Share on other sites

Måste man göra om fast man har godkänd SFRO1 sedan 1 år? Detta var ingen diskussion då! Jag tror att jag ligger i regionen 70-90 mm. :(

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Kortning rattstång avstår jag från att kommentera nu ;-)

Har man gjort byggbes och framvagnen har godkänts ska det väl mycket till för att den ska underkännas enbart på styrradie, dvs om bilen funkar bra att köra kan det klara sig. Men det är ju klokt att ta till sig informationen om man vill ha en bättre bil.

Wilwoodspindeln ser bra ut men bland annat höjden skiljer mot Taunus, så räkna med att få göra om åtminstone en del av framvagnen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Om man förlänger bärarmarna och kör med fälgar med abnormt ET så att man hamnar strax under 60 mm i scrub kan man då köra med taunusspindeln?

Kan man köra en sierraspindel å klara geometriproblemen? Är det samma spindelkonor?

Undrar vilka lager, bromsar, nav samt leder som går att använda på wilwoodspindeln?

/B

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Visst kan man använda Taunusspindeln om man väljer högt ET (gärna 100 mm nånstans). Kan dock bli tajt för bärarmar etc. när man svänger.

Sierraspindel funkar bättre men konorna etc. skiljer.

Jag anar att Wilwoodspindeln är gjord för Mustang II-nav men det är mest en aning. Kolla med Wilwood?

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Kortning rattstång avstår jag från att kommentera nu ;-)

/Gustaf

Men det är ju nu jag ska till att korta min stång. :unsure:

När har ni enats? ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag försöker luska ut om jag kan använda 7x16" ET25 fälgar till Sierra spindlar!

Är det någon som vet vilken scrubradie Sierra spindlarna har?

Kan man på något sätt räkna ut scrubradien på denna kombinationen eller måste man mäta på plats?

Om jag kan låna hem en fälg, hur mäter jag då på enklaste sätt (behöver inte vara exakt, bara jag vet att det är inom gränsen)?

(Jag måste försöka lösa detta idag, eftersom erbjudandet på fälgarna är tidsbegränsat)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag kan svara på det själv.

Det verkar som att Sierra spindeln har 15mm scrub radie, med ET38 fälgar.

Så med ET25 borde scrub radien bli 28mm (ET38-ET25+15) vilken borde vara fullt godkänt!

Rätta mig om jag har fel!

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att det beror inte BARA på styrradien i siffror, det hänger också på hur bilen fungerar. Ökar man styrradien 15 mm från spindelns "designade" styrradie kan det hända andra saker.

Därför är det klokt att så långt möjligt hålla sig inom ungefär de mått på ET som tillverkaren av spindeln tänkt sig.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...