Sevenup Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 Hej ! Jag håller på att göra vindrutan. Är det någon som vet om en lamminerad ruta tillskuren av en glasmästare är godkänd? Jag har pratat med en glasmästare han kan skära till rutor och lamminera dem. Det är samma typ av rutor som används i traktorer och arbetsmaskiner. Jag kan få 5,3 mm eller 6,3 mm, är båda tjocklekarna OK? Skall rutorna ha någon märkning? M.V.H. Per-Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 Hej Laminerat glas eller plast som inte ger skarpa spetsar vid krossning är okej. Det behövs ingen speciell märkning på rutan, och inget krav på tjocklek heller. Det kan vara bra med ett kvitto som visar att den är laminerad, vem som har gjort det etc. Oftast ser man ju att den är laminerad men det kan vara bra ändå... /Gustaf Ulander, SFRO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 Hmm.. hur vet man vilken plast som är godkänd ??? och någon som vet vart man köper sådann ?? ( gjärna i Göteborgsområdet.... ) :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 Hej Normalt sett brukar det egentligen bara vara olika varianter av polykarbonat (Lexan, till exempel) som klarar kraven. Ett sätt är att testa att böja en spillbit... En bilglasmästare brukar kunna greja rätt saker - kolla annars med folk som tävlar på bana - de brukar ha koll på vart man hittar plasten. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Falcor Posted March 17, 2004 Share Posted March 17, 2004 Essåplast i Gbg borde du kunna köpa Lexan av. Jag pratade med en kille därfrån på Elmia Subcontractor i höstas om att köpa plast för tillverkning av sidorutor till Sciroccon och det skulle inte vara några problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 17, 2004 Share Posted March 17, 2004 oki.. tackar.. ja skall kolla det imörra.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Falcor Posted March 18, 2004 Share Posted March 18, 2004 Skriv gärna hur det gick och vad det blev för material Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts