_coffe_ Posted January 11, 2008 Posted January 11, 2008 Är det bättre att gå upp i storlek på ok kontra skivan, typ ett ok för 350mm skiva på en 300mm skiva, än att sätta ett ok för 300mm skiva på en 350mm skiva?? Quote
Antus Posted January 12, 2008 Posted January 12, 2008 Beror på utgångsmatrialet. Byte från små flytande enkolvs-ok till feta 4 eller 6-kolvsok lär garanterat ge bättre bromsar en större skiva bara. Har man skapliga ok så kanske det är vettigare att byta till större skivor och bättre belägg. För det mesta är det utrymmet som sätter gränser för vad som är möjligt att få plats med. Quote
_coffe_ Posted January 12, 2008 Author Posted January 12, 2008 det jag tänker på är ett fyrkolvsok... det finns inga direktiv eller någorlunda riktmedel när det gäller storlekarna då? Quote
Toffe Posted January 12, 2008 Posted January 12, 2008 Utan att blanda in en massa siffror så tänker jag att ett ok som kan klämma längre ifrån centrum inte behöver klämma lika hårt..... sen vad man tar för ok och dess prestanda, måste ju tas ifrån vilken bil dom är tänkta att stoppa, Kanske oken på en Nissan Micra med 12"fälgar klämmer lika hårt som på någon finare sportbil med 17-19" fälgar med jätteskivor bakom.... Vad vet jag? men tanken rent i princip asså...... Därutav, tung bil med små orginalfälgar borde ha "vassa" ok. Kan man kombinera dom med att par större skivor så borde man vara på den säkra sidan. /Toffe Quote
_coffe_ Posted January 12, 2008 Author Posted January 12, 2008 Du har nog rätt Toffe... Tänker man rent teoretiskt så borde en nissan micras ok bromsa upp bilen lika bra som en stor tung bil... Rent teoretiskt... Sportbilar brukar väl däremot ha lite vassare bromsar och kraftigare, men det beror väl kanske lite mer på den sportiga karaktären... Quote
Toffe Posted January 12, 2008 Posted January 12, 2008 I teorin så borde ett par småbilsok på stora skivor kunna funka men sen så e de ju de där med hydraultryck, area, friktion mm. mm. Quote
Arrowsmith Posted January 12, 2008 Posted January 12, 2008 Det krävs nog även bra belägg om du får dit småbilsok på en stor skiva. Den större skivans periferihastighet där oket klämmer ökar ju radikalt i takt med diametern så det kan nog bli varmt. Det lär väl inte vara många som behövt prova att bromsa ner en Micra från över 200 km/h, iallafall inte framgångsrikt. De lär inte vara varken dimensionerade eller konstruerade för sådant. Periferihastigheten på en std. Micra skiva lär inte nå så oehörda hastigheter jämförelsevis mot en stor skiva på en locost i full karriär nedför någon startraka.... Den som planerar sådanthär får kanske fundera på hur det kommer bli med bilens levandevikt bromsokets moment på den större diametern och beläggens yttryck mm. mm. Det går säkert att lösa... Quote
_coffe_ Posted January 13, 2008 Author Posted January 13, 2008 Om vi går tillbaks till originalfrågan, vilket är bäst? Stora bromsskivor och mindre ok eller stort ok och mindre bromsskivor?? Quote
Michael Th Posted January 13, 2008 Posted January 13, 2008 jag skulle nog satsa på stora ok för det e ju lika med stor area på belägget och mindre risk för glasering..+ att det e lättare att få plats med små fälgar typ 13 tum.. Quote
_coffe_ Posted January 13, 2008 Author Posted January 13, 2008 Hur stora är då sierrans skivor, både bak och fram och hur stora ok kan man sätta på dessa? Quote
Toffe Posted January 13, 2008 Posted January 13, 2008 skisser finns hos både Mekonomen.se Meca.se Reservdelen.se Widik.com Micro.se med flera bara att söka ;) Quote
_coffe_ Posted January 13, 2008 Author Posted January 13, 2008 Okej då :P Om jag förstår det hela rätt så är skivorna 240 mm fram och 252 mm bak... Quote
_coffe_ Posted January 13, 2008 Author Posted January 13, 2008 Ursäkta om jag är trög, men byta båda till vadå? Större? Quote
