_coffe_ Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Den där handbromsen är skitsnygg!! Hade ju varit perfekt att ha en sån :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Perfekt. Den där kan man ju CADa upp och vattenskära... Tack. Smart och enkel lösning för spärren... Jag ska göra min sidomonterad och ha den på tunneln på pass. sidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Den där kan man ju CADa upp och vattenskärakan jag lägga in en beställning B) gör du dom i Rf eller dural alu... gärna med lätthåll där det går... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted January 20, 2008 Author Share Posted January 20, 2008 Jag lägger också in en beställning! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Nä. Jag skär nog i vanligt Domex 240, 3mm. Kan inte svetsa aluminium och rostfritt behöver det inte vara. Jag lackar plåten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Den här tycker jag är intressantare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted January 20, 2008 Author Share Posted January 20, 2008 (edited) Den är ju också skitsnygg ;) Jag lägger in en beställning oavsett vad det blir... Är dom så snygga så kvittar det ;) Dock såg jag nu när jag tittade lite nogrannare att den här sista var för "sidomontage" eller vad man nu ska kalla det... iof så kvittar det egentligen... Det blir ju lite mer plats på detta vis... Edited January 20, 2008 by _coffe_ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Steg 1 är att hitta en passande fjäder till låsspaken och sedan bygga runt den... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted January 20, 2008 Author Share Posted January 20, 2008 Sen måste man väl hitta på något så att man kan justera wiren också... eller ni kanske har en massa bra lösningar på detta som inte jag vet om :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Justeringen sitter ju redan på handbromsvajern. Förresten så har jag en ny vajer till salu fast bara trum-versionen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted January 20, 2008 Author Share Posted January 20, 2008 mhmm, då varierar det nog beroende på vilken modell man har... Det är lite annorlunda på en saab 9000 har jag för mig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 en spiralfjäder e ju lättast.. bara borra in den i röret underifrån mellan dom 2 fästplattorna..får kolla i fjäder sortiment asken från Würt på jobbet... den sista ``clubbman´´ utförandet verkar intressant... skulle kunna tänka mig om du skär plattor till en 10 st går det säker att omsätta här.. svetsa i hop dom e ju en baggis... det gör jag gärna själv med ``mina´´ bitar dvs om du vill vara så vänlig... :notworthy: angående uppspäning av vajer... om man har fri vajer utan hölje så kan man sätta en liten vantskruv i serie... finns ju i rf eller galvade på vilken järn affär eller firma med båt grejer som hellst... ps hitta handbroms spaken i senaste Kit Car . tidningen asså.. www.kit-cars.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 Jag är också intresserad, och jag kan också svetsa ihop själv. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted January 21, 2008 Author Share Posted January 21, 2008 Jag kan inte svetsa ihop något, så någon får gärna göra det åt mig :) Så blir jag jätteglad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 Ja me, ja me, ja me! (Rikard räcker upp handen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 Värst vad många det är som också har tittat på Sierrans handbromsspak och rynkat på näsan... Låt mig CADa lite först så ska vi se hur det blir. En riktigt låg spak ovanpå kardantunneln kanske blir bäst trots allt. Kanske sätter mig lite i kväll... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 tänk att en ynka bild kan göra så mycket glädje... du kan ju försöka räkna på vad du vill ha för ett set... ev köper jag flera... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Ett första försök...det blev ganska likt. På undre bilden är den monterad i ramen. Total höjd från infästningen och upp är drygt 55mm mot Sierra orginal som har 110mm. Mycket bättre plats för armbågen. Det saknas fästplattor och bakre infästningen tror jag blir lite väl klen. Dessutom saknas det detaljer i pivotpunkterna. Ett litet rör med skruv genom skulle kunna fungera... Ska komplettera med en fjäder för låsbygeln också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 :w00t2: Snälla säg att du kommer kunna sälja ett par utskurna delar. VILL HA! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Lugn Rikard. Fungerar det ska jag fixa bitar till dig. Men först ska jag bygga en prototyp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 lätthål...tack och kanske längre utlösar spak??!! och annars..när kommer bitarna??? :w00t2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted January 22, 2008 Author Share Posted January 22, 2008 Haha, lugna ner er lite nu :P Ser skitbra ut det där, men det är som du säger... Den ser lite klen ut där bak... