Jump to content

Sleeve and tunbuckle för camber justering


Sonett7

Recommended Posts

Hittade detta på GTS Tuning och jag har sett sådana tidigare. Man använder alltså dessa till övre kulleden i framvagnen för att enkelt justera cambervinkeln.

Är det någon som har en klar bild angående hur det fungerar?

GTS-2502.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du sätter den i ett rör i länkarmen och så gängar du i spindelleden i den. Så på ena sidan av röret har du grejens mutterliknande ände och på andra sidan röret sticker spindelleden ut med en låsmutter på. Sedan kan du justera camber utan att snurra på spindelleden. Du justerar alltså genom att lossa låsmuttern på spindelleden och vrida på mutteränden på grejen (vad den nu kan kallas med ett enkelt ord).

Link to comment
Share on other sites

Aahhh! Så kanske det är! Jag var först inne på att man hade två av dessa på varje sida och att de gick in i varandra och låste i röret pga att den yttre spjärnade ut och fastnade i röret i bärarmen :huh:

Men då måste alltså röret i bärarmen vara lite längre än vad denna "grejen" är så att mutterskallen ligger mot rörets kant utan att låsmuttern på andra sidan är i kontakt med "grejen"...

Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen att knäcka den nöten - kan ibland vara lite svårt att se hur det hänger ihop när man inte har sakerna i handen ;)

Blir nog till att beställa sådana till nästa bygge då. Jag gillar inte lösningen där man bara kan justera cambern i hela varv på den övre styrleden.

Link to comment
Share on other sites

Mycket smidigt:)

Vad kostar dom?

Det är sånna du har på dina bärarmar!

Jag bygger gärna sånna åt er om ni vill allihopa. Ta reda på vad de kostar så ska jag se om jag kan matcha det!!!

Är det så =)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Är det något som hindrar att man helt enkelt använder ett ogängat rör till bärarmen och en mutter på varje sida? För stor risk att det lossnar eller?

Link to comment
Share on other sites

Är det något som hindrar att man helt enkelt använder ett ogängat rör till bärarmen och en mutter på varje sida? För stor risk att det lossnar eller?

skulle inte det röret bli lite för smalt så det är svårt att passa ihop det med bärarmarna eller tänker jag helt fel nu :blink:

Link to comment
Share on other sites

Är det något som hindrar att man helt enkelt använder ett ogängat rör till bärarmen och en mutter på varje sida? För stor risk att det lossnar eller?

skulle inte det röret bli lite för smalt så det är svårt att passa ihop det med bärarmarna eller tänker jag helt fel nu :blink:

gör du inte röret i bärarmen väldigt kort så får du inte så stor justermån heller.....

Låter mycket bättre med sleeve & turnbuckle då tycker jag.

tror inte att det blir så säkert med bara en mutter heller varje sida.

SFRO kan nog få ont i magen när de ser det. Gänga och kontra mutter

måste låsa avsevärt mycket bättre, men är då tidsödande att justera å andra sidan........

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...