Jump to content

Ok- Kontra Skivstorlek


_coffe_

Recommended Posts

Beror på utgångsmatrialet. Byte från små flytande enkolvs-ok till feta 4 eller 6-kolvsok lär garanterat ge bättre bromsar en större skiva bara. Har man skapliga ok så kanske det är vettigare att byta till större skivor och bättre belägg. För det mesta är det utrymmet som sätter gränser för vad som är möjligt att få plats med.

Link to comment
Share on other sites

Utan att blanda in en massa siffror så tänker jag att ett ok som kan klämma längre ifrån centrum inte behöver klämma lika hårt.....

sen vad man tar för ok och dess prestanda, måste ju tas ifrån vilken bil dom är tänkta att stoppa, Kanske oken på en Nissan Micra med 12"fälgar klämmer lika hårt som på någon finare sportbil med 17-19" fälgar med jätteskivor bakom.... Vad vet jag? men tanken rent i princip asså......

Därutav, tung bil med små orginalfälgar borde ha "vassa" ok. Kan man kombinera dom med att par större skivor så borde man vara på den säkra sidan.

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

Du har nog rätt Toffe... Tänker man rent teoretiskt så borde en nissan micras ok bromsa upp bilen lika bra som en stor tung bil... Rent teoretiskt... Sportbilar brukar väl däremot ha lite vassare bromsar och kraftigare, men det beror väl kanske lite mer på den sportiga karaktären...

Link to comment
Share on other sites

Det krävs nog även bra belägg om du får dit småbilsok på en stor skiva.

Den större skivans periferihastighet där oket klämmer ökar ju radikalt i takt med

diametern så det kan nog bli varmt.

Det lär väl inte vara många som behövt prova att bromsa ner en Micra från över 200 km/h,

iallafall inte framgångsrikt. De lär inte vara varken dimensionerade eller konstruerade för sådant.

Periferihastigheten på en std. Micra skiva lär inte nå så oehörda hastigheter

jämförelsevis mot en stor skiva på en locost i full karriär nedför någon startraka....

Den som planerar sådanthär får kanske fundera på hur det kommer bli med

bilens levandevikt bromsokets moment på den större diametern och beläggens yttryck mm. mm.

Det går säkert att lösa...

Link to comment
Share on other sites

Nog är det väl enklare, säkrare och bättre att skaffa ok och skivor som hör ihop storleksmässigt redan från början?

Känns som att bromsar är det sista man ska pruta på om man ändå börjar byta grejor.

Men för all del, var och en gör sin grej efter sin idé. Ingen kritik, bara en reflektion.

Link to comment
Share on other sites

Byt både ok och skivor om det ska ge nåt. Oken måste ju ut från centrum för att få bättre hävstångseffekt.

Sierran 2,9 och bilar med ABS har 260 mm skivor och ok med 60 mm kolv istället för 52 mm. Dessutom kommer oken ut ett par cm. Vissa Transit och Cossien har fyrkolvsok men jag vet inte vilka skivor man ska ha till dom. Kanske att 260 mm räcker.

Link to comment
Share on other sites

Är dom 260mm skivorna bult on på alla sierror? Det är ju det att jag kanske kan få bromsok tillverkade just till min bil, därför är det av intresse det här med okens storlek...

Link to comment
Share on other sites

Bolt on. Tror att fyrkolvsoken också är bolt on men eftersom olika ok hamnar olika långt ut så är ju risken att du måste upp i skivdiameter. Vet ej om transitens skivor passar Sierra men tror det.

260 mm skivorna och renoveringssatser till 60 mm oken finns på Feltema

Link to comment
Share on other sites

Jag kör Mondeo 277mm skivor fram med Saab 9000 ok

Bak har jag 9000 ok och skivor.

Gissa huvudcylinder!

Använder inga som helst reduceringar. Och har perfekt bromsverkan. Jaja enl mig och SFRO och SBP.

Lite problem med kraften i handbromsen, men det har med vajerns dragning.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör Mondeo 277mm skivor fram med Saab 9000 ok

Bak har jag 9000 ok och skivor.

Gissa huvudcylinder!

Använder inga som helst reduceringar. Och har perfekt bromsverkan. Jaja enl mig och SFRO och SBP.

Lite problem med kraften i handbromsen, men det har med vajerns dragning.

Mickebo: vad har du för hjulspindlar fram, och har du använt adapter för att montera oken?

Om man inte vill mockla en massa med olika skivstorlekar och ok, adaptrar etc så finns ju annars möjligheten till

att hänga på racing-delar.

Förslagsvis Tar-OX skivor och sedan för den egna körningen passande belägg från tex. Pagid eller Mintex, som båda gör belägg som lämpar sig för lätta bilar som körs hårt. :D

Fördelen med dessa delar är ju att de har samma dimensioner som original men samtidigt ger betydligt högre prestanda.

Nackdelen är väl bara priset.

Att gå upp i skivdiameter ger ju högre ofjädrad vikt.. kanske ngt att tänka på som en del av ekvationen.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...