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Utgåva 2.... Fixeringsplattor, lätthål, längre frigöringshandtag och en liten returfjäder... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 får jag ha synpunkter?? gärna flera runda lätthål med större i mitten och sedan mindre utåt..kanske svårt att genomföra.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Nejdå. Jättelätt. Men blir det inte lite Schweizerost-varning.... Vi provar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Jag vet inte om det blev så bra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 26, 2008 Share Posted January 26, 2008 ser väl okey ut... annars om man gör plattorna utan hål så ör det ju fritt för vem som att lätta efter eget huvud om intresse finns.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 26, 2008 Share Posted January 26, 2008 Eller så här... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 26, 2008 Share Posted January 26, 2008 förträffligt, men hur mycket vikt sparar man? 10 gram kanske :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 26, 2008 Share Posted January 26, 2008 98,28g. Dricker man kffe efter man kört istället för före så spelar det ingen roll....:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted February 19, 2008 Author Share Posted February 19, 2008 Hur går det med tillverkningen av den förträffliga handbromsen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 Jodå. Jag har samlat på mig lite bitar som jag ska åka och lämna för skärning nu under veckan. Handbroms, växelspak, diverse konsoler... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted February 19, 2008 Author Share Posted February 19, 2008 ah, trevligt... Då ska det bli väldigt kul att se resultatet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B5254T4 Posted February 20, 2008 Share Posted February 20, 2008 Oxå intresserad av en osvetsad spak, ser fram emot prototypen! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 Nu har jag brännt ihop en första prototyp. Blev hyfsad i funktionen. Lite puts och lite lack så ska det nog bli bra.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 Lite puts och lite lack så ska det nog bli bra.... Lite puts = Ja Lite lack = Nej ! ! ! Färgen väger ju extra.. ;) allvarligt ser den riktigt bra ut.. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 Tack ska du ha. Den är gjord i vanlig Domex. Den kommer rosta. Anledningen är att jag varken kan svetsa rostfritt eller aluminium men då jag har en kompis som tiggar funderar jag på att ändå köra rostfritt när utvecklingen är färdig... Blir snyggare svetsar också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted March 11, 2008 Author Share Posted March 11, 2008 Är inte själva "spakdelen" väldigt lång? Annars så ser det ju kanoners ut ju! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 När jag pillat dit vajern ska jag känna vad som känns rätt ur hanteringskraftssynpunkt. Röret går att kapa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted March 11, 2008 Author Share Posted March 11, 2008 Aha, men det är ju kanonbra :) Riktigt bra jobbat annars tycker jag ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 nice... jag skulle gärna ha den i alu... men kuggsegmentet blir väl inte tillräckligt slitstarkt.. rf är ju trevligt.. ingen ytbehandling och hållbart.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Hur går det med tillverkningen av den förträffliga handbromsen? Hej Fredrik Undrar om det finns nån cad ritning på handbromsen och om man kan få ta del av den Mvh Sorin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Instämmer med föregående talare! kan du slänga in bilderna på ditt resultat igen för de verkar ha försvunnit. jag gillar cadden. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Jag och jocke håller på att rita på det, så är det någon som har en sierra handbroms liggandes och ska sälja för en vettig peng, så hör av er, så har vi något att gå efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Kan deta vara till nåt hjälp Robban ? http://www.triggerhandbrakes.com/trigger--flatfloor.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Kan deta vara till nåt hjälp Robban ? http://www.triggerhandbrakes.com/trigger--flatfloor.pdf Absolut, men jag skulle vilja ha en riktig spak, just för att se mekanismen.. Har du inte din löst?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Ju ni kan låna min inga problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Vill du ta me den när du hämtar plåtarna?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Jap jag tar den med mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts