AlfaRonny Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 (edited) Kommentera gärna min idéskiss om kortad styrarm. Godkänt eller inte. Vilket materialkvalité skall man använda i den blå delen? Har äntligen skaffat en gammal metallfräs :wub: som jag vill få användning av. Edited January 17, 2008 by AlfaRonny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 det för du nog höra med sfro om. eftersom du borrar hål så försvagar du. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsolo89 Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 Om det där går bra för sfro ! så blir nog mitt spindel problem löst också! har också metallfräs.. :D har NC fräs också :P muhaha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted January 18, 2008 Author Share Posted January 18, 2008 Det borde inte bli någon försvagning pga hålen eftersom den blå delen har sidor (tänk U-balk) som hindrar försvagningen. Vad säger ni på SFRO? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted January 18, 2008 Share Posted January 18, 2008 Kanske behålla kilformen som finns på vänstra bilden för att intea skapa en försvagning linjen nytt -gammalt ?? /Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 18, 2008 Share Posted January 18, 2008 jag vet att det är u-balk, men betånk att man kapar den vid inre hålet och hårdbelastar den. då ger sig u-balken och glapp uppstår. inget jag skulle rekommendera i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 18, 2008 Share Posted January 18, 2008 (edited) kan du inte limma fast den nya ytteränden och låsa den med 2 tunna genomgående bultar.. då håller limmet ihop bitarna ,och man försvagar inte styrarmen så mycket..eller endå bättre, byt uprights till en mod med löstagbar styrarm Edited January 18, 2008 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted January 18, 2008 Share Posted January 18, 2008 eller om det finns material att ta av så helt radikalt fräsa bort den gamla armen och ersätta med en helt ny ? /Toffe "Teknisk fantasi eller tjock plånbok" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 18, 2008 Share Posted January 18, 2008 hur har du tänkt att fästa den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 18, 2008 Share Posted January 18, 2008 Ronny har du en bild på nämda Spindel/upright som du tänkt ``modifiera´´ Alfa igen?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 Jag skulle tro att om man nöjer sig med att ha genomgående bult bara i den yttre infästningen och istället har så det klämmer vid den inre (runt den gamla styrarmen) så behöver man inte försvaga med ett hål. Krafterna vid klämförbandet bli ju inte heller särskilt stora. Sedan tror jag inte man ska fräsa bort för mycker utan bara såpass att det går att få båda armarna helt lika. Om man gör detta rätt kan de då bli tom. starkare eftersom en slät (eller polerad) metallyta är starkare än den typiska gjutna. Tex. polerar man ju vevstakar i en del trimmade motorer där reglementet motsätter sig specialtillverkade. Vill du sedan (vilket jag tror är overkill) ha ännu starkar så kulpenar du spindeln. Då sker ju en hoppressing av kristallerna i metallens ytskikt vilket ger högre styrka och bättre seghet. :) Eftersom du har en fräs borde det vara en smal sak att tillverka den nya påskruvade armen så att du får ett klämförband istället. Tror oxå det är viktigt att behålla armens koniska utseende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted January 20, 2008 Author Share Posted January 20, 2008 (edited) Bra idéer! Men hur är det med materialvalet då? I A-armarna är det ju så himla viktigt och då borde det ju vara det här också eller? (Till Michael Th: Nä, jag har ingen bild med det är 75áns spindel som jag kanske skall ändra. Men plan A är att hitta en annan styrväxel) Edited January 20, 2008 by AlfaRonny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Jag kan inte så mycket om material men bra stål av den typ man fräser maskindelar av borde väl räcka. Spindlarna är väl gjutna alt. smidda i ngt ganska enkelt material, så det borde ju inte vara så svårt att få till stål som e starkare än så :) Vad säger de som kan ngt om stålkvaliteter etc? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Challe Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Jag kan inte så mycket om material men bra stål av den typ man fräser maskindelar av borde väl räcka.Spindlarna är väl gjutna alt. smidda i ngt ganska enkelt material, så det borde ju inte vara så svårt att få till stål som e starkare än så :) Vad säger de som kan ngt om stålkvaliteter etc? Material som vi använder till maskindelar typ axlar till valsar,tryckkärl eller liknande i mekanisk industri heter s355j2 inte speciellt dyrare för det kvaliten under som vi kallar bonnajärn heter s235 sen går siffrorna uppåt jag finns i skåne Kristianstad och kan ordna bitar om det finns intresse MVH Challe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 Iden ser ut att vara ok förutom att skarvbiten går hela vägen in på armen. Om vi antar att skarvbiten sitter stumt i armen har du gjort armen ca 1.5 ggr så bred (=ca dubbelt så styv), där skarven slutar blir armen mycket vekare och det mesta av utböjningen kommer att flytta sig dit. Den plötsliga förändringen i bredd gör också att spänningen i armen trängs ihop sk spänningskoncentration. Genom att göra en del av armen styvare så har armen, totalt sett, blivit svagare. Det är svårt att gör en sådan här skarv utan att få punktlaster där skarven slutar. Risken är väl stor att SFRO vill ha beräkningar som visar att du inte försvagar i känsliga områden eller skapar lastkoncentrationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted February 3, 2008 Author Share Posted February 3, 2008 (edited) Jag lutar åt att bara kapa bort en bit och sedan svetsar ihop igen och med rejäla svetsdiken. (Skall prova svetsbarheten på en kasserad spindel först) Edited February 3, 2008 by AlfaRonny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 går det inte att kapa bort och göra en helt bultad styrarm... kanske bultad genom den gamla och i broms ok bult.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted February 5, 2008 Author Share Posted February 5, 2008 Jodå, men man är ju lat. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsolo89 Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 Tja Vad tror ni om att kapa av styramrmen till lagom längd sedan värma upp den och banka ut den lite ? när den blivit lite plattare ungefär lika platt som den är orginal vid konan, så fräser man den plan och borar och konar den ? Jag fundera på att göra så på mina iaf.. vad finns det för risker med att värma upp spindel och smida ut den ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 det är för proffs. SFRO avråder att göra ingrepp på spindlar och styrarmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 man kan ju t.ex. urlöpa ett material så det blir klenare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.