Jump to content

Mc Spjällhus + Orginal Tändning


Recommended Posts

Har idag en Zetec 1.8 som jag hade tänkt montera Spjällhus från MC

Och min fråga är om det skulle funka att använda orginal tändning från Zetec:en ?

Skulle gärna vilja slippa och rota i ett nytt tändsystem..

Link to comment
Share on other sites

Bara sådär. Du måste ju behålla luftmassemätaren, och ha ett plenum som också gör att den får hyfsat jämnt luftflöde. Med annat insug får man också egentligen behov av lite annan mappning.

Megasquirt är ju som klippt och skuret för detta, speciellt på Zetec där det är nästan plug'n play.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

När det gäller kunskap så behövs det ingen till att börja med.

Men det som behövs är tid, lust och tjurskallighet. För att kunna få ihop ett MS måste man lära sig hur det fungarar. Det är inte svårt, men det tar en linten stund. Det är otroligt bra beskrivet. Dock är all bra information på engelska.

Sen tror jag att man skall löda sitt Ms själv. På så sätt lär man sig mycket om det och man är tvungen att ta reda på saker. Byggamanualen är grymt bra och innehåller kontrollpunkter under bygget. Så man kan inte bygga galet om man följer den till punkt och pricka.

Det är många som kör MS med på zetec så det finns mappar att ladda ner. Dom funkar som en grund, men man brukar få justera dom en hel del.

Tempgivarna på Zetecen passar inte direkt till MS, men det finns vägar runt detta(mycket enkelt) alt byta till andra givare.

Sen menar jag att en bredbands lambda är nödvändig. Själv kör jag med en Innovate LC-1, men det finns andra som säkert fungerar lika bra.

Och till sist:

Kan jag få ihop ett MS och sedan åka en säsong med det så kan alla det :)

Link to comment
Share on other sites

Får ha bilen reggad o klar innan jag börjar o greja med detta åxo... så det får bli att läsa på sig hur det funkar så länge.

Skulle ett spjällhus till en Suzuki GSXR 750 00-04 funka att ha till Megasquir o Zetec ?

Link to comment
Share on other sites

Japp det ska fungera. iofs så ändrade dom från 4 separata spjäll till par-byggda ala weber, nån gång då.

Det bästa är att hitta 4 separate så att du kan flytta isär dom så att dom passa insuget till zetecen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...