Jump to content

Stötdämpare


Drake

Recommended Posts

Var till Roadster och köpte 4 Gaz-dämpare med länklager med 12 mm bulthål enligt Bosse men det visade sig vara 1/2" eller nåt liknande. :banghead: Då är frågan om man måste köpa på sig nya bultar och borra upp fästöronen eller om det finns färdiga Schims eller hylsor att stoppa i? Dessutom så måste man ju ha brickor på sidan om lagren men vanliga brickor har för stor diameter. Nån som vet om det finns brickor med ca 18 mm ytterdiameter och hål för halvtums-bult?

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört så mycket dåligt om GAZ dämpare så jag vet inte om jag någonsin skulle våga köpa......

Det verkar vara minst sagt varierande kvalité från sändning till sändning..... Tråkigt, bara att beklaga

att du fick just de dämpare du fick. Det finns trots allt de som fått fungerande, hela och riktiga.

Åk tillbaka och släng dom på disken och be om nya med bättre precision i lagren!

Angående bulthål så skulle jag borrat upp fästöronen i ditt fall.

Link to comment
Share on other sites

Du ska använda 1/2-tums bult, det är det enda rätta.

Jag har handlat och använt kanske 4-5 uppsättningar GAZ och sålt kanske lika många vidare. Det stämmer kanske att ytfinish på både dämpare och bussningar inte matchar Koni och andra som kostar mycket mer men än så länge har ingen av de dämpare jag varit i kontakt med haft några problem med funktionen. Men andra dämpare i samma prisklass är säkert likvärdiga så man kan ju välja dem istället om man är osäker.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag har ProTech-dämpare med ledlager precis som du och även mina varierar i hur pass lätt de rör sig. Tänk på att om du monterar dem som vanliga coilovers så måste du spänna skruven som håller dämparen relativt hårt för att inte lagret skall rotera runt skruven istället för i själva leden - kan tänka mig att det är därför de har så pass "lösa" lager.

Precis som "smeden" hade jag borrat upp fästöronen till 1/2". De brickorna du söker är ju ganska lätt att tillverka själv i en svarv... ;) Eller det kanske är den typen av "bussning" som skall pressa på själv kulan i leden du söker... Skall försöka komma ihåg att ta bilder på mina så jag kan visa vad jag menar!

Link to comment
Share on other sites

Jag valde att borra upp hylsan till 12mm, det är ju bara ett par tiondelar som skall bort om jag minns rätt. Jag har dessutom hört att bussningarna är dåliga och slits fort. Jag räknar därför med att svarva nya i nylon med ett rostfritt rör som hylsa (lätt att hitta 12mm rör).

Link to comment
Share on other sites

Mats, lite bilder vore bra!

Visst kan man svarva brickor själv men eftersom jag inte har nån egen så tänkte jag att det kanske finns nån färdig lösning? Lite less på allt ramjobb så här innan SFRO så jag skulle bara vilja bulta ihop skiten och gå vidare!

Link to comment
Share on other sites

Här är en bild på mitt övre länkhuvud i bakre hjulupphängningen. På båda sidor om leden sitter en rostfri distans som trycker på själva kulan. Dessa distanser köpte jag hos http://www.mecmove.se där jag också köpte länkhuvudet. De säljer också leder med tum-mått så de borde ha 1/2" distanser också - hör av dig om du får napp för jag behöver sådana till mina stötdämpare också (om priset är rätt dvs...) ;)

Visar också en bild på mitt undre stötdämparfäste i bakvagnen - klar fördel med ledlager om man vill vinkla stötdämparen såhär! :thumbsup:

post-38-1200853863_thumb.jpg

post-38-1200853925_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...