Tommy Posted January 16, 2008 Posted January 16, 2008 (edited) Lägger upp en bild på Schemat här: Diagram 4 Några frågor: -Diagram 4 / Plats E-4. vad är detta? -Vart kopplar jag in Varvmätaren, kan jag göra det på ledningen från komponent 108 ända fram till punkt S118 ? -Är tex, S118 på C-4 en "Soldered Joint" eller "Common Feed" , har inte Common Feed 4 siffror efter (S) ? - Vad betyder en " Cranking Feed " ? - Hur funkar en -Busbar, är det en säkring mot jord? - Är tempgivaren på motorn inblandad i sprutet eller är den helt fristående? Behöver plats för en ny givare till nya instrument. Jag blir tokig på detta? :wacko: Edited January 16, 2008 by Tommy Quote
_coffe_ Posted January 16, 2008 Posted January 16, 2008 (edited) Vart har du hittat det schemat Tommy? Är det ur Haynes? Det borde finnas en sida med förklaringar till alla siffror som du har med... Jag har annars den i PDF-format som jag kan skicka till dig... Edited January 16, 2008 by _coffe_ Quote
Tommy Posted January 16, 2008 Author Posted January 16, 2008 Jag har sidorna med Notes och items som de heter men jag hittar inget om komponenten på plats Plats E-4. Detsamma gäller S118... Quote
Thomas Posted January 16, 2008 Posted January 16, 2008 kan det vara en tändförstärkare? symbolen liknar symbol för torktumlare :D Quote
_coffe_ Posted January 16, 2008 Posted January 16, 2008 (edited) Jag lägger upp en bild på just ett annat schema där jag gjort lite röda prickar och sträck! Märk väl att det finns olika varianter beroende på vilken motor man har! Du ska kolla på den nere till höger och skita i dom andra skulle jag tro! Märk också att det finns fler av dom där mojängerna med ringen och 145... Det kan vara ett motstånd eller nåt sånt kanske... Edited January 16, 2008 by _coffe_ Quote
_coffe_ Posted January 16, 2008 Posted January 16, 2008 104 är iaf "ignition coil" = tändspolarna... och sen går den även till 59, plint ett... Plinten exakt vet jag inte vad den gör med 59 är "ESC 2 Ignition Module" Quote
_coffe_ Posted January 16, 2008 Posted January 16, 2008 Nä, vänta lite här nu... Det står faktiskt "ignition variations"... Där ska vi nog inte kolla, vi nog enbart kolla på efi :P eftersom det är det du har :P... Jaja, nu fick du ett litet utlägg om en annan variant... det kan ju vara något... Det innebär att den enbart går in i varvtalsräknartavlar... och att den hämtar sin signal från tändspolen samt TFI-modulen... Fråga mig inte hur, varför och vad bara :P Quote
_coffe_ Posted January 16, 2008 Posted January 16, 2008 (edited) -Är tex, S118 på C-4 en "Soldered Joint" eller "Common Feed" , har inte Common Feed 4 siffror efter (S) ?Det är nog en "knutpunkt" där en signal går till olika ställen. Kan säkert heta Soldered Joint.- Är tempgivaren på motorn inblandad i sprutet eller är den helt fristående?Behöver plats för en ny givare till nya instrument. Som jag ser det på samma schema så har du resistor nr. 58 som mäter motortempen... Den är tillsammans med 147 (throttle position sensor), 103 (idle speed valve??) och 7 (air flow mass, luftmassemätaren) dom grejer som hjälper till att styra sprutet... Edited January 16, 2008 by _coffe_ Quote
_coffe_ Posted January 16, 2008 Posted January 16, 2008 Shit vad länge sen det var jag höll på med det här! Hoppas att jag inte förvirrar dig ännu mer Tommy! Quote
Toffe Posted January 16, 2008 Posted January 16, 2008 1042 Common Cranking Feed = Startmotorläge i tändningslåset Varvräknaren, om man tittar på sid 13-37 (279) komponent 108 pin 11 så är det varvräknaringång som i diagram4 sitter ihop med s118. Från s118 även ner till tändmodul TFI 146, mao. det stift som "rycker" i tändspolen för gnista. s118 måste vara en soldered joint, troligen intejpad i kabelstammen någonstans... -Busbar är jag lite osäker på men det ser ut som en jordpunkt i vilket fall... På sidan 167-168 visas "Suppressorn" på bild och ser ut som en avstörningskondensator. Det tror jag var allt jag kan bistå med för stunden........ //Toffe Quote
_coffe_ Posted January 16, 2008 Posted January 16, 2008 haha, det där var lite mer än vad jag kunde bidra med på alla mina utlägg och meddelanden :P Grymt Toffe!! Quote
therealpinto Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 Busbar är +12v med tändningen på. Jag hinner inte riktigt förklara allt annat nu. Återkommer om jag hinner... /Gustaf Quote
Toffe Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 Busbar för +12 volt är jag på det klara med men -Busbar som går till 31 på några relä'er ??? +12 går ju till 30. /Toffe Quote
therealpinto Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 Var hittar du - Busbar? Vilket relä? Motorn har två tempgivare, en till instrumenteringen (framkant på toppen) och en till sprutet (i insugets fläns mot toppen). Den till instrumenteringen har inget med sprutet att göra så den kan man byta om man behöver. /Gustaf Quote
Toffe Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 Det schema jag läst är sid 13*38 i Haynesmanualen till Ford Sierra årsmodell 87-89 Diagram 1 Starting Charging and Warning lamps. i H2 så finns komponent 119 Kickdownrelä med stift 31 ut åt vänster till minus Busbar ???? den undrar jag över. Den ansluter till S1022 vidare till S1021 och jordas i G1005 Så det ser ju ut som en helt vanlig jordning så varför kalla den Busbar? ser en sån ut på nått särskilt vis ? /Toffe Quote
therealpinto Posted January 18, 2008 Posted January 18, 2008 Aha. Busbar tolkar jag som en "jordskena" eller gemensam matning (när det är plus). Ska du köra automat? Annars har du ju inget kickdownrelä... Schemat 13*38 gäller förresten bilar utan insprutning, enligt Haynes. Allt behöver ju inte vara fel för det, men... En gång har jag skrivit om vad som krävs för att koppla in Sierra/Scorpio EFI. Det är inte fullständigt och borde kanske uppdateras men texten finns här: http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=16976 /Gustaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.