stigge Posted January 13, 2008 Posted January 13, 2008 Nog är det väl enklare, säkrare och bättre att skaffa ok och skivor som hör ihop storleksmässigt redan från början? Känns som att bromsar är det sista man ska pruta på om man ändå börjar byta grejor. Men för all del, var och en gör sin grej efter sin idé. Ingen kritik, bara en reflektion. Quote
_coffe_ Posted January 13, 2008 Author Posted January 13, 2008 Självklart, det är just därför jag undrar vilken storlek man ska ha? Om det är bättre att ha större ok eller större skivor om man inte hittar i exakt samma storlek... Quote
Drake Posted January 13, 2008 Posted January 13, 2008 Byt både ok och skivor om det ska ge nåt. Oken måste ju ut från centrum för att få bättre hävstångseffekt. Sierran 2,9 och bilar med ABS har 260 mm skivor och ok med 60 mm kolv istället för 52 mm. Dessutom kommer oken ut ett par cm. Vissa Transit och Cossien har fyrkolvsok men jag vet inte vilka skivor man ska ha till dom. Kanske att 260 mm räcker. Quote
_coffe_ Posted January 13, 2008 Author Posted January 13, 2008 Är dom 260mm skivorna bult on på alla sierror? Det är ju det att jag kanske kan få bromsok tillverkade just till min bil, därför är det av intresse det här med okens storlek... Quote
Drake Posted January 13, 2008 Posted January 13, 2008 Bolt on. Tror att fyrkolvsoken också är bolt on men eftersom olika ok hamnar olika långt ut så är ju risken att du måste upp i skivdiameter. Vet ej om transitens skivor passar Sierra men tror det. 260 mm skivorna och renoveringssatser till 60 mm oken finns på Feltema Quote
_coffe_ Posted January 13, 2008 Author Posted January 13, 2008 Perfekt!! Är det lätt att få tag i såna ok? Är det fyrkolvare bak också? Quote
Drake Posted January 13, 2008 Posted January 13, 2008 Bak behövs inga fyrkolvare! Bara onödigt tungt. Ta Sierrans orginal ok och skivor så har du ju handbroms också. Quote
_coffe_ Posted January 13, 2008 Author Posted January 13, 2008 Hur ser bakoken ut? Flytande enkolvs? Quote
Drake Posted January 13, 2008 Posted January 13, 2008 Översta bilden är adapterplattan som behövs on du ska bygga om från trumbromsar. Finns ritningar på forumet. Quote
_coffe_ Posted January 13, 2008 Author Posted January 13, 2008 Okej, jag tänkte beställa från MK... Där kan jag ju välja vad jag ska ha... Quote
_coffe_ Posted January 13, 2008 Author Posted January 13, 2008 Någon som föresten vet vilken storlek saab har på sina bromskolvar? Quote
pelle17B Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Någon särskild Saab eller alla Saabar? På Autoexperten brukar finnas info om kolvstorlek på utbytesoken för de flesta bilar. /Peter Quote
mickebo Posted January 20, 2008 Posted January 20, 2008 Jag kör Mondeo 277mm skivor fram med Saab 9000 ok Bak har jag 9000 ok och skivor. Gissa huvudcylinder! Använder inga som helst reduceringar. Och har perfekt bromsverkan. Jaja enl mig och SFRO och SBP. Lite problem med kraften i handbromsen, men det har med vajerns dragning. Quote
ezroller Posted January 24, 2008 Posted January 24, 2008 (edited) Jag kör Mondeo 277mm skivor fram med Saab 9000 okBak har jag 9000 ok och skivor. Gissa huvudcylinder! Använder inga som helst reduceringar. Och har perfekt bromsverkan. Jaja enl mig och SFRO och SBP. Lite problem med kraften i handbromsen, men det har med vajerns dragning. Mickebo: vad har du för hjulspindlar fram, och har du använt adapter för att montera oken? Om man inte vill mockla en massa med olika skivstorlekar och ok, adaptrar etc så finns ju annars möjligheten till att hänga på racing-delar. Förslagsvis Tar-OX skivor och sedan för den egna körningen passande belägg från tex. Pagid eller Mintex, som båda gör belägg som lämpar sig för lätta bilar som körs hårt. :D Fördelen med dessa delar är ju att de har samma dimensioner som original men samtidigt ger betydligt högre prestanda. Nackdelen är väl bara priset. Att gå upp i skivdiameter ger ju högre ofjädrad vikt.. kanske ngt att tänka på som en del av ekvationen. Edited January 24, 2008 by ezroller Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.