Jump to content

Recommended Posts

Hej !

Jag håller på att göra vindrutan. Är det någon som vet om en lamminerad ruta tillskuren av en glasmästare är godkänd? Jag har pratat med en glasmästare han kan skära till rutor och lamminera dem. Det är samma typ av rutor som används i traktorer och arbetsmaskiner. Jag kan få 5,3 mm eller 6,3 mm, är båda tjocklekarna OK? Skall rutorna ha någon märkning?

M.V.H.

Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Laminerat glas eller plast som inte ger skarpa spetsar vid krossning är okej.

Det behövs ingen speciell märkning på rutan, och inget krav på tjocklek heller. Det kan vara bra med ett kvitto som visar att den är laminerad, vem som har gjort det etc. Oftast ser man ju att den är laminerad men det kan vara bra ändå...

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Hej

Normalt sett brukar det egentligen bara vara olika varianter av polykarbonat (Lexan, till exempel) som klarar kraven. Ett sätt är att testa att böja en spillbit... En bilglasmästare brukar kunna greja rätt saker - kolla annars med folk som tävlar på bana - de brukar ha koll på vart man hittar plasten.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Essåplast i Gbg borde du kunna köpa Lexan av.

Jag pratade med en kille därfrån på Elmia Subcontractor i höstas om att köpa plast för

tillverkning av sidorutor till Sciroccon och det skulle inte vara några problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...