Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Kommentera gärna min idéskiss om kortad styrarm. Godkänt eller inte. Vilket materialkvalité skall man använda i den blå delen?

Har äntligen skaffat en gammal metallfräs :wub: som jag vill få användning av.

post-407-1200589108_thumb.jpg

Edited by AlfaRonny
Posted

det för du nog höra med sfro om. eftersom du borrar hål så försvagar du.

Posted

Om det där går bra för sfro ! så blir nog mitt spindel problem löst också! har också metallfräs.. :D har NC fräs också :P muhaha

Posted

Det borde inte bli någon försvagning pga hålen eftersom den blå delen har sidor (tänk U-balk) som hindrar försvagningen.

Vad säger ni på SFRO?

Posted

Kanske behålla kilformen som finns på vänstra bilden för att intea skapa en försvagning linjen nytt -gammalt ??

/Toffe

Posted

jag vet att det är u-balk, men betånk att man kapar den vid inre hålet och hårdbelastar den. då ger sig u-balken och glapp uppstår. inget jag skulle rekommendera i alla fall.

Posted (edited)

kan du inte limma fast den nya ytteränden och låsa den med 2 tunna genomgående bultar.. då håller limmet ihop bitarna ,och man försvagar inte styrarmen så mycket..eller endå bättre, byt uprights till en mod med löstagbar styrarm

Edited by Michael Th
Posted

eller om det finns material att ta av så helt radikalt fräsa bort den gamla armen och ersätta med en helt ny ?

/Toffe

"Teknisk fantasi eller tjock plånbok"

Posted

Ronny har du en bild på nämda Spindel/upright som du tänkt ``modifiera´´ Alfa igen??

Posted

Jag skulle tro att om man nöjer sig med att ha genomgående bult bara i den yttre infästningen och istället har så

det klämmer vid den inre (runt den gamla styrarmen) så behöver man inte försvaga med ett hål.

Krafterna vid klämförbandet bli ju inte heller särskilt stora.

Sedan tror jag inte man ska fräsa bort för mycker utan bara såpass att det går att få båda armarna helt lika.

Om man gör detta rätt kan de då bli tom. starkare eftersom en slät (eller polerad) metallyta är starkare än den typiska gjutna.

Tex. polerar man ju vevstakar i en del trimmade motorer där reglementet motsätter sig specialtillverkade.

Vill du sedan (vilket jag tror är overkill) ha ännu starkar så kulpenar du spindeln.

Då sker ju en hoppressing av kristallerna i metallens ytskikt vilket ger högre styrka och bättre seghet. :)

Eftersom du har en fräs borde det vara en smal sak att tillverka den nya påskruvade armen så att du får ett klämförband istället.

Tror oxå det är viktigt att behålla armens koniska utseende.

Posted (edited)

Bra idéer!

Men hur är det med materialvalet då? I A-armarna är det ju så himla viktigt och då borde det ju vara det här också eller?

(Till Michael Th: Nä, jag har ingen bild med det är 75áns spindel som jag kanske skall ändra. Men plan A är att hitta en annan styrväxel)

Edited by AlfaRonny
Posted

Jag kan inte så mycket om material men bra stål av den typ man fräser maskindelar av borde väl räcka.

Spindlarna är väl gjutna alt. smidda i ngt ganska enkelt material, så det borde ju inte vara så svårt att få till stål som e starkare än så :)

Vad säger de som kan ngt om stålkvaliteter etc?

Posted
Jag kan inte så mycket om material men bra stål av den typ man fräser maskindelar av borde väl räcka.

Spindlarna är väl gjutna alt. smidda i ngt ganska enkelt material, så det borde ju inte vara så svårt att få till stål som e starkare än så :)

Vad säger de som kan ngt om stålkvaliteter etc?

Material som vi använder till maskindelar typ axlar till valsar,tryckkärl eller liknande i mekanisk industri heter

s355j2 inte speciellt dyrare för det kvaliten under som vi kallar bonnajärn heter s235 sen går siffrorna uppåt jag finns i skåne Kristianstad och kan ordna bitar om det finns intresse MVH Challe

  • 2 weeks later...
Posted

Iden ser ut att vara ok förutom att skarvbiten går hela vägen in på armen. Om vi antar att skarvbiten sitter stumt i armen har du gjort armen ca 1.5 ggr så bred (=ca dubbelt så styv), där skarven slutar blir armen mycket vekare och det mesta av utböjningen kommer att flytta sig dit. Den plötsliga förändringen i bredd gör också att spänningen i armen trängs ihop sk spänningskoncentration. Genom att göra en del av armen styvare så har armen, totalt sett, blivit svagare. Det är svårt att gör en sådan här skarv utan att få punktlaster där skarven slutar. Risken är väl stor att SFRO vill ha beräkningar som visar att du inte försvagar i känsliga områden eller skapar lastkoncentrationer.

Posted (edited)

Jag lutar åt att bara kapa bort en bit och sedan svetsar ihop igen och med rejäla svetsdiken. (Skall prova svetsbarheten på en kasserad spindel först)

Edited by AlfaRonny
Posted

går det inte att kapa bort och göra en helt bultad styrarm... kanske bultad genom den gamla och i broms ok bult..

  • 2 weeks later...
Posted

Tja

Vad tror ni om att kapa av styramrmen till lagom längd sedan värma upp den och banka ut den lite ? när den blivit lite plattare

ungefär lika platt som den är orginal vid konan, så fräser man den plan och borar och konar den ? Jag fundera på att göra så på mina iaf.. vad finns det för risker med att värma upp spindel och smida ut den ?

Posted

det är för proffs. SFRO avråder att göra ingrepp på spindlar och styrarmar.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...