Jump to content

Spårviddsökning


Recommended Posts

Har jag gjort bort mej nu igen? :unsure:

Mina fälgar har -20 i offset och donatorn(Sierra) +41! En spårviddsökning med 122 mm med andra ord. Nu till frågan: Är det nån ide att ens försöka besikta så här eller ska man leta besiktningsfälgar? Vet att dom normalt bara godkänner några cm men bilen blir ju mycket lättare nu. Dessutom finns det ju massor med folk på rejsa som tok-kör med fettjocka spacers utan att hjullagerna verkar ta för mycket stryk. Axel är kortad 160 mm så spårvidden är 48 mm mindre än orginalet men det är väl ingen förmildrande omständighet? Vete fan hur jag tänkt, ville bara ha en snygg putskant och lite feta sulor. :wub:

Fram har jag fälgar med +15 mm offset så det kan kanske gå lättare att få igenom.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Jag besiktigade min Dala7 med 7,5cm spacer på varje sida bak, varken SFRO eller SBP had något emot detta.

/john

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Grattis, men det låter som mer tur än praxis. Enligt handboken är dom rätt hårda på spårviddsökningar, men förhoppningsvis så är det enklare i verkligheten. Fler erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

Det är inte bara belastningen på lagren som kan ställa till det, utan oftare är det att styrradien blir för stor som gör så stora ändringar svåra. Men det gäller ju i första hand framvagnen...

Vad kommer bilen att väga bak?

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle knappast stoppa bakvagnen (den är ju dimensionerad för Scorpio med 2000kg släp typ).

Fram hänger det mycket på vad styrradien blir. Runt 26 mm större än original kan vara lite mycket...men å andra sidan finns det eftermarknadsfälgar till Sierra som breddar lika mycket, och det "funkar".

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...