stigge Posted December 17, 2007 Posted December 17, 2007 Jag undrar och funderar och spekulerar angående grenröret till min pintomotor. Det är ett 4-1-system och jag vet inte om det är en flaskhals i motorns andningsorgan - ytterdiametern på utgående rör efter kollektorn är knappa två tum. Skulle tro att det är lite för klent för högre varvtal. Eller är det hälsosamt rentav med så små dimensioner? Gör jag bort mig om jag ökar till 2 1/2 tum på utgången? Och vad är fördelar respektive nackdelar med 4-1 kontra 4-2-1? Quote
Arrowsmith Posted December 17, 2007 Posted December 17, 2007 (edited) Här hittar du lite läsning med grunderna till att börja med.... Ta fram miniräknaren och klicka sedan på länken nedan... LÄNK Edited December 17, 2007 by Arrowsmith Quote
BeLo Posted December 17, 2007 Posted December 17, 2007 Vedbodtrimmarnas sida är superb! Väl vär att läsa! Om man inte gillar miniräkare utan föredrar Excel så har jag sammanställt några beräkningar jag hittat på nätet i ett Excel-ark som finns att hämta på http://groups.msn.com/super7karlstad/dokument.msnw. Det finns (minst) tre olika sätt att räkna på diameter och längd på primärrören (olika flikar i Excel-arket): - Gashastighet - Volym (inte ljud utan mm3) - Resonans Börja med gashastigheten. Den bör ligga mellan 75 och 90 m/s enligt "expertis". Det ger dig en innerdiameter som kan användas i nästa steg. Med given innerdiameter kan du beräkna rätt längd för att få önskad volym. Beroende på öppningstider, avgasventildiameter, slaglängd och borr fås en lämplig rörvolym och därigenom längd. Dessutom kan man beräkna rörlängder vid succesivt ökande rördiameter om man vill göra det krångligt för sig eller om man har ont om plats. Expansionsrörets längd är ytterligare en fråga. Resonansberäkningen ger en indikation om vid vilket varvtal den s.k. hålrumsresonansöverladdningen kan förväntas uppträda på insugssidan och ger dessutom ytterligare ett mått på primärrörslängden. Återkom gärna med synpunkter och hjälp till att få formler och beräkningar korrekta så att mitt nästa system blir (ännu) bättre! ;-) Bengt Quote
stigge Posted December 18, 2007 Author Posted December 18, 2007 (edited) Ojojoj, tack för länken till vedbodtrimmaren. Skönt att för en gångs skull få läsa en text som är relativt lättläst, grammatiskt korrekt och väldigt informativ. Jag ska banne mig räkna på det där, fast mitt huvudsakliga spår är att helt enkelt byta sista biten på existerande rör. Det känns bara så fel när utgången är marginellt större än diametern på primärrören. Eventuellt gör jag ett "stepped headers"-försök, mitt rör är delat på mitten ungefär. Men troligtvis nöjer jag mig med att svetsa dit en grövre sista bit i kollektorn. För bästa resultat (och snabbast men inte lika lärorikt) kan jag släpa iväg bilen till Timos Motor så grillar han ihop ett skräddarsytt rör som fungerar. 2500 tror jag att han annonserar sina rör, och jag kan inte ens gissa vilka extrakostnader som tillommer om han ska göra ett rör på plats i bilen. Alternativt beställa ett race-rör från Rally Design (2000 spänn plus frakt) avpassat för Escort och sedan modifiera utifrån det för att få ut piporna på rätt ställe, dvs utan att göra nya hål i bilen. Bengts ark har jag inte hunnit titta på ännu, men det får bli kvällsläsning. Här finns mer att läsa för den som orkar: Erland Cox Edited December 18, 2007 by stigge Quote
Thomas Posted December 18, 2007 Posted December 18, 2007 Så Timo.s är igång ,härligt arr höra. Han lär nämligen ha avlidit i höstas. Quote
stigge Posted December 18, 2007 Author Posted December 18, 2007 Han (eller efterträdaren) annonserar åtminstone på blocket: http://www.blocket.se/vi/13847796.htm?ca=10_s Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.